Wróć

Szkolenia Gastronomiczne Akademia GoPOS: Jak zorganizować i zautomatyzować dowozy z różnych aplikacji

Obecnie zamówienia z dostawą lub na wynos stanowią znaczną część przychodów wielu restauracji, dlatego na rynku gastronomicznym stale pojawiają się nowe rozwiązania delivery, których zadaniem jest usprawnianie realizacji tego typu zamówień. O tym, jak dobrać do potrzeb lokalu model dostaw i rozwiązania technologiczne wspierające dowozy porozmawialiśmy z Maciejem Statkiewiczem z Wolt Drive w ramach szkolenia Akademii GoPOS. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak skutecznie zorganizować i zautomatyzować dostawy w swojej restauracji.

Modele dostaw – poznaj wady i zalety różnych rozwiązań

Ekspert Maciej Statkiewicz wskazuje na trzy różne modele dowozów:

  • Własna flota kurierska – w tym modelu lokale zatrudniają kierowców (np. na umowę o pracę lub zlecenie). Tacy kurierzy mają własny środek transportu bądź korzystają z floty restauracji.
  • Aplikacje marketplace – to bardzo popularny w Polsce model dostaw, w którym zamówienia realizują kurierzy z aplikacji. W naszym kraju mamy aż 5 różnych aplikacji agregujących. Oferty poszczególnych aplikacji różnią się od siebie, niektóre oferują dodatkowe usługi jak np. subskrypcje dla użytkowników czy specjalne możliwości promowania. Jest to szczególnie polecane rozwiązanie dla nowych restauracji, ponieważ aplikacje pozwalają łatwo zdobywać zamówienia już od pierwszego dnia działalności.
  • Zewnętrzna flota kurierska – model polega na korzystaniu z floty kurierskiej na żądanie – gdy do restauracji trafia zamówienie z własnego kanału sprzedaży, można je wysłać manualnie bądź za pośrednictwem specjalnej integracji do usługodawcy.

Własna flota kurierska – ilu kurierów potrzebujesz?

Jeżeli chcesz rozwozić zamówienia samodzielnie, jednym z kluczowych wyzwań organizacyjnych będzie dla Ciebie zatrudnienie odpowiedniej liczby kierowców. Jak zdecydować, ilu kurierów potrzebujesz? Obejrzyj darmowe szkolenie Akademii GoPOS, aby się dowiedzieć. 

Czy zatrudnianie własnych kierowców zawsze się opłaca?

Musisz pamiętać, że koszt zatrudniania własnych kurierów to nie tylko stawka uzależniona od ilości zamówień. To także wiele innych wydatków, takich jak chociażby koszty związane z logistyką, czyli zakupem floty pojazdów, opłaceniem paliwa, ubezpieczenia czy przeglądów. Ważna i dość trudna może być dobra organizacja. Przy większej ilości zamówień konieczne może się okazać opracowywanie tras dowozów, aby móc dostarczyć je w odpowiednim czasie, a w razie opóźnień – odpowiednia komunikacja z klientami. Sporą wadą tego modelu dostaw jest fakt, że jeśli zatrudniasz tylko jednego kuriera, a on akurat będzie niedostępny, musisz zamknąć cały kanał dostaw.

Ponadto, bardzo czasochłonne mogą okazać się obsługa i śledzenie przebiegu zamówień. Tę kwestię jednak znacząco usprawnisz, decydując się na aplikację dla kierowców. Narzędzie pozwala w intuicyjny sposób przypisywać zamówienia do konkretnych dostawców. Umożliwia także wyświetlanie bieżącej lokalizacji kierowcy na mapie i wyznaczanie trasy dostawy. Dzięki aplikacji możesz także wygodnie rozliczyć kierowców, według godzin pracy lub przejechanych kilometrów.

Pamiętaj, że zatrudnianie własnych kierowców ma także sporo zalet, jak m.in. lepsza kontrola i komunikacja czy bezpośrednia decyzyjność o tym, kto dowozi Twoje zamówienia. Decyzja o tym, czy chcesz zatrudnisz własnych dostawców powinna być uzależniona m.in. od tego, jakie koszty jesteś w stanie ponieść oraz co jest dla Ciebie priorytetem w sposobie organizacji dostaw.

Aplikacje Marketplace

Głównym minusem rozwiązania, jakim są zewnętrzne aplikacje do zamawiania jedzenia są wysokie prowizje. Zazwyczaj wynoszą one ok. 25-30% wartości sprzedaży. Warto jednak rozważając ten model, spojrzeć na niego całościowo. Aplikacje marketplace oprócz obsługi dostaw, zapewniają Ci także widoczność w Internecie. W bardzo prosty sposób możesz zamieścić swoją ofertę na platformie – już od samego początku działalności. Jeśli zintegrujesz aplikację z systemem sprzedażowym GoPOS w swoim lokalu, złożone przez Klienta zamówienie automatycznie pojawi się u Ciebie, co przyspiesza cały proces. Ponadto Klient ma możliwość śledzenia poszczególnych etapów przygotowywania zamówienia oraz otrzymuje informację o przewidywanym czasie jego dostarczenia.

 

Zamówienia delivery w jednym miejscu

Zamówienia z wszystkich aplikacji w jednym miejscu!

Jeśli chcesz przyjmować zamówienia z różnych aplikacji Marketplace, takich, jak: Wolt, Uber Eats, Glovo, Pyszne.pl, BoltFood, wykorzystaj system GoHub. To rozwiązanie integrujące system GoPOS z platformami delivery, dzięki czemu każde pochodzące z nich zamówienie automatycznie zostaje wyświetlone bezpośrednio na ekranie jednego POS w Twoim lokalu, a Ty przyjmiesz je jednym kliknięciem. Dla Twojej restauracji oznacza to przede wszystkim znacznie lepszą organizację oraz sporą oszczędność czasu i miejsca – nie musisz już obsługiwać zamówień z każdej platformy na oddzielnym urządzeniu.

Zobacz co na temat GoHub mówi jeden z restauratorów!

Kontroluj dostawy z różnych źródeł

Wykorzystaj innowacyjne narzędzie do wygodnej kontroli dostaw, gdziekolwiek jesteś. Mapa Live Orders zapewnia Ci dostęp do wszystkich kluczowych informacji o zamówieniach z dostawą w jednym miejscu, takich jak: źródło rachunku, status płatności, czas otrzymania, termin realizacji, adres dostawy i dane klienta. Rozwiązanie umożliwia też zmianę statusów zamówień na nowe, spakowane, odebrane, dostarczone„. Co ważne, na mapie możesz śledzić bieżącą lokalizację kierowców i monitorować postęp dostawy. Narzędzie umożliwia też łatwe zamykanie zamówień jednym kliknięciem.

Czy warto prowadzić własny kanał dostaw?

Jak mówi Maciej Statkiewicz: Jeśli jesteśmy Klientem danej restauracji, to najpewniej aby zamówić jedzenie wykorzystamy jej stronę internetową – sprawdzimy co jest dzisiaj w promocji i złożymy zamówienie bezpośrednio na stronie. Restauratorzy najczęściej budując swoje strony internetowe starają się dopasować ofertę do preferencji Klientów w trochę inny sposób niż w aplikacjach Marketplace. Można tutaj zastosować różne mechanizmy, jednak najważniejsze jest to, że zbierając zamówienia, zbieramy też dane Klientów i możemy bardzo efektywnie prowadzić remarketing. 

Działania remarketingowe mogą polegać np. na kreowaniu indywidualnych promocji dla Klientów na podstawie ich preferencji zakupowych, określonych dzięki danym zgromadzonym podczas składania zamówień na stronie.

Takie przydatne informacje pomoże Ci zbierać sklep internetowy GoOrder. Stwórz własny, personalizowany sklep do zamówień online w zaledwie 15 minut. Umieść w nim swoją ofertę i pozwól klientom wygodnie składać zamówienia na dowóz lub odbiór osobisty. Wygodnie przeglądaj w czytelnych raportach, wyciągaj wnioski na temat preferencji zamawiających i optymalizuj swoje menu.

Pamiętaj też, że kanały w Marketplace i Twoja własna strona internetowa nie kanibalizują się wzajemnie. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Wolt Drive, tylko 2% Klientów migruje z jednego kanału na drugi. Oznacza to więc, że otwierając własny sklep, masz szansę dotrzeć do zupełnie nowej grupy odbiorców, a tym samym – zwiększyć liczbę swoich zamówień.

Zewnętrzna flota kurierska

Restauratorzy często obawiają się trudności organizacyjno-logistycznych w zarządzaniu flotą kierowców zewnętrznych. Ta kwestia jest zdecydowanie łatwiejsza, jeżeli w swoim lokalu korzystasz z GoPOS. Rozwiązanie jest zintegrowane z zewnętrzną flotą kurierską WoltDrive, dzięki czemu możesz przypisywać dostawcom zewnętrznym zamówienia bezpośrednio na ekranie POS w zaledwie kilku kliknięciach. Twoi pracownicy muszą jedynie przyjąć zamówienie oraz wybrać przybliżony czas jego realizacji i na tym kończą się zadania logistyczno-organizacyjne, leżące po stronie restauracji. Całym pozostałym procesem realizacji zajmuje się profesjonalna firma kurierska, co pozwala Twojemu zespołowi zaoszczędzić mnóstwo czasu.

Interesują Cię rozwiązania, które usprawnią organizację i automatyzację dowozów z różnych aplikacji? Skontaktuj się z nami!

Ten kurs gastronomiczny powstał we współpracy z:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *