Wróć

Inwentaryzacja – strata czasu, czy konieczność?

Uważasz, że inwentaryzacja to niepotrzebny proces, na który szkoda tracić czasu i energii? Sprawdź, jak możesz zwiększyć zyski, zminimalizować starty oraz ograniczyć ilość marnowanego jedzenia, dzięki precyzyjnemu liczeniu towaru.

Dlaczego to takie ważne?

Inwentaryzacja to najmniej lubiany proces w każdym lokalu gastronomicznym. Wielu właścicieli bagatelizuje go, postrzegając, jako działanie żmudne i pozbawione większego sensu. W rzeczywistości jednak jest nieodłącznym elementem cyklu życia dobrze funkcjonującej gastronomii. Jak podkreśla Łukasz Zapaśnik – dyrektor do spraw wdrożeń projektów i sprzedaży firmy GoPOS – “inwentaryzacja to nie tylko sprawdzenie braków wynikających z kradzieży, ale również weryfikacja poprawności przygotowanych receptur przez szefów kuchni, czy baru. Często zdarza się, że receptury są nieadekwatne do tego, co ląduje na talerzu lub w koktajlu. Dzięki inwentaryzacji możemy wyliczyć dokładniejszy foodcost czy beverage cost naszego menu. Straty lub nadwyżki na inwentaryzacji pokażą również niedbałość lub nieznajomość karty przez personel restauracji. Inwentaryzacja powinna być wykonywana przynajmniej raz w tygodniu dla baru oraz raz w miesiącu dla kuchni. W międzyczasie można prowadzić wyrywkowy spis dla wybranych surowców w celu sprawdzenia, czy nowe receptury lub nowi pracownicy prawidłowo je zużywają”.

Jakie korzyści wnosi inwentaryzacja?

Inwentaryzacja jest nie tylko koniecznością, ale często i nieocenionym ratunkiem dla prawidłowego funkcjonowania lokalu gastronomicznego. Sprawdź jakie korzyści może wnieść jej regularne przeprowadzanie.

  • Zminimalizuj straty 

W niektórych restauracjach 10% żywności jest marnowana przed trafieniem na talerz – co oznacza, że 10% przychodów nie jest realizowana przez obecny system inwentaryzacji. Jak nie dopuścić, by to działo się także i w Twoim lokalu? Przeprowadzanie regularnej inwentaryzacji pozwoli przede wszystkim na zminimalizowanie ilości marnowanego jedzenia. Wyrzucanie przeterminowanych produktów często wynika z nieefektywnego przeliczania towarów. Jeśli nie kontrolujesz regularnie swoich stanów magazynowych, listy zakupowe i dostawy mogą być nieadekwatne do ilości wykorzystanych składników i zapotrzebowania lokalu. 

  • Kontroluj kradzieże

Przeprowadzaj co jakiś czas nieplanowane inwentaryzacje, by kontrolować zużycie produktów. W niektórych lokalach dochodzi do kradzieży. Wówczas zdarza się, że przez jeden otwarty rachunek może przejść nawet kilka zamówień, gdyż pracownicy nie zamykają stolików po obsłużeniu danego klienta. Czy można temu zaradzić? W walce z takimi podejrzanymi i nieuczciwymi działaniami może pomóc inwentaryzacja z zaskoczenia, o której nie poinformujesz wcześniej swojego zespołu. 

  • Zaoszczędź czas 

Aktualne dane zebrane dzięki regularnym inwentaryzacjom sprawią, że nie będziesz musiał kontrolować magazynu i sprawdzać, jakie produkty są potrzebne przed kolejnymi zakupami. To duża oszczędność czasu i pewność, że żadne składniki nie zostaną pominięte. W gastronomi utarło się, że inwentaryzację robimy po to, żeby wykazać kradzieże surowca, w mojej ocenie inwentaryzacja pozwala lepiej zarządzać surowcem oraz kosztem w gastronomii. Nie ważne czy restauracja, czy food truck, czy biznes prowadzimy sami, czy zatrudniamy pracowników, powinniśmy wykonywać inwentaryzację kontrolne w celu oszacowania kosztów i lepszego zarządzania surowcami” – zaznacza Łukasz Zapaśnik.

Jak usprawnić proces inwentaryzacji? 

Inwentaryzacja nie musi być już dłużej koszmarem i przykrą koniecznością. Wykorzystując rozwiązania systemu GoStock, przeprowadzisz ją szybko, bezbłędnie i w bardzo łatwy sposób. Aplikacja ta pozwala m.in. na przechowywanie wszystkich faktur i dokumentów dostaw w jednym miejscu. W rezultacie nie pogubisz się już w stosie papierów, utrzymasz porządek, a także będziesz mieć do nich dostęp z dowolnego miejscaPrzechowywanie wszystkich dokumentów w systemie to również ograniczenie niepotrzebnego papieru oraz ogromna pomoc dla środowiska i świata, który i tak wystarczająco tonie już w śmieciach.

Co więcej, ręczne zapisywanie często generuje niepotrzebne pomyłki. Używając tradycyjnego ołówka i kartki łatwo wpaść w rutynę i omyłkowo źle wpisać konkretne dane. Z systemem GoStock inwentaryzację będziesz mógł przeprowadzić z użyciem telefonu komórkowego, wagi oraz kodów kreskowych. Co takie rozwiązanie daje w praktyce? Przede wszystkim sprawne i szybkie przeprowadzenie całego procesu. Korzystając z takich narzędzi, nie musisz ręcznie przeliczać produktów, wystarczy tylko, że zeskanujesz ich kod kreskowych, a następnie zważysz je. Takie rozwiązanie jest szczególnie pożądane przez bary i restauracje serwujące alkohol. Dotychczasowe metody przeprowadzania inwentaryzacji ograniczały się tam do użycia pasków miarowych lub miarek barmańskich. Ten nieprecyzyjny sposób może jednak zastąpić inwentaryzacja przy użyciu wagi, która automatycznie przeliczy butelki na pojemność w litrach. 

Pozostaje jeszcze pytanie, jak często przeprowadzać inwentaryzację? Aby proces ten przynosił najlepsze efekty, warto zachować cykliczność i przeprowadzać ją przynajmniej raz w miesiącu. Tylko regularna kontrola stanów magazynowych może pozwolić na bieżące analizowanie funkcjonowania i monitorowania magazynu. 

Inwentaryzacja to ciągły proces, który przeprowadzony przy użyciu odpowiednich narzędzi może przynieść nieocenione wartości dla lokalu. Z systemem GoStock może stać się jeszcze łatwiejszy i bezbłędny. Wykorzystaj dostępne rozwiązania, by zminimalizować straty i zwiększyć zyski w swojej gastronomii. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

// End the loop.