Masz swoją restaurację lub zastanawiasz się nad jej otwarciem? Dowiedz się, co jest niezbędne do jej dobrego funkcjonowania i jak zaopatrzenie wpływa na całe działanie restauracji. Jeśli dopiero planujesz rozpoczęcie przygody z własnym lokalem – przygotuj z poniższym przewodnikiem zaopatrzenie wcześniej i ciesz się dobrym startem. Mając już restauracje – zmień swoje dotychczasowe zarządzanie i przeanalizuj całe zaopatrzenie.
Jaka jest różnica między zaopatrzeniem a wyposażeniem restauracji?
Na początku zastanów się czym różni się zaopatrzenie restauracji od jej wyposażenia. Pomoże Ci to w rozróżnieniu posiadanych przedmiotów oraz określeniu ewentualnych braków. Czym są materiały eksploatacyjne w restauracji? To drobne towary, które są tymczasowe lub nietrwałe. Niektóre muszą być zamawiane co tydzień, podczas gdy inne mogą być wymieniane raz w roku. Główną różnicą między zaopatrzeniem restauracji, a wyposażeniem jest to, jak często trzeba je wymieniać. Wszystkie rzeczy, takie jak tymczasowe pojemniki do przechowywania czy sztućce – będą zaliczane do zaopatrzenia. Z kolei wyposażenie restauracji to blaty do przygotowywania potraw, cały sprzęt do gotowania, urządzenia chłodnicze, czyli bardziej trwałe przedmioty, które są niezbędne do prowadzenia działalności.
Rozważ to przed zakupem materiałów restauracyjnych
Wybór odpowiednich materiałów restauracyjnych pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze nie tylko Tobie, ale i personelowi. Weź pod uwagę zarówno jakość, jak i koszt niezbędnych akcesoriów. Wyposażenie to inwestycja w Twój biznes, która jest niezbędna do prowadzenia udanej, długoterminowej działalności. Niektóre z nich pomagają zwiększyć wydajność produkcji – obniżając jej koszty, a inne usprawniają pracę na kuchni, barze czy sali. Wybierz więc to, co realnie odpowiada potrzebom Twojej firmy i przede wszystkim jej budżetowi. Znajdź jak najlepsze ceny wysokiej jakości materiałów i sprawdzaj regularnie te obszary, w których możesz obniżyć koszty.
Co jest niezbędne dla Twojego lokalu?
1. Zapasy żywności
Śledzenie zapasów żywności jest kluczowe w każdej gastronomii. Mowa tu praktycznie o każdym składniku, na który regularnie wydajesz pieniądze. Utrzymuj cyfrowy rejestr wszystkiego, co przychodzi i wychodzi z restauracji. W kontroli stanów magazynowych pomoże Ci inwestycja w nowoczesne narzędzia. Z systemem do zarządzania magazynem łatwością zagospodarujesz zakupiony towar, zniwelujesz wszystkie braki na czas, a także wygenerujesz szczegółowe raporty otrzymując informacje o produktach, które się nie sprzedają. Wgląd do takich danych uzyskasz na bieżąco z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu.
2. Materiały kuchenne
Większość urządzeń kuchennych jest na ogół trwała. Jednak te narzędzia, których Ty i Twój personel używa na co dzień – muszą być regularnie wymieniane lub konserwowane. Dotyczy to różnego rodzaju naczyń ze stali nierdzewnej, patelni, mikserów i inne mniejszych urządzeń. Pamiętaj, aby w swoim budżecie i biznesplanie przewidzieć na nie miejsce i regularnie sprawdzać ich stan, aby uniknąć nagłych braków w zaopatrzeniu. Dodatkowo takie maszyny, jak frytownice czy urządzenia do lodu powinny być okresowo konserwowane i czyszczone, a ich części sprawdzane i wymieniane. Takie czynności przedłużają żywotność wszystkich sprzętów, co owocuje mniejszym prawdopodobieństwem awarii, a w rezultacie – większą oszczędnością.
3. Materiały barowe
Mieszadła, serwetki do napojów, nalewaki czy słomki to obowiązkowe zaopatrzenie baru. Chociaż wydaje się, że nie wszystko jest potrzebne – w praktyce każdy, nawet drobny przedmiot odpowiednio wspiera pracownika przy barze. Niektóre z nich, jak dystrybutory napojów, posiadają wiele części, które muszą być często – tak jak w przypadku materiałów kuchennych – czyszczone i wymieniane. Wszystko po to, aby zachować niezbędne standardy bezpieczeństwa serwowanych produktów.
4. Materiały magazynowe
W restauracyjnym środowisku – magazyn to istotna przestrzeń, w której przechowujesz większość zaopatrzenia restauracji. Zwróć szczególną uwagę na to, co się tam znajduje i skutecznie usprawnij zarządzanie. Pojemniki do przechowywania w magazynie są narażone na ciągły kontakt z różnymi substancjami. Z tego powodu należy często je wymieniać, aby utrzymać restaurację w czystości i mieć pod kontrolą najważniejsze zalecenia BHP. Zwiększ przestrzeń magazynową dzięki półkom. Upewnij się, że wszystko jest wyraźnie oznakowane i ma swoje miejsce, tak aby każdy wiedział gdzie znajdzie potrzebne zapasy.
5. Sztućce i szkło
Szklane i płaskie naczynia zawsze będą wymagały wymiany. Ciągłe mycie i regularne użytkowanie przez klientów tego rodzaju elementów zaopatrzenia sprawia, że szybko tracą swój pierwotny wygląd. Z kolei używanie jednorazowego papieru i plastiku, może okazać się bardzo kosztowne. Warto o tym pamiętać planując i analizują swój budżet, a wybór zastawy stołowej dostosować do estetyki lokalu.
6. Menu
Niektóre restauracje drukują swoje menu w celu zaktualizowania zawartych w nich promocji bądź rzadko wybieranych pozycji. Poza tym, menu to ciągle użytkowane materiały – zmieniają właściciela wiele razy w ciągu dnia, są oblewane, ubrudzone lub rozdarte. Idealnym rozwiązaniem jest zastąpienie papierowych wersji – elektroniczną. Umieść na stolikach QR kody, które goście zeskanują swoimi smartfonami i wyświetlą menu Twojej restauracji, a potem z łatwością wybiorą i opłacą zamówienie. Dzięki temu nie tylko usprawnisz cały proces zamówień, ale także zaoszczędzisz na drukowaniu kart i ciągłych zmianach ich zawartości. Z E-menu skonfigurujesz całą kartę dań według uznania i co najważniejsze – otrzymasz wszystkie zmiany na bieżąco.
Gdzie najlepiej kupić zaopatrzenie restauracji?
Przede wszystkim sprawdź lokalne sklepy z zaopatrzeniem restauracji i usługami dostawczymi. To właśnie one bardzo często oferują atrakcyjne ceny hurtowe. Takie firmy mają również tendencję do bycia przyjaznymi biznesami, z którymi współpraca przebiega wyjątkowo łatwo. To pomoże zdobyć Ci kontakty w najbliższym obszarze Twojej restauracji, a także uzyskać niższe ceny i bezproblemową realizację transakcji. Poza tym istnieje wiele stron internetowych, które mają okazyjne ceny na artykuły restauracyjne i o wiele większy wybór w porównaniu do miejsc stacjonarnych. Należy pamiętać jednak, że zamawianie dostaw online może wiązać się z wyższymi kosztami wysyłki, co przy częstych zamówieniach może być problemem dla Twojego budżetu. W przypadku zakupu surowców warto korzystać z aplikacji, takich jak GastroSupplier, dzięki którym możesz porównywać i zestawiać najkorzystniejsze ceny towaru. Zautomatyzujesz z nimi zakupy w lokalu i zoptymalizujesz koszty.
Właściwe zaopatrzenie jest niezbędne dla efektywnej sprzedaży i bezpieczeństwa żywności. Umożliwia ono także wydajną pracę personelu, co czyni je priorytetem dla Twojej restauracji. Jeśli chcesz wesprzeć swój biznes za pomocą nowoczesnych systemów i narzędzi – zgłoś się do nas już teraz. Nasi specjaliści dopasują bezpośrednio do Twoich potrzeb najlepsze z dostępnych rozwiązań.