Wróć

Jak skutecznie pozyskać nowego Klienta – 5 wskazówek dla branży Retail

 

Branża Retail dynamicznie się zmienia. Nieustannie pojawiają się nowe trendy, a z nimi nowe wyzwania dla handlu detalicznego. Jak pozyskać klienta – to pytanie, które nurtuje właścicieli wielu firm. Szczególnie jednak dotyczy nowych działalności gospodarczych. Od tego, czy uda im się wzbudzić zainteresowanie konsumentów zależy to, czy utrzymają się na rynku. Pozyskiwanie nowych klientów umożliwia także nieustanny rozwój firmy i co równie ważne zwiększenie przychodów. Poniżej znajdziesz 5 cennych wskazówek, które pomogą Ci w osiągnięciu tego celu. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak skutecznie pozyskać klienta!

Nowe wyzwania w Branży Retail

Retail, czyli handel detaliczny to sprzedaż towarów lub usług bezpośrednio klientom. Może przebiegać zarówno kanałami tradycyjnymi, jak i przez internet. To sektor, który nieustannie się zmienia. Doskonałym tego przykładem jest np. pandemia COVID-19, która znacząco wpłynęła na nawyki zakupowe klientów. W jej wyników znacząco wzrosło znaczenie zakupów online. Zmiany te nieustannie postępują i wiążą się z licznymi wyzwaniami, które stoją przed przedsiębiorcami. Konsumenci nie zrezygnowali jednak z odwiedzania sklepów stacjonarnych. Dla wielu osób to okazja nie tylko do kupienia nowych rzeczy, ale także forma spędzania wolnego czasu. Dlatego zastanawiając się, jak pozyskać nowych klientów, należy skupić się na obydwu obszarach w jednakowym stopniu. Warto podkreślić także, że często przenikają się one nawzajem. Do czynienia z tzn. webroomingiem mamy wtedy, gdy klient najpierw ogląda produkty w internecie, a później dokonuje zakupu w sklepie tradycyjnym.

Obecnie konsumenci nie tylko podejmują decyzje zakupowe, gdzie i kiedy chcą, ale także są coraz bardziej świadomi podczas wyboru produktów. Wielu z nich przed zakupem szuka opinii i rekomendacji i to na ich podstawie decyduje o nabyciu towaru.

Profil klienta

Sukces Twojego biznesu zależy nie tylko od jakości oferowanych usług i produktów. Możesz sprzedawać najlepszy sprzęt elektroniczny, posiłek czy zabawkę, ale bez wiedzy o tym, jak pozyskać pierwszych klientów niewiele uda Ci się osiągnąć.

W przypadku handlu detalicznego niezwykle istotne jest to, do kogo kierowana jest oferta. Dlatego pozyskiwanie nowych klientów i sposoby z nim związane muszą być dostosowane do konkretnej grupy docelowej. Tylko dzięki temu wizyta w sklepie czy na stronie internetowej skończy się zakupem produktu. Zastanów się:

  • Kim jest Twój klient?
  • Z jakim środowiskiem/grupą społeczną związani są Twoi potencjalni klienci?
  • Jakich kanałów do zakupów używają nabywcy Twoich towarów?
  • Kto jest autorytetem dla Twoich klientów?

Odpowiedzi na te pytania, umożliwią Ci przyjęcie perspektywy konsumenta, a tym samym zaplanowanie działań, które trafią do osób gotowych na zakup Twojego produktu. Dzięki temu koszt pozyskania nowego klienta będzie o wiele niższy, a prowadzona kampania marketingowa skuteczna.

Jak pozyskać klienta?

