Okres świąteczny to czas, w którym lokale gastronomiczne mają szansę pozyskać wielu nowych Gości i zwiększyć swoje zyski. Jak skutecznie wykorzystać tę okazję? Kluczem do sukcesu jest odpowiednio przygotowana oferta. O tym, jak skomponować menu okolicznościowe oraz catering świąteczny porozmawialiśmy podczas szkolenia Akademii GoPOS z Pawłem Wojtygą z Warsztatu Qulinarnego. Przeczytaj ten artykuł i przekonaj się, jak przyciągnąć Gości do lokalu w okresie świątecznym.
Święta w restauracji – nowy trend?
Od kilku lat w polskiej gastronomii obserwuje się, że coraz więcej osób spędza wigilię bądź organizuje świąteczne spotkania z rodziną czy przyjaciółmi nie w domu, a w restauracji. Taki trend to wiele obustronnych korzyści. Dla Gości świąteczne przyjęcia w lokalu oznaczają przede wszystkim wygodę, brak stresu związanego z koniecznością przygotowywania świątecznego poczęstunku samodzielnie, a także zdecydowanie więcej czasu na celebrację z bliskimi. Z kolei dla restauratorów to ogromna szansa na pozyskanie wielu nowych odwiedzających, a tym samym – okazja do zwiększenia zysków. Warto więc wykorzystać tę zmianę w podejściu do świętowania, przygotowując odpowiednio swoją restaurację poprzez odpowiednio skomponowane menu oraz ofertę cateringową.
Menu okolicznościowe
Opracowując menu okolicznościowe na święta weź pod uwagę zarówno oczekiwania Gości, jak i regionalne tradycje.
Jak mówi Paweł Wojtyga: W niektórych regionach ma być dużo i tanio. W innych ma być dobrze i smacznie, a w jeszcze innych powinno być ekologicznie i lokalnie. Ja zawsze w ofercie cateringowej staram się umieszczać propozycje tradycyjne, domowe, takie, które podkręcają świąteczną atmosferę.
Aktualnie ogromne znaczenie ma właśnie lokalność. Goście coraz częściej doceniają dobór lokalnych składników w daniach, co można zaobserwować m.in. poprzez rosnącą popularność turystyki gastronomicznej. Komponując więc menu okolicznościowe, uwzględnij produkty regionalne. Ekspert wskazuje takie produkty na przykładzie małopolski. Może to być np. pstrąg z doliny będkowskiej, karp zatorski czy kiełbasa lisiecka. Regionalność składników warto podkreślać w menu, informując Gości o pochodzeniu produktów wykorzystanych w daniach.
Świąteczna wkładka do menu
Ekspert zwraca też uwagę na wkładki świąteczne do menu. Wskazuje, że jest to rodzaj wkładki, który szybko się “wypala”. Większość Gości ma swoje ulubione smaki z dzieciństwa, do których zazwyczaj powraca raz do roku w święta.
Paweł Wojtyga dzieli się swoimi doświadczeniami dotyczącymi wkładek w menu: Zauważyłem, że jak tworzyłem wkładki świąteczne, to od połowy listopada do początku grudnia cieszyły się zainteresowaniem. Później Goście w pewnym sensie “resetowali kubki smakowe”, po to aby w Wigilię te potrawy były jedyne w swoim rodzaju i długo oczekiwane, co powodowało zmniejszoną sprzedaż świątecznych pozycji.
Zasady tworzenia menu
Ekspert radzi, aby w ofercie świątecznej uwzględnić co najmniej trzy zestawy do wyboru. Pamiętaj też jednak, aby nie przesadzać z ilością – zbyt wiele pozycji może przytłoczyć Gości, utrudniając im wybór. Ogromne znaczenie ma także odpowiednie nazewnictwo.
Paweł Wojtyga radzi, jak skutecznie stosować sugestie w nazewnictwie: Ten zestaw, który mamy najlepiej skalkulowany, który jest najprzyjemniejszy w przygotowaniu, jest też bardzo ekonomiczny, no i oczywiście smakuje Gościom, musimy odpowiednio, w przekonujący sposób nazwać. Pamiętaj jednak, aby unikać patosu, zbyt podniosłych sformułowań. Warto wykorzystać słownictwo, takie, jak “chrupiące, złociste, aromatyczne” – przymiotniki przywodzące pozytywne skojarzenia, lecz oczywiście wplatane w nazwy z umiarem.
Ponadto ekspert radzi, aby układać menu według cen. Z własnych doświadczeń sugeruje menu w 3 różnych przedziałach: tańszym, w średniej cenie oraz cenie przesadnej. Taki układ cenowy to także sposób na sugestywność – z reguły największą popularnością cieszy się menu ze średniego przedziału cenowego.
Jeśli zdecydujesz się na menu w językach obcych, zwróć uwagę na tłumaczenia. Korzystając z translatorów internetowych postaraj się zweryfikować jakość i poprawność tłumaczeń. Nieodpowiednie tłumaczenia mogą prowadzić do nieporozumień, a także negatywnie wpłynąć na wizerunek restauracji.
Obejrzyj darmowe szkolenie gastronomiczne Akademii GoPOS i poznaj praktyczne przykłady dań, które sprawdzą się w świątecznym menu, zaproponowane przez Pawła Wojtygę.
Zasady kompozycji menu okolicznościowego
Paweł Wojtyga podaje także kilka wskazówek, którymi warto się kierować, komponując menu okolicznościowe. Ekspert radzi, aby dobierać potrawy pod względem:
- wykorzystanego produktu – staraj się tworzyć dania ze zróżnicowanych składników,
- obróbki termicznej – komponuj potrawy poddawane różnego typu obróbce termicznej,
- rozdrobnienia – stwórz propozycje zarówno jednoporcjowe, jak i wieloporcjowe,
- kolorystyki – komponuj dania tak, aby pojawiały się w nich różne kolory, unikając w ten sposób monotonii,
- smaku – zaproponuj pozycje w różnych smakach – pikantne, kwaśne, słone itp.,
- zgodnie z sugestiami organizatora – weź pod uwagę potrzeby organizatorów, lecz w ustaleniach menu staraj się także stosować techniki sugestywne, mające na celu nakierowanie na najkorzystniejszy dla Twojej restauracji wybór.
Rozwiązania, które ułatwią Ci wprowadzenie świątecznej oferty
Obawiasz się, że dodanie świątecznego wariantu menu czy oferty cateringowej będzie czasochłonne i skomplikowane? Mamy skuteczne sposoby, aby temu zapobiec.
Dodaj menu świąteczne od ręki!
Nie musisz drukować świątecznej wkładki do menu. Stwórz
elektroniczną wersję karty dań! Łatwo dodawaj sezonowe
pozycje w systemie i wszystkie zmiany wyświetlaj na bieżąco. Umieść w lokalu kody QR, po zeskanowaniu których Twoi Goście wygodnie przejrzą ofertę. Możesz także rozszerzyć swoje elektroniczne menu o funkcję zamawiania i opłacania, aby przyspieszyć sprzedaż i obsługę, co ma szczególne znaczenie w okresie świątecznym, kiedy w restauracjach pojawia się więcej Gości.
Oferuj świąteczny catering do zamawiania online
Dzięki GoOrder w zaledwie 15 minut stworzysz swój własny, indywidualnie dostosowany sklep internetowy, do którego łatwo wprowadzisz ofertę cateringową. Co ważne, Twoi Klienci będą mogli zaplanować zamówienie z wyprzedzeniem na dokładną datę i godzinę. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz oferować catering wigilijny, który trafi do Twoich Klientów dokładnie wtedy, kiedy będą chcieli zasiąść do stołu.
Jeśli interesują Cię narzędzia usprawniające wprowadzanie świątecznej oferty do restauracji – skontaktuj się z nami już teraz.
Ten kurs gastronomiczny powstał we współpracy z: