Restauratorzy wykorzystują masę sposobów, aby zarówno zachęcić klientów do korzystania z ofert swoich restauracji, jak i wyróżnić się wśród dużej konkurencji. W ostatnim czasie bardzo często można spotkać się z gastrofizyką, która związana jest bezpośrednio z podejściem do psychiki konsumenta oraz mechanizmów fizjologicznych wpływających na niego w czasie jedzenia. Dowiedz się z tego artykułu jak w praktyce wygląda takie podejście i czemu decyduje się na nie tak wielu właścicieli z branży gastronomicznej.
Gastrofizyka, czyli zaangażowanie zmysłów w jedzenie
Gastrofizyka to psychologiczne podejście, które skupia się na innej stronie spożywania posiłków. Zwraca uwagę nie na sam smak czy standardowe jedzenie, ale na to co widzimy i słyszymy. Mowa tu o tekturze, zapachu, wyglądzie i podaniu dania czy nawet okolicznościach, które mogą sprzyjać pozytywnym wrażeniom z wizyty w restauracji. Może to być specjalna muzyka w tle lub rzucający się w oczy kolor zastawy. Wykorzystywanie takiego wielozmysłowego doświadczenia w swoim lokalu to zarówno dobry sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji, jak i na stworzenie dań na długo zapadających w pamięć, tym samym zwiększających poziom satysfakcji klientów z wizyty w Twoim punkcie gastronomicznym.
Gastrofizyka – dlaczego jest popularna?
Rynek gastronomiczny jest pełen ciekawych miejsc i oryginalnych rozwiązań. Dzisiejszy konsument potrzebuje ciągłych emocji, dlatego jeśli chcesz utrzymać jego uwagę na dłużej – musisz się postarać. To właśnie zapewnia wykorzystywanie gastrofizyki. Smak nie jest ostatecznym punktem odniesienia. Ważne są również doznania towarzyszące spożywaniu posiłków. Jedzenia nie traktuje się już jedynie jako zaspokajanie głodu. Wyjście do restauracji to rozrywka, oderwanie się od rzeczywistości, poczucie przynależności czy luksusu. Poznawanie nowych smaków jest przyjemne, ale może być jeszcze przyjemniejsze, jeśli jako restaurator zadbasz o pozostałe zmysły.
Jak skutecznie wykorzystać gastrofizykę w swoim lokalu?
Oczy by zjadły
Na pewno nie raz spotkałeś się z sytuacją, w której ktoś mimo braku głodu, i tak bardzo chętnie kupiłby kolorowy deser widoczny w witrynie cukierni, mocno przypieczoną pizzę z reklamy czy parującą zupę. To zjawisko to w pewnym sensie gastrofizyka. Konsumenci bardzo często dokonują wyborów na podstawie tego co widzą i jakie emocje w nich to wzbudza. Jako restaurator, możesz wykorzystać to w ofercie swojego lokalu. Mniejsze talerze optycznie zmniejszą porcje, a duże dadzą wrażenie, że warto dokupić kolejne danie, bo nie zjadło się aż tak dużo. Zadbaj też o zapach i apetyczny wygląd dań. Wykorzystaj ciekawe barwy i połączenia, które nie są oczywiste. Postaraj się zaciekawić klienta posiłkiem zanim go skosztuje. Możesz zainwestować w czerwone talerze, które podkreślą wygląd jedzenia lub ułożyć produkty w formie różnych kształtów. Stwórz małe dzieła sztuki – posiłki nie muszą być nudne, nawet gdy mają standardowy, znany większości smak.
Z żołądka do serca, czyli wpłyń na emocje
Postaw na satysfakcję lub wspomnienia gości. Stwórz otoczkę, która pokieruje emocjami Twoich klientów. Pozwól czuć im się wyjątkowo, wykorzystując specjalne oświetlenie stolików czy luksusowy wystrój. Baw się słowem. Wprowadź do swojego menu ciekawe fotografie czy opisy dań. Używaj w nich porównań lub przenośni. Zdania “pysznie jak u mamy” czy “rozpływająca się w ustach malinowa chmurka” automatycznie pozwalają na powrót myślami do ulubionych miejsc lub dzieciństwa. Inwestując w E-menu, w każdej chwili wprowadzisz wszystkie zmiany do swojej wirtualnej karty dań, tym samym oszczędzając na drukowaniu papierowych wersji i otwierając się na spektrum możliwości modyfikacji. Dbając o estetykę od samego zamówienia, do wyjścia klienta z lokalu, zapewniasz mu cały wachlarz emocji, które zapamięta na długo. Dzięki temu szansa na jego powrót do Twojej restauracji wzrasta.
Wykorzystaj siłę dźwięku
Muzyka przy posiłku to bardzo istotna kwestia. Dźwięk może zmieniać nastrój, pobudzać czy relaksować. Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór playlisty w restauracji, która dopasuje się do oferty i osiągnie zamierzony wpływ na klienta. Dla przykładu, według naukowców szybkie utwory sprawiają, że goście spożywają szybciej, a co za tym idzie spędzają mniej czasu w lokalu. Dzięki temu możesz przyjąć ich więcej i osiągnąć lepszy zysk. Z kolei muzyka klasyczna powoduje, że konsumenci skłonni są do wydawania większej ilości kwot. Głośność to również ważny aspekt. Jeśli w Twoim lokalu muzyka jest zbyt głośna, nie sprzyja to rozmowom, więc klienci nie spędzą długiego czasu przy stole. Z drugiej strony brak muzyki może powodować dyskomfort, szczególnie jeśli ktoś zdecyduje się na samotną kolację. Dobór muzyki zależy również od preferencji i typu restauracji. Zastanów się więc, co chcesz osiągnąć i do jakiego typu klienta chciałbyś trafić ze swoimi usługami.
Branża gastronomiczna stale się rozwija, a konkurencja rośnie. Dlatego ważne jest korzystanie z różnych rozwiązań na rynku, które pomagają zarówno wyróżnić ofertę, jak i zapewnić najwyższą jakość usług. Poza tym co serwujesz na talerzu, warto usprawnić to, co dzieje się “od kuchni”. Pomogą Ci w tym innowacyjne narzędzia, które usprawniają biznes na każdym poziomie. Jeśli chcesz wprowadzić je do swojego przedsiębiorstwa – zgłoś się do nas już teraz, a nasi specjaliści pomogą dobrać Ci takie rozwiązania, które najbardziej odpowiadają Twoim potrzebom.