Każdy biznes w branży detalicznej, bez względu na jego wielkość i doświadczenie na rynku, potrzebuje skutecznych sposobów na zarządzanie asortymentem. Jedną z efektywnych metod kontroli zapasów i sprzedaży jest nadawanie produktom numerów SKU. Czym są tego typu oznaczenia i po co z nich korzystać? Przeczytaj ten artykuł, aby się dowiedzieć.
Czym są numery SKU?
SKU (Stock Keeping Unit) to alfanumeryczny kod przypisywany do każdego z produktów w asortymencie, pozwalający na sprawniejsze zarządzanie zapasami. Taki numer składa się zazwyczaj z 8-12 znaków, gdzie każdy z nich oznacza konkretną cechę produktu. Sklepy mogą tworzyć własne systemy kodów SKU, uwzględniając kluczowe aspekty asortymentu. Przypisując takie oznaczenia, warto wziąć pod uwagę najczęściej zadawane przez klientów pytania na temat oferowanych przez Ciebie produktów. Przykładowo, prowadząc sklep odzieżowy, w kodach asortymentu możesz uwzględnić rodzaj odzieży, jej fason, kolor oraz stan magazynowy danego towaru.
Kody SKU, a kody UPC
Na pozór numery SKU i UPC mogą wydawać się podobne. Kody UPC (Universal Product Code) to jednak zupełnie inne oznaczenie. Są one stworzonym z cyfr odpowiednikiem kodu kreskowego. Jest to oznaczenie uniwersalne, na które jako właściciel sklepu nie masz wpływu. Takie kody składają się zawsze z 12 cyfr.
Do czego służą kody SKU?
Oznaczenia SKU w każdego rodzaju sprzedaży detalicznej mają wiele zastosowań. Pozwalają m.in. na lepszą kontrolę stanów magazynowych oraz prognozowanie sprzedaży. Zobacz, dlaczego warto korzystać z numerów SKU!
- Analizuj trendy i prognozuj sprzedaż
Stała kontrola stanów magazynowych na podstawie numerów SKU pozwoli Ci także na analizę trendów zakupowych wśród Twoich klientów. W ten sposób dowiesz się nie tylko, które dokładnie produkty są najczęściej wybierane, ale także przykładowo jakie marki cieszą się wśród Twoich klientów największą popularnością. Dzięki takim informacjom możesz prognozować sprzedaż, a tym samym lepiej zaplanować kolejne zamówienia do swojego sklepu.
- Monitoruj zapasy
Na podstawie numerów SKU utrzymasz kontrolę nad stanami magazynowymi swojego sklepu. Śledząc stale ilość każdego z produktów, zawsze na czas uzupełnisz zapasy. Jeśli chcesz jeszcze dokładniej kontrolować magazyn swojego sklepu, zainwestuj w program magazynowy. Narzędzie umożliwia generowanie szczegółowych raportów na temat całego asortymentu, a także wysyła powiadomienia o niskiej ilości produktów, dzięki czemu w Twoim sklepie nigdy niczego nie zabraknie.
- Polecaj klientom najlepsze alternatywy
Numery SKU składają się z oznaczeń odpowiadających cechom charakterystycznym produktów. Jeśli więc w Twoim sklepie aktualnie nie ma produktu, o który pyta klient, znając jego numer SKU, zaproponujesz idealnie odpowiadającą preferencjom kupującego alternatywę. Przykładowo, dzięki numerowi SKU znajdziesz w swoim asortymencie inną koszulkę o tym samym kolorze i fasonie, co ta, której szukał klient.
Używaj kodów SKU z systemem GoPOS!
Wybierając system sprzedażowy GoPOS, do każdego z produktów w Twojej ofercie dodasz własne kody SKU. Możesz przypisać je do istniejących już pozycji lub zrobić to bezpośrednio podczas wprowadzania nowego asortymentu do systemu. Dzięki kodom SKU jeszcze dokładniej skontrolujesz tendencje zakupowe wśród swoich klientów. Z takimi informacjami podejmiesz lepsze decyzje dotyczące zarządzania asortymentem. W ten sposób zdecydujesz m.in. o tym, które produkty warto zamawiać, a z których lepiej zrezygnować ze względu na słabsze wyniki sprzedaży.
Stwórz system kodów SKU dla swojego sklepu!
Jeśli chcesz przygotować własny zbiór kodów SKU dla swojego asortymentu, powinieneś postępować według kilku zasad. Dzięki nim kody SKU w Twoim sklepie będą skutecznie spełniać swoje zadanie.
- Weź pod uwagę ilość asortymentu
W małym biznesie także sprawdzą się kody SKU. Prowadząc jednak sklep z niewielkim asortymentem, nie warto tworzyć rozbudowanych kodów. Wystarczy, że oznaczysz w kodzie tylko podstawowe cechy produktu, takie jak typ czy rozmiar.
- Pamiętaj o unikalności kodów
Aby numeracja SKU spełniała swoją funkcję, każdy z kodów musi być unikatowy. Jeśli więc masz w swojej ofercie wiele artykułów o tych samych cechach, musisz zadbać o dodanie do każdego z kodów oznaczenia, które wyróżni każdy produkt. W przeciwnym wypadku numery SKU mogą spowodować sporo pomyłek.
- Dobór znaków ma znaczenie
Warto także pamiętać o tym, że niektórych znaków lepiej nie używać w oznaczeniach SKU. Po pierwsze, na początku oznaczeń nie umieszczaj “0”, gdyż system magazynowy może rozpoznać to jako kod o zerowej ilości. Unikaj liter i cyfr, które można ze sobą pomylić. Np. litera “O” bywa odczytywana jako zero. Nie stosuj także znaków specjalnych i interpunkcyjnych, gdyż niektóre drukarki fiskalne mogą je niewłaściwie wydrukować.
Korzystając z kodów SKU w swoim sklepie, znacznie usprawnisz zarządzanie asortymentem oraz poprawisz kontrolę efektów sprzedaży. Kodów SKU możesz używać w systemie GoPOS – jeżeli jesteś zainteresowany nowoczesnymi rozwiązaniami dla swojego biznesu, skontaktuj się z naszymi specjalistami.