Wróć

Business Staffing Guide – co to takiego i jak go wprowadzić?

Prowadzenie, zarządzanie i rozwój firmy, a także zbudowanie skutecznego i godnego zaufania zespołu jest niezbędne do osiągnięcia długoterminowego sukcesu. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się czym jest Business Staffing Guide i dlaczego warto wprowadzić go do swojego biznesu.

Co musisz wiedzieć jako lider zarządzający zespołem?

Zarządzanie personelem to praktyka, która wymaga posiadania silnych umiejętności komunikacyjnych i zarządczych oraz przyjęcia roli lidera. Jako przedsiębiorca musisz jasno zrozumieć tę rolę i postarać się szukać osób o mocnych stronach, które uzupełnią Twoją wizje biznesu. Powinieneś również określić jasne oczekiwania, przeszkolić każdego pracownika i zarządzać jego pracą. Bez względu na to, jakie są Twoje cele kadrowe, Business Staffing Guide z pewnością Ci w tym pomoże.

Czym jest Business Staffing Guide?

Business Staffing Guide to inaczej biznesowy plan zatrudnienia. Można powiedzieć, że jest to proces planowania strategicznego, w którym dana firma ocenia i identyfikuje potrzeby personalne organizacji. Jeśli uda Ci się wprowadzić dobry plan zatrudnienia, pomoże Ci to zrozumieć i określić liczbę, rodzaje czy potrzeby pracowników. Dane te możesz następnie wykorzystać do realizacji swoich celów, co wspomaga osiąganie większych zysków. Od czego zacząć tworzenie planu?

Określ najważniejsze cele biznesowe

Swoje działania rozpocznij od stworzenia biznesplanu. Zastanów się w jakim kierunku chcesz rozwinąć swoją firmę, jakiego konkretnie potrzebujesz personelu lub czy zamierzasz oferować dodatkową obsługę klienta czy wsparcie wewnętrzne, które pomoże zwiększyć zadowolenie klientów. Biznesplan to nie tylko pomoc na początku działalności. Spisanie przyszłych celów to ułatwienie planowania na każdym etapie prowadzenia firmy.

Zidentyfikuj czynniki wpływające na dostępność personelu

Sprawdź co może mieć wpływ na dostępność personelu. Mogą być to zarówno statystyki z biura pracy lub sieci, jak i ogólna analiza rynku oraz bezpośredniego otoczenia Twojego biznesu. Korzystaj z przydatnych danych związanych z liczbą ofert pracy, stopy bezrobocia czy kosztów pracy. Dzięki temu skuteczniej stworzysz swoją ofertę, określisz potrzeby swoje, jak i pracownika, a także zyskasz realny pogląd na sytuację pod względem zatrudnienia w swojej branży.

Ustal potrzeby firmy

Należy pamiętać, że nie wszystkie oczekiwania dotyczące personelu wymagają zatrudnienia z zewnątrz. Niektóre potrzeby Twojej organizacji możesz spełnić wewnętrznie lub poprzez outsourcing do konsultantów, freelancerów lub niezależnych wykonawców. Warto więc mądrze ocenić konkretne umiejętności i zdolności, których potrzebujesz na dany moment. 

Jak sprawdzić czy konieczne jest zatrudnianie kogoś nowego? Zapytaj swojego personelu czy szkolenia lub inne oferowane przez Ciebie formy rozwoju pomagają obecnym pracownikom awansować lub przechodzić na nowe stanowiska. Jeśli tak, jak może wyglądać ten rozwój? Zastanów się również czy potrzeby Twojej firmy są bardziej szczegółowe i krótkoterminowe, jak np. w przypadku konkretnego projektu, gdzie potrzebna jest umiejętność, której nie ma w firmie czy to może jednak zasoby, których potrzebujesz na dłuższy czas lub na stałe, aby skutecznie realizować przyszłe cele biznesowe.

Przeprowadź analizę działalności

Analiza działalności porównuje to czym dysponujesz obecnie, z tym czego chcesz. Na wstępie zastanów się dlaczego potrzebujesz nowych pracowników. Czy wynika to z braków w szkoleniu i rozwoju? Jeśli tak, włącz do swojego planu więcej szkoleń dotyczących odpowiednich funkcji lub stanowisk. Może jednak dzieje się tak z powodu dużego obciążenia pracą w okresach wysokiego popytu sezonowego? Jeśli tak, zastąp pracowników rozwiązaniami technologicznymi, jak Mobilny Kelner, który usprawnia pracę kelnerów wraz z procesem zamówień. Pamiętaj jednak, że analiza występujących błędów to nie to samo, co ogólne określenie potrzeb. To tylko wskazówka naprowadzająca Cię na to, co należy zmienić, aby następnie odpowiednio zdefiniować potrzeby. Odpowiedzi na serię pytań pozwolą Ci nie tylko określić niezgodności, ale także doprowadzą Cię do ich potencjalnych rozwiązań.

We wszelkich analizach pomoże Ci inwestycja w system POS, czyli innowacyjne oprogramowanie sprzedażowe, stworzone dla potrzeb każdego biznesu. Oprogramowanie POS pozwala zarówno na kompleksowe zarządzanie firmą z poziomu dowolnego urządzenia, jak i generowanie potrzebnych raportów sprzedaży i analiz, dotyczących np. pracy personelu. Narzędzie zbierze w jednym miejscu wszystkie istotne dane, na podstawie których będziesz mógł określać cele, potrzeby, a także ocenę dotychczasowej realizacji obowiązków Twojego zespołu.

Wszystko w jednym miejscu, czyli stwórz plan końcowy

Ostatnim krokiem jest zebranie wszystkich zdobytych informacji w rzeczywisty, praktyczny plan dotyczący potrzebnych pracowników. Twój plan zatrudnienia powinien zawierać podsumowanie wszystkich ocen i analiz przeprowadzonych w poprzednich krokach. Opracowanie naprawdę wysokiej jakości planu zatrudnienia wymaga wielu konsultacji oraz obserwacji, dlatego tak ważna jest przejrzysta komunikacja między zespołem i managerami. Na koniec sprawdź, czy to co stworzyłeś na pewno uwzględnia potrzeby Twoje, Twojego biznesu oraz Twoich obecnych, jak i przyszłych pracowników.

Masz już plan. Jak rekrutować?

Chociaż stworzenie planu to klucz do sukcesu, musisz przygotować się także do rekrutacji. To nieodłączna część każdego przedsiębiorstwa. Jakich kilka ogólnych wskazówek warto przestrzegać w procesie rekrutacyjnym?

  • Określ swoje wymagania – zanim rozpoczniesz proces rekrutacyjny, określ, jakie umiejętności, doświadczenie i cechy osobowości są niezbędne do wykonania danej pracy. Utwórz listę wymagań dla stanowiska i upewnij się, że będą one odpowiednie dla kandydatów,
  • Użyj różnych źródeł – wykorzystaj różne kanały rekrutacyjne, takie jak portale pracy czy media społecznościowe. Niezależnie od tego jakie źródła wybierzesz, upewnij się, że kandydaci mają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie,
  • Stwórz atrakcyjne oferty pracy – przedstaw oferty pracy, które będą przyciągać najlepszych kandydatów. Opisz stanowisko, jego wymagania i korzyści wynikające z pracy. Pamiętaj, aby określić, jakie umiejętności i doświadczenie są wymagane i jakie zarobki oraz korzyści oferuje Twoja firma,
  • Dostrzegaj branding biznesu – Twoja firma powinna mieć atrakcyjny wizerunek dla potencjalnych kandydatów. Dlatego ważne jest zwracanie szczególnej uwagi na branding, aby potencjalni kandydaci mieli pozytywne wrażenie o Twojej firmie i chętniej decydowali się na pracę w niej,
  • Skutecznie przeprowadź proces rekrutacyjny – zrealizuj skutecznie proces rekrutacyjny, aby wyłonić najlepszych kandydatów. Zwróć uwagę na kwalifikacje, doświadczenie, umiejętności i cechy osobowości. Pamiętaj, aby przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne, testy i sprawdzić referencje,
  • Buduj relacje z kandydatami – podczas rekrutacji ważne jest, aby budować relacje z kandydatami. Upewnij się, że są one profesjonalne i pozytywne. Poinformuj kandydatów o wynikach i daj im znać, że są dla Ciebie ważni,
  • Udoskonalaj proces rekrutacyjny – uważnie analizuj swoje działania, aby zrozumieć, co działa, a co nie jest do końca odpowiednie. W ten sposób będziesz mógł dostosować swoje działania do wymagań rynku pracy.

Zatrudnianie zespołu, realizacja celów czy określanie potrzeb firmy, to te aspekty, z którymi każdy przedsiębiorca prędzej czy później musi się zmierzyć. Nie jest to łatwe. Można jednak ulepszyć zarządzanie na każdym etapie, korzystając z nowoczesnych narzędzi. Jeśli chcesz wprowadzić je do swojego biznesu, zgłoś się do nas już teraz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *