Straty produktowe w handlu detalicznym mają różne przyczyny. Bez względu na swoje źródło, zawsze bywają dotkliwe finansowo. Jak zapobiec takim sytuacjom i ograniczyć straty w sklepie? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Jak powstają straty w handlu?
Ubytki w asortymencie sklepów mają różne przyczyny, lecz jednym z najczęstszych powodów bywają kradzieże. Mogą to być zarówno jednorazowe, drobne incydenty, jak i zorganizowane akcje rabunkowe. Wbrew pozorom częstymi sprawcami takich przestępstw są stali klienci oraz pracownicy sklepu. Kradzieże to jednak nie jedyna przyczyna strat w handlu. Powodem bywają także przypadkowe uszkodzenia asortymentu lub w sklepach spożywczych czy drogeriach – upływ terminu przydatności produktów. Bez względu na przyczynę powstawania strat, warto zachowywać czujność, aby w porę wychwytywać nieuczciwe praktyki. Pomocne będą także odpowiednie rozwiązania, z którymi skutecznie zabezpieczysz swój sklep przed stratami.
Przeprowadź szkolenie dla personelu
Odpowiednie przygotowanie pracowników do wykrywania ewentualnych kradzieży i innych oszustw to podstawowy krok do skutecznej ochrony sklepu. Warto więc przeprowadzić specjalne szkolenie dla całego zespołu, dzięki któremu Twój personel nauczy się rozpoznawać zachowania świadczące o zamiarze kradzieży oraz wykrywać nieuczciwe próby zwrotu produktów.
Zatrudnij pracowników do ochrony sklepu
Stała obserwacja każdego z klientów odwiedzających lokal może być kłopotliwa dla pracowników, którzy mają także inne obowiązki. Warto więc zatrudnić dodatkową osobę do ochrony obiektu. Często nawet sama obecność ochroniarza w sklepie zniechęca do kradzieży potencjalnych złodziei. Ponadto zatrudnienie pracownika ochrony znacząco podniesie poczucie bezpieczeństwa zarówno Twojego personelu, jak i klientów odwiedzających sklep.
Zwiększ pole widzenia dzięki lustrom
Istnieje pewien prosty i tani sposób na to, aby zapewnić pracownikom lepsze możliwości obserwacji wszystkich klientów. Wystarczy umieścić w sklepie lustra! Dzięki nim zlikwidujesz tzw. “martwe strefy”, w których potencjalni złodzieje mogą zostać niezauważeni przez personel. Bardzo skutecznym rozwiązaniem są lustra sufitowe, które pozwalają obserwować całą powierzchnię sklepu z dowolnego miejsca w lokalu.
Zainwestuj w kamery
Mimo, że lustra pozwalają lepiej kontrolować bezpieczeństwo sklepu, to z pewnością nie zastąpią monitoringu. Kamery zapewnią nie tylko stały podgląd tego, co się dzieje w sklepie – w przypadku kradzieży nagrania z monitoringu dostarczą dowodów, które pozwolą wykryć sprawcę. Warto więc zainwestować w takie rozwiązanie, gdyż znacząco zwiększy bezpieczeństwo w Twoim lokalu. Kamery najlepiej umieścić w rogach sklepu, za stanowiskiem sprzedażowym, przy wejściu do lokalu, a także – w przypadku sklepu odzieżowego – przed przymierzalniami.
Umieść w lokalu bramki wykrywające kradzież
W takie rozwiązanie warto zainwestować, prowadząc duży supermarket lub sklep w bardzo ruchliwym miejscu – np. w galerii handlowej. Aby taki sprzęt spełniał swoją rolę, musisz umieścić klipsy antykradzieżowe lub specjalne etykiety na produktach w swoim sklepie. Bramki umieszczone przy wyjściu ze sklepu skutecznie wykryją kradzież takich przedmiotów, a personel zostanie zaalarmowany sygnałem dźwiękowym. To jednak dość kosztowne rozwiązanie – ceny bramek są bardzo wysokie, a do kosztów takiego zabezpieczenia trzeba jeszcze doliczyć klipsy lub etykiety. Mimo to bramki zapewniają wysoką skuteczność wykrywania kradzieży i stanowią długoletnią inwestycję, gdyż ich żywotność to nawet 15 lat.
Kontroluj stany magazynowe
Aby zapobiegać stratom spowodowanym np. upływem terminu przydatności produktów lub kradzieżom ze strony pracowników – warto stale kontrolować magazyn sklepu. Pomocny w tym będzie program magazynowy. System pozwala w dowolnym momencie sprawdzać dokładną ilość zapasów danego produktu, dzięki czemu Twój asortyment jest pod stałym nadzorem. Ponadto aplikacja umożliwia wykrycie produktów z kończącym się terminem przydatności. W ten sposób skutecznie unikniesz kosztownych strat.
Przeprowadzaj regularną inwentaryzację
Kluczem do szybkiego wykrywania strat w produktach – bez względu na ich przyczynę – jest regularna inwentaryzacja. Proces ten pozwala porównać rzeczywistą ilość produktów z danymi zgromadzonymi w ewidencji sklepu. Inwentaryzację należy przeprowadzić co najmniej raz w roku, jednak warto wykonywać ją nieco częściej. Pozwoli to szybko wykryć pojawiające się straty i sprawnie wyeliminować ich źródło.
Straty w handlu detalicznym mogą mieć różne przyczyny. Bez względu na ich źródło, z odpowiednimi narzędziami sprawnie wykryjesz każdą stratę oraz zapobiegniesz takim sytuacjom w przyszłości.
Jeżeli szukasz rozwiązań usprawniających sprzedaż w sklepie detalicznym – skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści pomogą Ci dobrać najlepsze narzędzia dla Twojego biznesu.