Wróć

Szkolenia Gastronomiczne Akademia GoPOS: Influencer marketing i PR dla restauracji – czy warto?

W dobie mediów społecznościowych i rosnącej konkurencji na rynku gastronomicznym, restauratorzy szukają nowych sposobów na dotarcie do potencjalnych Gości oraz wyróżnienie się na tle innych lokali. Influencer marketing oraz odpowiednie działania PR-owe stają się obecnie jednymi z najskuteczniejszych form promocji. Jak podjąć tego typu współprace, aby przyniosły sukces Twojej marce? Na to pytanie odpowiedziały Magda Malutko i Natalia Juszczak z Od kuchni podczas szkolenia gastronomicznego Akademii GoPOS. Przeczytaj ten artykuł i poznaj skuteczne strategie w influencer marketingu i PR dla restauracji!

Rola influencer marketingu w biznesie gastronomicznym

Ekspertki Magda Malutko i Natalia Juszczak wskazują szereg argumentów, które przemawiają za tym, aby podejmować współprace z influencerami, promując lokale gastronomiczne:

      1. Zwiększenie świadomości marki,

      2. Zbudowanie zaufania i wiarygodności, 

      3. Urozmaicenie contentu w social mediach,

      4. Współpraca typu win-win,

      5. Napędza decyzje zakupowe,

      6. Dotarcie do pożądanej grupy odbiorców,

      7. Nielimitowany potencjał dotarcia z informacjami,

      8. Wpływ na zwiększanie sprzedaży w lokalu.

Warto także spróbować zrozumieć, jak odbiorcy, do których docierają influencerzy podchodzą do tworzonych przez nich treści. Najczęściej odczuwają z nimi pewnego rodzaju więź i traktują ich komunikaty personalnie – tak, jakby były skierowane wprost do nich. Taka zależność sprawia, że influencerzy wśród wielu osób wzbudzają zaufanie, dzięki czemu odbiorcy uznają polecane przez nich produkty czy też miejsca za wiarygodne, warte zakupu lub odwiedzenia.

Jak znaleźć i wybrać odpowiedniego influencera?

Już wiesz, że influencer marketing w gastronomii może zapewnić wiele korzyści dla Twojego lokalu. Zastanawiasz się pewnie jednak, jak szukać odpowiednich osób do podjęcia współpracy. Warto np. wyszukać hashtagi w mediach społecznościowych, powiązane z gastronomią lub nawet z dokładnym obszarem Twojej działalności. Możesz także zapytać osób w Twoim otoczeniu, jakie treści w social mediach przeglądają, czy są jacyś influencerzy, którzy ich zdaniem tworzą wartościowy content. 

Jeśli już znajdziesz ciekawych twórców, kolejny krok to wybór influencera, któremu możesz zaproponować współpracę. Jak zdecydować, kto najlepiej wypromuje Twoją restaurację?

Jak mówi Natalia Juszczak: Istotna jest spójność. Zasięg jest ważny, ale to też zależy od miejsca, w którym jesteśmy. Jeśli lokal jest w mniejszej miejscowości, warto postawić na osoby działające lokalnie, które nie są dużymi influencerami, ale po prostu osobami, które bywają i pokazują, co jedzą, gdzie warto pójść. Myślę, że warto na bieżąco sporządzać sobie taką listę osób, które mogłyby nam pomóc rozpromować miejsce. Trzeba przede wszystkim zrobić bardzo dobry research. Czasem influencerzy mają wielu obserwujących, ale małe zaangażowanie. Trzeba więc sprawdzić, czy dane treści promujące jakiś lokal gastronomiczny na profilu wybranego influencera wzbudziły zainteresowanie odbiorców. Warto przeanalizować liczbę polubień, sprawdzić czy obserwatorzy komentują takie treści, pytają o więcej informacji.

Obejrzyj szkolenie dla gastronomii w ramach Akademii GoPOS i poznaj przykłady ciekawych i skutecznych współprac z influencerami promującymi lokale gastronomiczne. 

PR – czym jest?

Aby wyjaśnić, czym jest public relations, warto przywołać definicję ustaloną przez Amerykańskie Towarzystwo Public Relations, według której: “Public relations to strategiczny proces komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje między organizacjami a ich publicznością”.

Jak wyjaśnia ekspertka – Magda Malutko, PR to bardzo szeroka dziedzina, lecz najczęściej prowadzonymi działaniami PR-owymi są media relations oraz artykuły natywne i sponsorowane

Tylko media społecznościowe?

W dobie dynamicznego rozwoju social mediów może wydawać się, że pozostałe media odchodzą w zapomnienie. Ekspertki przywołują statystyki, które dowodzą, że wcale tak nie jest. Badania społeczne pokazują, że 8 na 10 osób w Polsce czyta prasę drukowaną bądź cyfrową. 45,1% sięga po prasę drukowaną, a 68,7% korzysta z formatów cyfrowych. Jeśli chcesz poznać więcej danych statystycznych oraz ich dokładne źródło – sprawdź darmowe szkolenie dla gastronomii w ramach Akademii GoPOS

Wielu właścicieli restauracji nie inwestuje w działania PR, takie jak np. publikacje artykułów na różnego rodzaju portalach. Wynika to przede wszystkim z wysokich kosztów takich przedsięwzięć. Czy mimo dużych wydatków, takie działania mogą być opłacalne dla restauracji?

Jak mówi Natalia Juszczak: Warto podejść do tego elastycznie, obrać sobie jakąś strategię, zdecydować, na jakim efekcie nam zależy. Można postawić na płatne artykuły, które będą promowały np. wydarzenie organizowane w restauracji czy otwarcie nowego lokalu. Wiele restauracji działa w ten sposób, że raz na jakiś czas wysyła informacje prasowe, które dziennikarz może opublikować, ale nie musi – jeżeli zainteresuje go temat, to chętnie o tym napisze. Branża jest bardzo otwarta na takie działania, tego typu wzmianki są zazwyczaj nieodpłatne, lecz wymagają sporo pracy.

Jeśli zdecydujesz się na przesłanie do mediów nieodpłatnych notek prasowych, pamiętaj o ich odpowiednim przygotowaniu. Przeprowadź dokładny research – sprawdź, jakie są zasady tworzenia takich publikacji, zwróć uwagę na konstrukcję oraz poprawność stylistyczną i językową. Pamiętaj także, że taka notka nie może mieć wprost reklamowego przekazu. Wykaż się kreatywnością i przygotuj treść, która przedstawi zalety Twojego lokalu w odpowiednio dopasowany do specyfiki danego portalu sposób, lecz bez bezpośredniej reklamy. 

Ile to wszystko kosztuje?

Koszty z influencerami oraz działań PR-owych są bardzo różne, uzależnione od licznych czynników, takich jak charakter współpracy, rozpoznawalność i zasięgi influencera czy rodzaj działania PR-owego. Przykładowo, ceny współprac z twórcami nawet o mniejszej rozpoznawalności zaczynają się od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Warto też zawsze rozważyć model współpracy barterowej – opartej na oferowaniu wzajemnych korzyści zamiast wynagrodzenia pieniężnego. Taka propozycja musi jednak być dobrze zaplanowana. Influencer bądź dziennikarz najprawdopodobniej nie przygotuje materiału, jeżeli zaoferowane warunki nie będą dla niego atrakcyjne. 

Odpowiednia promocja ma ogromne znaczenie dla sukcesu Twojego lokalu. Ważny jest jednak także wybór rozwiązań, które skutecznie usprawnią procesy biznesowe w restauracji. Jeśli szukasz tego typu narzędzi – skontaktuj się z nami.

Szkolenie gastronomiczne powstało we współpracy z:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *