Wróć

Szkolenia Gastronomiczne Akademia GoPOS: Zarządzanie poprzez wartości – coaching managerski w restauracji i hotelu

W ostatnim czasie coaching jako styl zarządzania mocno zyskuje na popularności – również w gastronomii. Tematykę coachingu managerskiego w zarządzaniu restauracją poruszają Magdalena Wiśniewska-Baran z firmy szkoleniowo-doradczej Tabaka Kulinarna oraz Monika Goc z ośrodka rozwoju personalnego EFROS podczas bezpłatnego szkolenia dla gastronomii w ramach Akademii GoPOS. Przeczytaj ten artykuł i przekonaj się, jak zacząć stosować coaching managerski w swojej restauracji!

Czym jest coaching i dlaczego jest wykorzystywany w zarządzaniu?

Na początek warto wyjaśnić, czym dokładnie jest coaching. Monika Goc definiuje to pojęcie w ten sposób: coaching to metoda rozwojowa. Polega na uwalnianiu zasobów osoby, która jest coachowana i realizowaniu określonych celów. Coaching jest mierzalny, więc zawsze wskazuje się cele, do których zmierzamy i efekty, po których poznajemy, że dany cel w określonym czasie został zrealizowany.

Jeżeli więc mówimy o coachingu managerskim, jego głównym zadaniem jest zapewnienie managerom możliwości rozwoju pracowników. Jego zastosowanie w zarządzaniu wynika m.in. ze zmian w stosowanych stylach zarządzania. Jak wskazuje Magdalena Wiśniewska-Baran, kiedyś zarządzanie personelem opierało się najczęściej na modelu dyrektywnym. Dzisiaj jednak potrzeba i chęć rozwoju personelu sprawiają, że managerowie odchodzą od tego stylu zarządzania, coraz częściej decydując się na stosowanie coachingu.

Manager jako coach – najważniejsze wartości i cechy

Jaki powinien być manager, który stosuje coaching? Ten styl zarządzania nie bez przyczyny nazywany jest miękkim. Manager, który go używa, nie działa dyrektywnie, nie wskazuje wprost gotowych odpowiedzi, lecz zapewnia pracownikowi możliwości i wspiera go w samodzielnym znalezieniu rozwiązania. Magdalena Wiśniewska-Baran wyjaśnia, że: coachingowanie pracowników polega na tym, aby zadawać im pytania. Muszą to jednak być pytania otwarte, jak np: „Dlaczego tego nie zrobiłeś?”, „Co było powodem, że tego nie zrobiłeś?”. Polega to więc na umiejętnym pokazywaniu kierunku, w którym pracownik powinien pójść, dociekaniu i analizowaniu, w taki sposób, aby dać pracownikowi możliwość rozwiązania zagadnienia. 

Z perspektywy zarządzania coachingowego spore znaczenie ma także decyzyjność managera. Jeśli jesteś właścicielem i zatrudniasz managera do zarządzania pracownikami – pamiętaj, aby dzielić się odpowiedzialnością. Bez jasno określonego zakresu odpowiedzialności, Twój manager będzie działać znacznie mniej pewnie, może się zagubić w tym, co leży w obszarze jego odpowiedzialności, a co nie. To bardzo częsta sytuacja w biznesach gastronomicznych, która może mieć negatywne odzwierciedlenie w efektach zarządzania takiego managera. Jak mówi Monika Goc: Jak manager ma uczyć swoich pracowników odpowiedzialności, skoro sam się jej obawia? Dlatego właśnie mówiąc o coachingu managerskim, mówimy także o odpowiedzialności.  Ekspertka Magdalena Wiśniewska-Baran doprecyzowuje także, jak ważne jest określenie dokładnego zakresu odpowiedzialności: To nie jest tak, że właściciel nie powinien nadzorować i kontrolować. On jest osobą decyzyjną, ale dla mnie – w ważnych sprawach i to od właściciela i managera zależy, co to znaczy ważna sprawa. 

Kolejne istitne cechy managera, który jest coachem, to empatia i zrozumienie. Jak mówią ekspertki, manager powinien interesować się swoim pracownikiem jako człowiekiem – to minimalizuje stres i napięcie w pracy. Oczywiście ważne jest przy tym, aby nie ingerować w życie prywatne pracowników i zachować profesjonalizm w relacjach z nimi. Jak mówi Monika Goc: Empatia i zrozumienie dotyczy głównie życia zawodowego. Empatyczny manager może zrozumieć, że pracownik ma dziś gorszy dzień, boli go głowa czy ma chore dziecko. To jest empatia w zarządzaniu, a także elastyczność. Nie chodzi jednak o to, aby ciągle przymykać oko np. na to, że ktoś się spóźnia do pracy. To mogą być jednorazowe sytuacje.

Niezawodne wsparcie w coachingowym zarządzaniu

Już wiesz, że podstawową wartością w coachingu jest dążenie do rozwoju pracownika. Aby móc efektywnie rozwijać swój zespół, warto monitorować jego pracę, co pozwoli wyciągnąć odpowiednie wnioski i dobierać dla każdego pracownika odpowiednią ścieżkę rozwoju. Takie możliwości monitorowania zapewnia Ci GoPOS – prowadź sprzedaż za pomocą systemu POS i łatwo kontroluj swój biznes w aplikacji GoPOS Now. Generuj rozbudowane raporty i sprawdzaj efektywność sprzedaży każdego z pracowników w wybranych przedziałach czasu, a także precyzyjnie rozliczaj swój personel według zmiany i stanowisk. Z wszystkich funkcjonalności korzystaj wygodnie z poziomu swojego smartfona – kiedy tylko chcesz i gdziekolwiek jesteś.

Budowanie pozytywnej atmosfery poprzez coaching

Styl coachingowy w dużej mierze polega także na odpowiednim motywowaniu zespołu do pracy. Opiera się na budowaniu pozytywnej atmosfery, dzięki której Twoja restauracja staje się przyjaznym miejscem pracy. Dla każdego członka personelu czynniki motywujące i tworzące dobrą atmosferę mogą być nieco inne, jednak możliwości rozwoju oraz budowanie wspólnej tożsamości z daną organizacją mają ogromne znaczenie i sprawiają, że personel nie chce odchodzić z danego miejsca pracy.

Zasady coachingu managerskiego

Ekspertki wskazują na kilka najważniejszych zasad, które pozwolą Ci stosować coaching w zarządzaniu:

  • Coaching nieformalny, jako część codziennych zadań managera.
  • Zwykłe rozmowy z pracownikami – dłuższe lub krótsze, zaplanowane lub spontaniczne.
  • Struktura rozmowy taka sama, jak w coachingu oficjalnym, oparta o cele.
  • Manager pomaga pracownikowi ustalić plan działań/działanie, które pracownik realizuje samodzielnie.
  • Pracownik realizuje ustalone działania w określonym czasie, z wykorzystaniem sprecyzowanych zasobów.
  • Kluczowa jest motywacja pracownika i jego zaangażowanie.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tych wskazówek? Obejrzyj darmowe szkolenie gastronomiczne online w ramach Akademii GoPOS!

 

Tworzenie poczucia bezpieczeństwa – skupienie i czas

W zarządzaniu poprzez coaching spore znaczenie ma także budowanie poczucia bezpieczeństwa wszystkich członków zespołu. Jak możesz je tworzyć? Warto pokazywać pracownikom, że manager jest w stanie znaleźć dla nich czas – moment np. na to, aby wysłuchać ich pomysłów, propozycji. Manager oczywiście nie musi i nie będzie w stanie poświęcać pracownikom ogromnej ilości czasu, lecz jak wskazują ekspertki – nie o to chodzi. Czasem wystarczające będzie wygospodarowanie bardzo krótkiej chwili, w której jednak w manger w pełni skupi się na potrzebach pracownika – zapewni mu zatem nie tylko swój czas, ale i uwagę.

Zobacz darmowe szkolenie gastronomiczne w ramach Akademii GoPOS i poznaj jeszcze więcej przydatnych wskazówek na temat zarządzania coachingowego!

A jeśli szukasz narzędzi wspierających zarządzanie dążące do rozwoju pracowników i biznesu – skontaktuj się z nami.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *