Wróć

Szkolenia Gastronomiczne Akademia GoPOS: Komunikacja w social mediach i PR restauracji

Obecnie komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych jest jednym z kluczowych i najefektywniejszych elementów strategii marketingowych – także lokali gastronomicznych. Na co zwrócić uwagę w swoich publikacjach? Jak prowadzić skuteczne działania PR-owe? Na te pytania odpowiedziała Magda Malutko z agencji kreatywnej Od kuchni w darmowym szkoleniu dla gastronomii w ramach Akademii GoPOS. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak możesz przyciągnąć Gości do swojego lokalu dzięki komunikacji marketingowej!

Czy Twoi Goście są obecni w social mediach?

Wielu restauratorów obawia się inwestowania pieniędzy i poświęcania czasu na prowadzenie mediów społecznościowych, uważając, że Goście nie odwiedzają profili restauracji w tych kanałach. Ekspertka Magda Malutko udowadnia, że jest inaczej. Statystyki pokazują, że znaczna większość Polaków korzysta z social mediów, a wciąż najczęściej używaną platformą jest Facebook. Najwięcej przejść na strony internetowe także pojawia się z treści publikowanych na Facebooku. Aby poznać dokładne statystyki, obejrzyj darmowe szkolenie gastronomiczne w ramach Akademii GoPOS. Magda Malutko radzi, na jakie platformy się zdecydować, chcąc zacząć prowadzić komunikację marketingową restauracji w social mediach: Facebook jest medium dominującym, powinien więc to być pierwszy wybór, razem z Instagramem. Na Facebooku zdecydowanie więcej czytamy, na Instagramie oglądamy. Konsumpcja treści w tych mediach jest trochę inna, dlatego musimy mieć na uwadze, aby była ona nieco inaczej konstruowana. Co ważne, na Instagramie nie możemy zapominać o formatach wideo, które są teraz absolutnie konieczne. 

A co z TikTokiem? Ta platforma zdecydowanie zyskuje na popularności w ostatnim czasie. Korzystając z niej, należy pamiętać jednak o dostosowaniu publikowanych treści do platformy – to zupełnie inne medium, niż np. Facebook.

Dlaczego strategia i media plan są ważne?

Jeśli chcesz zacząć prowadzić działania marketingowo-PR-owe swojej restauracji, potrzebujesz strategii. Jak mówi Magda Malutko, strategia zapewnia solidny fundament dla prowadzenia komunikacji. Ekspertka radzi: Jeżeli nie spiszemy i nie usystematyzujemy tego, jakie są nasze główne komunikaty, jaka jest nasza misja, na jakich filarach komunikacji chcemy bazować, to nie do końca zawsze będziemy zrozumiani przez odbiorców. 

Dlatego warto opracować strategię marki, według której będziemy formułować swoją komunikację, a także media plan działań na co najmniej kilka dni do przodu.

Jak budować komunikaty, które dotrą do Twoich grup docelowych?

W komunikacji lokali gastronomicznych ogromne znaczenie ma to, aby oddziaływać na jak najwięcej zmysłów odbiorców. Formułuj swoje przekazy tak, aby wpływały na węch, smak, dotyk. To pozwoli wywołać u Twoich potencjalnych Gości chęć spróbowania potraw, których serwujesz czy doświadczenia wyjątkowej atmosfery lokalu.

Tworząc swoją komunikację, pamiętaj zawsze o języku korzyści – myśl o potrzebach swoich Gości i skup się na tym, co zyskają, odwiedzając Twoją restaurację. Ponadto jak mówi Magda Malutko: Jesteśmy obecnie bardzo przebodźcowani. Dlatego ludzie w social mediach zazwyczaj zwracają uwagę na pierwsze zdanie, które jest w poście i właśnie to zdanie decyduje o tym, czy odbiorca będzie czytać dalej.

Pamiętaj o apetycznych zdjęciach i filmach!

Warto mieć na uwadze, że potencjalni Goście, przeglądając Twoje media społecznościowe, „jedzą oczami”. Dlatego publikowane treści wizualne – zarówno zdjęcia, jak i wideo, muszą być bardzo estetyczne i apetyczne.

Oglądaj darmowe szkolenie dla gastronomii w ramach Akademii GoPOS z Magdą Malutko, aby zobaczyć przykłady takich publikacji i poznać praktyczne wskazówki. Sprawdź również wyniki badania konsumenckiego, które udowadnia, jak ogromne znaczenie dla wyboru restauracji przez Gości mają treści wizualne publikowane przez lokal w social mediach.

 

Zobacz także kurs gastronomiczny online z Food Photo Ladies, w którym znajdziesz jeszcze więcej praktycznych wskazówek na temat tworzenia apetycznych zdjęć i wideo na social media restauracji.

Inwestuj w reklamę

Pamiętaj, że nawet najlepiej przygotowane treści organiczne – czyli te bezpłatne, nie trafią do szerokiego grona odbiorców. Algorytmy mediów społecznościowych działają tak, że zasięgi publikacji bezpłatnych są ograniczane. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest połączenie publikacji organicznych i płatnych. Jak radzi ekspertka: Nawet promowanie postów za małe kwoty, za 10-15 zł dobrze działa na zasięgi. Ponadto dzięki odpowiedniemu targetowaniu mamy pewność, że treści trafią do odpowiednich osób, które mogą odwiedzić naszą restaurację, co daje szansę na zwrot inwestycji w reklamy.

PR dla restauracji

Jak wyjaśnia Magda Malutko, PR w skrócie to wszystkie wzmianki o Twojej restauracji – np. w mediach czy recenzjach w Internecie. Często temat PR jest pomijany, mimo że ma ogromne znaczenie przede wszystkim dla kreowania odpowiedniego wizerunku i budowania tożsamości marki restauracji. W takich działaniach warto uwzględnić m.in. wysyłkę informacji prasowych do mediów, czy zaproszenie ich przedstawicieli bądź influencerów do restauracji.

Bardzo istotne jest także umiejętne reagowanie na recenzje restauracji. Jak radzi Magda Malutko: Najważniejsze jest to, aby odpowiadać na wszystkie recenzje – te pozytywne i negatywne. To nie jest tak, że odpowiadamy tylko tej osobie, która napisała recenzję. Odpowiadając, budujemy swój wizerunek dla osób które szukają restauracji na podstawie recenzji. Najlepiej jest przyjąć taką zasadę, żeby rozkładać sobie na części pierwsze daną recenzję i odnosić się w swojej odpowiedzi do każdego z elementów. W przypadku negatywnych recenzji warto na pewno nie wchodzić w dyskusję, nie kłócić się i nie używać złych słów, lecz odpowiedzieć bardzo rzeczowo, odnosząc się do każdego z zarzutów, pisząc to w sposób miły. Ewentualnie na koniec recenzji można poprosić o kontakt bezpośredni, np. przez Messenger, żeby wyjaśnić sytuację, lecz na pewno ta prośba nie powinna stanowić całej odpowiedzi. 

Współpraca z influencerami – czy warto?

Zaangażowanie w promocję lokalu influencerów powinno przede wszystkim być bardzo przemyślanym działaniem. Jak mówi Magda Malutko: Przy wyborze influencerów musimy kierować się tym, jaką dany influencer ma grupę docelową. Jeżeli nasz lokal ma podobny target, np. chcemy zaprosić do współpracy blogera kulinarnego z Warszawy, a mamy restaurację w Warszawie, to jest to dobry kierunek – wiemy, że trafimy do osób zainteresowanych tą restauracją. Warto też pamiętać, że mikroinfluencerzy często są bardziej wiarygodni, niż Ci najwięksi. 

Tego typu współprace pozwalają m.in. na budowanie wizerunku i zaufania odbiorców – nie tylko przez samodzielne działania, lecz także poprzez opinie influencerów, którzy dla dzisiejszych odbiorców treści internetowych są w większości uznawani za bardzo wiarygodnych.

Czy da się prowadzić marketing restauracji za darmo?

To pytanie z pewnością zadaje sobie wielu restauratorów. Często środki potrzebne na działania marketingowe uznawane są za niepotrzebny wydatek, nie za inwestycję. Czy istnieje jednak możliwość, aby działania promujące lokal nie wymagały nakładów pieniężnych? Zobacz bezpłatne szkolenie dla gastronomii w ramach Akademii GoPOS i poznaj odpowiedź Magdy Malutko na to pytanie. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *