Rynek handlu detalicznego to trudna branża – konkurencja jest naprawdę spora, powstaje coraz więcej zarówno dużych, jak i małych sklepów, które oferują wysokiej jakości produkty i sprawną obsługę. Jeśli Ty również chcesz otworzyć własny biznes detaliczny – przeczytaj ten artykuł i sprawdź, co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem działalności.
Zapobiegaj najczęściej popełnianym błędom
Wiele osób otwierając sklep detaliczny, nie jest wystarczająco przygotowanym na wyzwania, jakie stwarza ta branża. Aby uniknąć błędów, które najczęściej popełniają początkujący przedsiębiorcy, warto poznać kilka przydatnych wskazówek ułatwiających sprawne wejście na rynek.
1. Stwórz własną, niepowtarzalną markę
Duże sieci supermarketów poświęcają sporo zasobów na budowę tożsamości własnej marki. Dzięki takim działaniom zyskują ogromną popularność i szerokie grono klientów. Tworzenie własnej marki jest równie ważne w przypadku małych, dopiero wkraczających na rynek biznesów. Na początku swojej drogi większość firm szuka sposobów na oszczędność. Nie musi się to jednak odbywać kosztem rozpoznawalności Twojej marki. Istnieje wiele sposobów, aby bez dużych kosztów wykreować niepowtarzalny wizerunek. Możesz np. zlecić wykonanie logo przez freelancera za pośrednictwem platformy crowdsourcingowej.
Spore znaczenie ma także odpowiednia promocja nowego biznesu. Gdy pojawią się pierwsi klienci, warto nawiązać z nimi relację, aby zatrzymać ich na dłużej, co jest możliwe dzięki efektywnym kampaniom marketingowym. Zbieraj dane kontaktowe odwiedzających Cię klientów, przechowuj je w bezpiecznej chmurze i przeprowadzaj dowolne kampanie emailowe i smsowe, aby zbudować jak najlepszą opinię o swoim sklepie u odwiedzających go konsumentów.
2. To, co najważniejsze w handlu, czyli sprawna sprzedaż
Dla każdego biznesu detalicznego kluczowe znaczenie ma to, jak przebiega sprzedaż. Klienci zwracają ogromną uwagę na to, czy proces ten jest szybki i bez zbędnych pomyłek. Warto więc zadbać o tę kwestię, zanim jeszcze otworzysz swój własny lokal. Jak to zrobić? Wybierając odpowiedni program sprzedażowy. System POS do sklepu pozwala realizować sprzedaż w zaledwie 3 kliknięciach. Oprogramowanie jest wyjątkowo intuicyjne, co bardzo usprawnia pracę personelu. Umożliwia także wprowadzanie modyfikacji w asortymencie i cennikach nawet z dala od lokalu na dowolnym urządzeniu. Ponadto działa również w przypadku chwilowego braku Internetu. Dzięki takim funkcjonalnościom sprawnie obsłużysz każdego z klientów, zapobiegając tworzeniu się kolejek w Twoim punkcie, co z pewnością docenią wszyscy odwiedzający.
3. Analizuj, planuj… Podejmuj lepsze decyzje!
Na każdym etapie prowadzenia działalności, a w szczególności na początku biznesowej drogi, warto badać efekty wszystkich podejmowanych działań. Pozwala to na bieżąco kontrolować, które z nich się sprawdziły, a które nie. Takie możliwości daje aplikacja do zarządzania. Z tym narzędziem w kilka sekund wygenerujesz zaawansowane raporty sprzedażowe, dzięki którym dowiesz się, jakie produkty Twoi klienci wybierają najczęściej oraz jakie zyski przynosi ich sprzedaż. Wszystkie dane przechowywane są w bezpiecznej chmurze, gdzie w każdej chwili możesz je skontrolować, korzystając z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu. Zamień liczby na lepsze decyzje i sprzedawaj jak najwięcej, już od początku swojej działalności!
4. Zatrzymaj pierwszych klientów na dłużej
Utrzymanie stałego zainteresowania klientów w czasach kryzysu, szalejącej inflacji i narastających cen niestety nie jest łatwe. To szczególnie ciężkie zadanie dla sklepów dopiero wkraczających na rynek, gdyż wielu konsumentów w trudnych czasach woli odwiedzać znane, sprawdzone miejsca. Warto więc od początku budować zaufanie u klientów, pokazując tym samym, jak są ważni dla Twojego biznesu. Możesz to zrobić dzięki programom lojalnościowym – twórz spersonalizowane karty dla stałych klientów, zapewniające atrakcyjne zniżki, a także oferuj promocje np. na wybrane dni tygodnia. Wykorzystaj system lojalnościowy również, aby wywołać jak najlepsze pierwsze wrażenie u nowych klientów – generuj dla nich kody rabatowe, dzięki którym chętniej odwiedzą Twój biznes ponownie.
5. Zapewnij różne metody bezpiecznej płatności
Klienci coraz częściej korzystają z wielu różnych metod płatności, nie tylko tych najbardziej znanych, jak gotówka czy karta. Aby więc jak najwięcej osób chętnie odwiedzało Twój biznes, wprowadź różne opcje rozliczania zakupów. Dzięki systemowi GoPOS płatności przyjmiesz bezpośrednio z poziomu punktu sprzedażowego, a całość transakcji przeprowadzisz w zaledwie kilka sekund. Integracja systemu z terminalem zapewnia wyświetlanie kwoty rachunku bezpośrednio na urządzeniu płatniczym, co pozwala uniknąć pomyłek przy ręcznym wpisywaniu wartości. Ponadto system umożliwia zróżnicowane metody opłacania rachunku – tak, aby Twoim klientom było jak najwygodniej!
Zadbaj o każdy szczegół swojego biznesu dzięki narzędziom GoPOS
Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym to spore wyzwanie, lecz z odpowiednią wiedzą i nowoczesnymi narzędziami stworzysz miejsce, do którego klienci z chęcią będą wracać. Skontaktuj się z naszymi specjalistami i dobierz najlepsze narzędzia dla Twojego sklepu detalicznego!