Większość firm upada w pierwszym roku działalności. Najczęściej spowodowane jest to brakiem klientów. Bez osób kupujących niemożliwe jest nie tylko utrzymanie firmy, ale także dalszy jej rozwój. W początkowym etapie to nowi konsumenci napędzają biznes i wpływają na przychody działalności. Dlatego warto zastanowić się, jak pozyskać klienta. Oczywiście najbardziej skuteczne wydaje się zainwestowanie dużej ilości pieniędzy w marketing. Nie zawsze jest to jednak możliwe. W przypadku małych i nowo powstałych firm każdy grosz się liczy, zwłaszcza gdy nie ma go dużo. Warto podkreślić także, że nawet najlepsza kampania reklamowa może nie zwiększyć konwersji, jeśli nie zadba się także o inne elementy, które skłaniają nowych klientów do zakupu. Poniżej znajdziesz 5 wskazówek dla branży Retail, które pomogą Ci zwiększyć ilość osób kupujących Twoje produkty.

1. Poproś o polecenie

Zastanawiasz się, jak pozyskać klienta w gastronomii? To prostsze niż myślisz. Polecenie to jeden z najlepszych sposobów na pozyskanie nowych klientów. Nie możesz jednak siedzieć i czekać, aż osoby kupujące Twoje produkty same podzielą się opinią na ich temat z członkami rodziny czy przyjaciółmi. Przejdź do działania i poproś obecnych klientów o polecenie. System aktywnego pozyskiwania rekomendacji od zadowolonych klientów wdrożyć możesz zarówno w sklepie online, jak i stacjonarnym. W pierwszym przypadku wystarczy e-mail z prośbą o podzielenie się opinią, w drugim osobista prośba lub przekazanie podczas wizyty dwóch wizytówek i zaznaczenie, że jedna jest dla klienta, a druga dla jego znajomego.

Pozyskując nowych klientów, warto także skupić się na networkingu. To sieć kontaktów powstała w celu wymiany informacji i rozwijania kontaktów zawodowych lub społecznych. Dzięki niej nie tylko lepiej poznasz branżę i klientów, ale także sprawisz, że więcej osób o Tobie usłyszy. Dlatego, gdy tylko to możliwe bierz udział w wydarzeniach biznesowych. Zarówno te bardziej, jak i te mniej formalne spotkania pomogą Ci zdobyć nowych klientów.

Masz kontakt mailowy do osób, które dawno temu kupowały Twoje produkty? Pamiętaj, każdy stary klient może stać się nowym. Regularnie przeglądaj więc kontakty, a po sześciu miesiącach lub roku bez interakcji czy zakupu, skontaktuj się z uśpionymi konsumentami, proponując im specjalną ofertą.

2. Oferuj zniżki tylko dla nowych klientów

Chcesz przyciągnąć nowych klientów? Nic tak dobrze nie działa, jak oferty rabatowe. Pamiętaj jednak, by oprócz typowych zniżek zaproponować także takie tylko dla nowych klientów. Może to być rabat cenowy czy możliwość kupienia dwóch produktów w cenie jednego. Dzięki temu umożliwiasz klientowi wypróbowanie Twoich produktów czy usług stosunkowo niskim kosztem. Przy planowaniu i zarządzaniu zniżkami pomocny będzie program lojalnościowy GoClient. Dzięki niemu w łatwy sposób wprowadzisz karty stałego klienta, vouchery i kody rabatowe. Pomoże Ci to zachęcić nowych klientów, a także nagrodzić stałych bywalców Twojego lokalu czy sklepu.

Ciekawym rozwiązaniem są także bezpłatne próbki produktów czy konsultacje w przypadku usług. Nie tylko pozwoli to klientowi sprawdzić oferowane przez Ciebie towary, ale także jest doskonałym sposobem na zabudowanie zaufania. Dając próbki, pamiętaj, by poprosić klientów o informację zwrotną dotyczącą tego, czy są zadowoleni z produktu. Dzięki temu zobowiązujesz ich do powrotu i dalszych interakcji.

3. Promuj Twoją firmę

Jeśli prowadzisz firmę, już od samego początku musisz zadbać o postrzeganie Twojej marki. Im więcej osób zna Twoją działalność i ma o niej dobre zdanie tym lepiej. Planując kampanię reklamową, zrezygnuj z jednej dużej i spektakularnej reklamy. Zamiast tego postaw na kilka mniejszych, które będą pojawiać się przez dłuższy czas. Przetestuj także płatne reklamy internetowe w systemie PPC (ang. Pay-Per-Click), w których zapłacisz tylko wtedy gdy użytkownik kliknie w komunikat. Pamiętaj jednak by określić dzienny i miesięcy budżet tego typu działań.

Jednak skuteczne promowanie marki to nie tylko reklamy. Równie ważne jest budowanie własnego autorytetu. Dlatego tak istotne jest promowanie swojej wiedzy. Możesz to robić zarówno w czasopismach czy na spotkaniach branżowych, jak i tworząc treści na firmowego bloga. Ten drugi sposób to idealna metoda na pozyskiwanie klientów poprzez edukowanie ich. Treści powinny być odpowiednio przygotowane i wypełnione frazami kluczowymi. Dzięki temu więcej osób po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania trafi na Twoją stronę.

Istotnym sposobem na promowanie firmy jest także wykorzystanie recenzje online na swoją korzyść. Wszystkie pozytywne opinie o Twojej firmie to dowód społeczny, który może zachęcić potencjalnych klientów do zakupu.

4. Podążaj za trendami

Prowadząc firmę, musisz być na bieżąco z aktualnymi trendami. Regularnie czytaj publikacje branżowe, rozmawiaj z klientami o ich preferencjach i bierz udział w wydarzeniach związanych z Twoim sektorem. To jednak nie wszystko. Podążając za trendami, musisz dowiedzieć się także, jak Twoi klienci lubią robić zakupy czy jakich platform płatniczych używają. Obecnie niezwykle ważna jest zatem elastyczność i dostosowanie swoich działań do potrzeb konsumentów. To skuteczny sposób na to, jak pozyskać klienta w internecie.

5. Ulepsz swoją działalność

Wielu klientów rezygnuje z usług przez kwestie niezwiązane z produktem. Zniechęca ich źle działająca strona czy zbyt czasochłonny proces zamawiania produktu. Dlatego warto zadbać o to, by Twoja strona internetowa była atrakcyjna wizualnie, łatwa w obsłudze i przede wszystkim aktualna. Sprawdź, czy projekt strony, treści, grafiki i umiejscowienie poszczególnych elementów w witrynie są odpowiednie. Jeśli nie jest to Twoja mocna strona, warto skorzystać z usług firmy zajmującej się projektowaniem stron internetowych.

Do sposobów na to, jak pozyskać klienta, zaliczyć można także poprawę sposobu działania firmy. W branży gastronomicznej najlepiej zrobić to wykorzystując specjalne systemy POS. Dzięki im zyskasz pełną kontrolę nad zarządzanym lokalem. System magazynowy, system obsługi sprzedaży detalicznej czy system do zarządzania siecią lokali to rozwiązania, które sprawdzą się zarówno dla małych, jak i dużych firm. Korzystając z nich, sprawisz, że w prowadzonej działalności wszystko będzie działać perfekcyjnie, a to zdecydowanie przyciągnie nowych klientów.

Pozyskiwanie nowych klientów – podsumowanie

Pozyskiwanie nowych klientów to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla małych i nowych firm. Wymaga podjęcia wielu działań dotyczących różnych obszarach. Skupić musisz się na reklamie, ofertach specjalnych, budowie sieci kontaktów, podążaniu za trendami i wreszcie na modernizacji strony i sposobu działania firmy, W świecie, w którym duże znaczenie ma wygoda i łatwość obsługi, ten ostatni punkt jest niezwykle ważny. Dlatego sprawdź oferowane przez nas:

Korzystając z naszych rad, z pewnością przyciągniesz wielu nowych klientów!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *