Każdy przedsiębiorca natrafia na okres, w którym jego biznes pozostaje w martwym punkcie i potrzebuje zmian, które napędzą zysk i usprawniają funkcjonowanie firmy. Sprawdź w poniższym artykule jak zwiększyć sprzedaż w sklepie i tym samym poprawić jego produktywność.
Wprowadź zmiany w sklepie stacjonarnym
Na początek postaw na proste zmiany we wnętrzu swojego biznesu. Wystarczy wykorzystać kilka prostych zabiegów, aby skutecznie zwiększyć sprzedaż. Co możesz zrobić?
Popraw układ sklepu
Rozważ optymalizację układu sklepu i zacznij od jego uporządkowania. Przestrzeń, która wydaje się zatłoczona i pełna niepotrzebnych rzeczy, może odpychać klientów i utrudniać kupującym znalezienie tego, czego potrzebują. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o porządek. Poproś swoich pracowników, aby zajęli się nieuporządkowanymi miejscami i upewnili się, że wszystkie produkty w ofercie są na swoim miejscu i łatwo do nich dotrzeć. Możesz także przejść się po swoim sklepie i zidentyfikować rzeczy, które w Twoim odczuciu utrudniają sprzedaż. Być może niektóre elementy wyposażenia powinny zostać przeniesione lub należy je lepiej opisać? Zwróć również uwagę na to, jak wygląda ruch w danym miejscu. Czy niektóre z przedmiotów lub urządzeń stoją na drodze i utrudniają poruszanie się po obiekcie? Czy Twoje najlepsze produkty ulokowane są w miejscach, w których ludzie z pewnością zwrócą na nie uwagę? Podejdź do kwestii zmiany asortymentu lub aranżacji sklepu nie tylko według własnych obserwacji, ale także w oparciu o dane. Wykorzystaj system POS, z którym możesz zmierzyć ruch sklepu, a także śledzić sprzedaż określonych produktów. Takie dane pomogą zdecydować o tym jak odpowiednio zaaranżować sklep lub gdzie umieścić najlepiej sprzedające się pozycje.
Zachęcaj ludzi do wejścia i pozostania w sklepie
Im więcej osób wchodzi do Twojego sklepu, tym więcej potencjalnych klientów możesz zyskać. Z kolei im dłużej pozostają oni w Twoim lokalu, tym większe szanse, że dokonają zakupu. Dlatego tak istotne jest, aby poprawić ich doświadczenia w Twoim biznesie. Jedną ze strategii, która wydaje się sprawdzać w przypadku sprzedawców detalicznych, jest organizowanie imprez środowiskowych. Przykładowo, mogą to być darmowe zajęcia sportowe w godzinach, w których nie ma ruchu w sklepie. Istotne są również gratisy, których ofertę można zobaczyć przed wejściem, a odebrać – w środku. Dzięki temu klient wejdzie do sklepu, zostając dłużej lub wykorzysta darmowy produkt i w przyszłości kupi go u Ciebie kolejny raz.
Zoptymalizuj swoje ceny lub promocje
Zobacz, czy w Twojej strategii cenowej jest coś, co może poprawić sprzedaż. Zmiany, takie jak kończenie cen cyfrą 9 lub wprowadzenie niższej kwoty za zestaw, mogą przyczynić się do większej sprzedaży. Rozważ przetestowanie takich strategii przy wycenianiu swoich produktów. To samo dotyczy promocji. Testuj różne rodzaje ofert i rabatów, aby zobaczyć, co przynosi sprzedaż – bez zbytniego cięcia marży. Jeśli już wprowadzisz promocyjne ceny, zadbaj o to, aby Twoi klienci byli dobrze o nich poinformowani. Umieść w sklepie plakaty informujące o zniżce, promocyjne ceny wyróżnij spośród tych regularnych, a produkty w zestawie ulokuj w takim miejscu, aby automatycznie rzuciły się konsumentom w oczy.
Podwyższ wartość transakcji
Sklepy z elektroniką czy biżuterią praktycznie zawsze mają wysoką sprzedaż. Wszystko dzięki asortymentowi, który z reguły jest bardzo drogi. Ludzie automatycznie wydają więcej, bo same produkty charakteryzują się wysokim kosztem. Jednak sprzedawcy, którzy nie posiadają drogich produktów, nadal mogą osiągać wysoką sprzedaż. W zależności od Twojego sklepu, możesz wypróbować poniższe sposoby, które Ci w tym pomogą:
Up-selling i cross-selling
Up-selling i cross-selling to dwie najbardziej powszechne techniki sprzedaży, pozwalające zwiększyć wartość transakcji. Up-selling polega na wprowadzeniu na rynek droższej wersji produktu, który klient chce kupić. Dla przykładu, jeśli sprzedajesz obuwie, upselling będzie sposobem na przekonanie klienta do zakupu nowszego modelu tego samego rodzaju butów. Natomiast cross-selling oznacza sprzedaż elementów, które uzupełniają nabywany przez klienta produkt. Jeśli więc kupuje on u Ciebie torebkę, możesz polecić mu pasujący do niej portfel, który stworzy oryginalny zestaw. Odpowiednio prowadzony up-selling i cross-selling, mogą pomóc dodać wartość do zakupu. Pamiętaj jednak, że jeśli zrobisz to w nieodpowiedni sposób, możesz wyjść na nachalnego i stracić okazję na sprzedaż. Ważne jest, aby dobrze poznać swojego klienta oraz mieć wystarczającą wiedzę na temat produktu, zanim podejmiesz próbę up-sellingu lub cross-sellingu.
Program lojalnościowy
Stwórz swój program lojalnościowy, który nie tylko zachęci klientów do robienia zakupów w Twoim sklepie, ale także skłoni ich do wydawania większej ilości pieniędzy i ponownej wizyty. Z narzędziem GoClient wygodnie wprowadzisz program lojalnościowy, z którym możesz tworzyć atrakcyjne zniżki i rabaty. Z pewnością przyciągną one klientów i zmotywują ich do zakupów. Dodatkowo, możesz zaoferować kartę stałego klienta, dzięki której nagrodzisz kupujących, a także zaproponujesz vouchery czy kody rabatowe.
Śledzenie raportów sprzedażowych
Nie marnuj cennej powierzchni na produkty, które się nie sprzedają. Śledź dane dotyczące sprzedaży oraz produktów i wykorzystuj te spostrzeżenia do podejmowania decyzji dotyczących asortymentu. Generuj raporty z GoManager dla określonych okresów, np. miesięcznie, tygodniowo lub godzinowo i dowiedz się, kiedy klienci dokonują u Ciebie zakupów. W ten sposób z łatwością ustalisz co kupują, a następnie zaopatrzysz się w odpowiednie produkty.
Zwiększ ruch w sklepie dzięki działaniom online. Przyciągnięcie większej liczby odwiedzających do Twojej placówki handlowej dzięki marketingowi w sieci, może również skutecznie prowadzić do zwiększenia sprzedaży. Pamiętaj, że chociaż większość kupujących lubi przeglądać lub kupować w sieci, wielu z nich woli dokonać zakupu poza nią – zwłaszcza jeśli chodzi o odzież czy kosmetyki. Wykorzystaj więc nowoczesny system i prowadź z nim regularne działania marketingowe online. Spraw, żeby oferta wyróżniała się na tle innych i zmotywuj klientów, aby Twoje produkty znalezione przez nich w sieci przyciągnęły ich do Ciebie.
Rozwój personelu
Pracownicy sklepu także mogą bezpośrednio wpływać na sprzedaż i zadowolenie klientów. Bez odpowiedniego personelu, wydajność Twojego sklepu prawdopodobnie ucierpi. Co powinieneś zrobić? Zapewnij zespołowi szkolenia w zakresie dostępnych taktyk sprzedaży, takich jak wcześniej wspomniany up-selling czy sprzedaż sugestywna. Przygotuj ich na różne scenariusze sprzedaży, które mogą się zdarzyć i ucz ich jak unikać kłopotliwych sytuacji. Zachęcaj również do pozytywnego podejścia do każdego konsumenta, aby prywatne problemy pracownika nie wpływały na klienta i jego wrażenia z odbytej wizyty. Jeśli chcesz bardziej kontrolować pracę swojego zespołu, zainwestuj w GoManager. Dzięki tej aplikacji możesz nadzorować pracowników z dowolnego miejsca oraz wygodnie przechowywać potrzebne dane w bezpiecznej chmurze.
Możliwości na zwiększenie sprzedaży w biznesie jest wiele. Trzeba jednak dokładnie poznać swoich klientów oraz specyfikę wybranego biznesu, aby dopasować jak najbardziej odpowiedni sposób. Proces ten wspierają różnego rodzaju rozwiązania technologiczne, które skutecznie usprawniają zarządzanie i umożliwiają generowanie potrzebnych analiz i raportów. Jeśli chcesz wprowadzić nowoczesne rozwiązania do swojej firmy – zgłoś się do nas już teraz.