Wróć

Szkolenia Gastronomiczne Akademia GoPOS: Jak nie tracić najlepszych pracowników restauracji i zapobiegać ich wypaleniu

Twoją restaurację wspiera świetny zespół? Aby go utrzymać, warto pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej motywacji oraz o dobrych praktykach w zarządzaniu. O tym, jak nie tracić najlepszych pracowników i zapobiegać ich wypaleniu porozmawialiśmy z Weroniką Frymarską podczas szkolenia dla gastronomii w ramach Akademii GoPOS. Przeczytaj ten artykuł i poznaj wskazówki, jak dbać o zespół swojej restauracji!

Najczęstsze błędy popełniane względem pracowników przez pracodawców

Nieodpowiednie zachowania i pewne zaniechania ze strony pracodawców wobec personelu lokalu to jedna z istotniejszych przyczyn wypalenia zawodowego oraz utraty pracowników. Wśród takich błędów ekspertka wskazuje m.in. na brak zapewnienia odpowiedniego wyposażenia, niezbędnego do sprawnej pracy w gastronomii – od właściwych sprzętów kuchennych, profesjonalnych naczyń i szkła, strojów czy narzędzi ułatwiających obsługę (takich, jak np. odpowiednie tace) dla kelnerów, po rozwiązania sprzedażowe.  

Weronika Frymarska wskazuje także na szereg często występujących w gastronomii błędów w komunikacji. Przykładem takiego błędu jest brak regularnych spotkań, które pozwalają omówić bieżące sprawy, problemy czy wprowadzane zmiany. 

Przyczyn wypalenia i zwolnień należy także szukać w niewłaściwym sposobie zarządzania personelem przez pracodawców. Jednym z przykładów takich błędów jest brak zapewniania odpowiedniej motywacji. Istnieje wiele możliwości motywowania personelu – zarówno poprzez czynniki płacowe, jak i pozapłacowe. Warto jednak wdrażać tego typu działania, aby zwiększać zaangażowanie zespołu.

Nieprawidłowości popełniane w zarządzaniu przez managerów i szefów kuchni

Ekspertka wskazuje także jako częste przyczyny wypalenia i zwolnień pracowników w gastronomii błędy popełniane przez osoby bezpośrednio na co dzień zarządzające zespołem restauracji, a więc managerów i szefów kuchni. Jako przykład takiego błędu Weronika Frymarska podaje m.in. brak test panelu i degustacji win dopasowanych do dań. Jak radzi ekspertka: Jeżeli robimy w lokalu sesję zdjęciową, to tego dnia zwołajmy cały zespół, otwórzmy te kilka butelek wina, które i tak będą rozlane na kieliszki. W momencie kiedy kelner zdegustuje, będzie mógł stworzyć sobie tzw. pakiet sprzedażowy, czyli wino i danie bądź będzie wiedział, jakie wino może proponować do wielu dań, co automatycznie zwiększy sprzedaż. 

Kolejny istotny przykład to brak współpracy pomiędzy managerem a szefem kuchni. Konflikty bądź brak komunikacji pomiędzy osobami na tych stanowiskach mogą bardzo negatywnie wpływać zarówno na odczucia pracowników, jak i Gości. Warto tutaj pamiętać, że priorytetem we wszystkich działaniach powinno być zadowolenie odwiedzających i dobra renoma restauracji, dlatego tak ważna jest praca nad relacjami i efektywną komunikacją w całym zespole. 

Mówiąc o braku współpracy, warto także wspomnieć o bardzo cennej w zarządzaniu umiejętności rozwiązywania konfliktów. Weronika Frymarska radzi, że managerowie powinni potrafić zauważać konflikty pojawiające się wśród członków zespołu, a następnie wspierać ich i uczestniczyć w procesie rozwiązania tego problemu. Jednym z priorytetów managera powinna być dobra atmosfera wśród personelu, dlatego do jego zadań powinno należeć dążenie do wypracowania rozwiązań, przede wszystkim poprzez otwartą rozmowę i wysłuchanie obu stron. 

Co negatywnie wpływa na motywację i zaangażowanie pracowników?

Zapewniając pracownikom odpowiednie czynniki motywujące możesz liczyć na większe zaangażowanie w wykonywaną pracę z ich strony. Co powoduje, że personel w gastronomii może być zdemotywowany? Sprawdź, oglądając bezpłatne szkolenie dla restauracji w ramach Akademii GoPOS. 

Jak wspierać pracowników w rozwoju?

Jednym z kluczowych sposobów zapobiegania wypaleniu i utracie pracowników jest wspieranie ich w rozwoju. Weronika Frymarska wskazuje wiele przykładów, w jaki sposób jako właściciel restauracji możesz zapewnić swojemu personelowi możliwości rozwoju zawodowego. Są to mn.in. na regularne szkolenia i warsztaty, indywidualne plany rozwoju kariery czy wsparcie zdrowia psychicznego i fizycznego.

Wśród przykładów ekspertka podaje także dostęp do nowoczesnych narzędzi i technologii. Jak takie rozwiązania mogą Ci w tym pomóc?

Raporty, które pomagają motywować

W systemie GoPOS masz dostęp do rozbudowanych raportów z wynikami sprzedaży w wybranych przedziałach czasowych – także z poziomu smartfonu! Wykorzystaj uzyskiwane dane do organizacji konkursów sprzedażowych z nagrodami. Przykładowo, możesz wyznaczyć nagrodę dla osób, które w danym tygodniu bądź miesiącu sprzedadzą najwięcej wina. Doceniaj także pracowników, których wyniki sprzedażowe znacząco wyróżniają się wśród pozostałych. Tego typu działania zapewnią Twojemu zespołowi motywację do jeszcze efektywniejszej pracy. 

Co także istotne, dzięki danym z raportów jesteś w stanie zidentyfikować mocne i słabe strony swojego personelu. Takie informacje pozwolą Ci zapewnić najlepiej dobrane możliwości rozwoju zespołu.

Łatwiejsza i sprawniejsza praca

Zapewnij swojemu zespołowi kelnerskiemu narzędzia, które przyspieszą i ułatwią ich pracę – wyposaż ich w Mobilnych Kelnerów! To rozwiązanie, dzięki któremu pracownicy przeprowadzą cały proces sprzedaży bezpośrednio przy stolikach Gości na nowoczesnych tabletach – w zaledwie 3 kliknięciach! Przyjęte zamówienia trafią bezpośrednio na kuchnię, co dodatkowo przyspieszy proces ich realizacji.

Mobilny Kelner to także skuteczne narzędzie do upsellingu. W systemie GoPOS możesz umieścić podpowiedzi, np. win dopasowanych do poszczególnych dań. W ten sposób kelnerzy będą mogli polecać je Gościom do zamawianych posiłków, co może skutecznie zwiększyć Twoją sprzedaż.

Słuchaj pracowników – zwiększaj ich zaangażowanie, a tym samym zadowolenie Gości!

Weronika Frymarska wskazuje na rolę pracowników w dążeniu do sukcesu lokalu: Twoi pracownicy są kluczem do zrozumienia potrzeb i oczekiwań Gości. To oni, pracując na co dzień, najlepiej wiedzą, co należy zmienić, aby przyciągnąć więcej odwiedzających i zwiększyć liczbę stałych Gości. Kelnerzy są także pewnego rodzaju ambasadorami szefa kuchni. Warto więc regularnie pytać pracowników nie tylko o opinię Gości, ale także o ich spojrzenie na daną sytuację. 

Sukces Twojego biznesu zależy od Twojego zespołu – wykorzystaj nowoczesne narzędzia, aby go skutecznie rozwijać. Jeśli interesują Cię tego typu rozwiązania – skontaktuj się z nami już teraz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *