Wróć

Akademia GoPOS: Trendy marketingowe, które musisz znać, aby sięgnąć po sukces w gastronomii

Jeśli szukasz przepisu na sukces w biznesie gastronomicznym, potrzebujesz czegoś więcej, niż tylko smacznych dań. Ogromny wpływ na Twoją pozycję na dzisiejszym rynku ma marketing, a marketingiem od zawsze rządzą trendy. Stale pojawiają się nowe koncepcje na działania promocyjne, a wykorzystywanie ich pozwala nadążyć za dynamiczną konkurencją – także na rynku HoReCa. Tematykę trendów marketingowych w gastronomii podjęliśmy w rozmowie z Katarzyną Płachecką w ramach Akademii GoPOS. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak je wykorzystać, aby przyciągnąć do swojego lokalu jak najwięcej Gości!

Trendy marketingowe na miarę potrzeb dzisiejszych Gości

Jeśli działasz na rynku gastronomicznym od dłuższego czasu, na pewno udało Ci się zauważyć, że na przestrzeni lat nieco zmieniły się wymagania Gości. Dotyczy to także treści marketingowych, które docierają do Twoich odbiorców. Ma na to wpływ wiele czynników, jak m.in. ciągłe pojawianie się kolejnych funkcji mediów społecznościowych lub zupełnie nowych aplikacji, czy też właśnie stale zmieniające się trendy. Obecnie samo wrzucenie zdjęcia dania na profil w mediach społecznościowych to zdecydowanie za mało – największą efektywność dają angażujące treści wideo. Jeśli natomiast publikujesz fotografie lub grafiki, musisz zadbać o to, aby naprawdę przyciągały wzrok – jedną z najważniejszych zasad marketingu gastronomicznego jest fakt, że współcześni odbiorcy w dużej merze „jedzą oczami”.

Widoczność to podstawa!

Jeśli chcesz zacząć prowadzić angażujący, odpowiadający aktualnym trendom marketing swojej restauracji – zacznij od zadbania o jej widoczność w Internecie. Jak mówi ekspertka, Katarzyna Płachecka:

Twoja restauracja jest Twoim życiem? Tylko Twoim. Nie Twojego Gościa! – oznacza to, że wszystkie zasady i informacje związane z Twoim biznesem dla Ciebie są oczywiste, lecz dla potencjalnych Gości nie. Współczesny Gość, jeżeli nie znajdzie w Internecie ważnych dla niego danych na temat lokalu, prawdopodobnie zdecyduje się na inne miejsce. Dlatego musisz zadbać o odpowiednią komunikację marketingową swojej restauracji w zróżnicowanych kanałach. Katarzyna Płachecka wskazuje, jakie kanały warto wykorzystać:

Media społecznościowe

  • Facebook – użytkownikami są głównie osoby z pokolenia X (urodzeni w latach 1965-1980) i Y (urodzeni w latach 1981-1996).
  • Instagram – portal, na którym łączą się osoby z pokolenia Y oraz generacji Z (urodzeni w latach 1995-2012).
  • TikTok – platforma, z której korzystają głównie osoby z generacji Z. W przypadku TikToka, Katarzyna Płachecka radzi jednak, że: Warto go używać, jeśli mamy osobę, która umie się tym zajmować, która wie, jak ta aplikacja działa.

Prowadząc media społecznościowe, musisz pamiętać o regularności. Ekspertka radzi, jak często publikować treści na swoich profilach:

Absolutne minimum to jedna publikacja w tygodniu. Prowadząc profile swoich Klientów gastronomicznych, staram się dodawać treści trzy razy w tygodniu – uważam to za optymalną częstotliwość.

Opinie

Podstawowe informacje oraz recenzje na temat lokalu potencjalni Goście sprawdzają najczęściej za pomocą:

  • Google – pozwala odbiorcom na łatwe odnalezienie lokalu, nie tylko w wyszukiwarce, lecz także poprzez Google Maps, np. podczas podróży. Warto zadbać o wygląd wizytówki Google, dodając atrakcyjne zdjęcia, dokładny adres, aktualne godziny otwarcia.
  • TripAdvisor – serwis, z którego korzystają głównie zagraniczni turyści.

Własne kanały

  • Strona www – warto zadbać o jej pozycjonowanie w wyszukiwarce i estetyczny wygląd. Na Twojej stronie nie powinno także zabraknąć aktualnej karty menu oraz danych kontaktowych.
  • Newsletter – narzędzie, dzięki któremu nawiążesz jeszcze silniejszą więź ze swoimi Gośćmi. Może służyć do informowania o wszelkich zmianach, aktualnych promocjach czy rabatach dla stałych odwiedzających.

Poznaj jeszcze więcej praktycznych wskazówek, oglądając odcinek Akademii GoPOS z Katarzyną Płachecką.

 

Twoim własnym kanałem może być także sklep online. Stwórz w zaledwie 15 minut miejsce w Internecie, gdzie Twoi Goście będą mogli składać zamówienia na wynos lub z dostawą. Stronę możesz dostosować graficznie do potrzeb swojej marki, dodać zdjęcia do pozycji menu oraz zachęcające opisy potraw. W ten sposób zyskasz kolejny kanał komunikacji marketingowej, a także zapewnisz odbiorcom wygodną metodę zamawiania online.

Wykorzystaj E-menu i pozwól Gościom zamawiać na miejscu dokładnie tak, jak im najwygodniej. Wystarczy, że umieścisz na stolikach kody QR. Po ich zeskanowaniu odwiedzający przejrzą kartę dań na swoich smartfonach, a także złożą i opłacą zamówienie.

Jak zbudować zaangażowanie?

Jeśli już tworzysz treści, warto poszukać dodatkowych sposobów na zwiększenie zaangażowania Gości i zbudowanie z nimi więzi. Świetnym sposobem na to są programy lojalnościowe. Zdaniem Katarzyny Płacheckiej: Goście uwielbiają programy lojalnościowe. Szczególnie obecnie, w czasach kryzysu, gdy do restauracji wychodzi się rzadziej, patrzy się na każdą złotówkę uważniej, tego typu rozwiązania są znów w modzie. Warto o tym pomyśleć, aby lojalnych Gości wynagradzać.

Stwórz wyjątkowy program lojalnościowy w swojej restauracji – oferuj karty stałego klienta, generuj zniżki i rabaty, organizuj konkursy oraz wydawaj vouchery. Nagradzaj swoich Gości dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i buduj z nimi jeszcze silniejszą więź!

Czy marketing w Internecie to gwarancja sukcesu?

To bardzo ważne pytanie dla dzisiejszych restauratorów. Poznaj zdanie ekspertki – Katarzyny Płacheckiej na ten temat:

Uważam, że to co robimy w Internecie to tylko połowa sukcesu. Druga połowa marketingu odbywa się na miejscu, w restauracji. Liczy się całe doświadczenie Gościa w lokalu. Nawet, jeśli zachęcimy odbiorców do wizyty w reklamą internetową, to jeśli nie zastaną na miejscu przyjemnej atmosfery i luźnego klimatu, które im obiecywaliśmy, dobrego smaku czy pięknie prezentujących się dań, prawdopodobnie nie wrócą do restauracji ponownie. Najlepszy marketingowiec restauracji, czyli kelner, musi przede wszystkim wiedzieć, co sprzedaje – jak dana potrawa smakuje, które składniki można wymienić, jakie alergeny zawiera.

Trendy i ich zastosowanie w marketingu HoReCa

W marketingu nieustannie pojawia się wiele trendów – mniejszych i większych. Warto więc skupić się przede wszystkim na megatrendach, których wykorzystanie w komunikacji będzie szczególnie skuteczne. Ekspertka wyróżnia 7 najważniejszych megatrendów w marketingu HoReCa:

Ekologiczne wybory

Generacja Z bardzo zwraca uwagę na dbałość o środowisko. Z tego względu ekologia dla osób z tego pokolenia stanowi istotne kryterium w codziennych wyborach – także odnośnie wizyt w lokalach gastronomicznych. W branży HoReCa warto stosować przede wszystkim działania zero-wastenp. nagradzając swoich Gości za przyniesienie własnego opakowania na jedzenie na wynos czy kubka na kawę. Aby działać bardziej ekologicznie, warto także stawiać na lokalność, skracając łańcuchy dostaw.

Sztuczna inteligencja

Rozwiązania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji są coraz bardziej dostępne i coraz tańsze, dzięki czemu można ich używać w optymalizacji różnego rodzaju procesów. Do tworzenia marketingowych treści warto zastosować chatboty czy generatory głosu, które pozwolą na tworzenie treści wideo bądź audio.

Technologia w rozrywce

Kolejnym trendem, który możesz wykorzystać w swojej komunikacji marketingowej to technologie wideo 180 lub 360 stopni i budowanie bardzo angażujących stron internetowych, opartych właśnie na tej technologii. Tego typu rozwiązania z czasem będą stawać się coraz popularniejsze i bardziej przystępne cenowo.

Idea DEI

DEI to skrót od słów diversity, equity oraz inclusion (różnorodność, równość, włączenie). Obecnie problemy społeczne, z którymi w swoim zamyśle idea DEI ma walczyć, są kluczowymi wyzwaniami współczesnego świata. Odpowiedź na nie stanowi inkluzywność. W komunikacji marketingowej swojego lokalu zwróć szczególną uwagę na język – powinien przede wszystkim nie wykluczać. Na przykład, staraj się nie zwracać do swoich odbiorców w osobie męskiej, lecz neutralnie.

Autentyczność ponad wszystko

Warto pamiętać, że do generacji Z należą osoby już dorosłe, zarabiające własne pieniądze. Oznacza to więc, że te osoby stanowią znaczną część Gości w lokalach gastronomicznych. Tworząc treści marketingowe miej na uwadze, że tym pokoleniem rządzi autentyczność – osoby z pokolenia Z wybierają aplikacje, takie, jak TikTok czy BeReal, pozwalające na uwiecznianie jak najprawdziwszą rzeczywistość. Staraj się więc pokazywać swój lokal dokładnie takim, jakim jest – stawiaj na szczerość i transparentność.

Angażujące subskrypcje

Aktualnie wyjątkowo popularne są różnego rodzaju subskrypcje. Trend ten w dużej mierze związany jest z platformami streamingowymi, lecz coraz częściej wykorzystywany jest także w gastronomii. Możesz np. zaoferować swoim Gościom możliwość wykupienia miesięcznego abonamentu na obiad czy subskrypcji na kawę.

Made by humans

Ze względu na rozwój nowoczesnych technologii, coraz bardziej doceniany jest fakt, że produkt powstał przez człowieka bądź usługa jest świadczona przez prawdziwą osobę. W myśl tego trendu warto pokazywać, kto pracuje w swoim lokalu – Goście bardzo często są ciekawi, kto dla nich gotuje. Możesz np. przedstawić swój zespół w social mediach – to także pozwala skrócić dystans w relacji z Gościem.

Trendy na talerzu

Dla gastronomii spore znaczenie mają trendy kulinarne, które także warto wykorzystać w swojej komunikacji marketingowej. Ekspertka Katarzyna Płachecka mówi o żywności i napojach funkcjonalnych, napojach bezalkoholowych, jedzeniu wegetariańskim i wegańskim oraz o newstalgi. Obejrzyj odcinek Akademii GoPOS i dowiedz się więcej na temat tych trendów.

Narzędzia, dzięki którym to wszystko zrealizujesz

Komunikację w social mediach ułatwią Ci łatwo dostępne rozwiązania. Katarzyna Płachecka poleca kilka sprawdzonych narzędzi:

  • Canva – aplikacja, w której w intuicyjny sposób przygotujesz grafiki i wideo na social media, a także materiały graficzne do druku, jak np. ulotki czy wizytówki.
  • Inshot lub CapCat – programy do montażu i edycji wideo.
  • Captions – aplikacja umożliwiająca automatyczne dodawanie napisów do filmów na podstawie dźwięku.
  • Dobry telefon – postaw na nowoczesny model smartfonu, przede wszystkim z dobrym aparatem, który pozwoli Ci tworzyć wysokiej jakości zdjęcia i filmy.

Ekspertka wspomina także, że do tworzenia treści marketingowych warto zatrudnić osobę z pokolenia Z, która zna najnowocześniejsze rozwiązania i podąża za aktualnymi trendami.

Katarzyna Płachecka dzieli się także praktycznymi przykładami wykorzystania trendów przez lokale gastronomiczne. Poznaj je, oglądając odcinek Akademii GoPOS.

Podążanie za najnowszymi trendami wymaga wykorzystania nowoczesnych technologii – także w obszarach innych, niż marketing restauracji. Jeśli interesują Cię tego typu rozwiązania – skontaktuj się z nami.

A jeżeli szukasz więcej wskazówek na temat marketingu gastronomicznego – zajrzyj na Płachecka PR & Marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *