Wróć
retail-sprzedawca

Co to jest COGS (koszt własny sprzedaży)? Kompletny przewodnik dla początkujących sprzedawców detalicznych

Każdy kto planuje rozpoczęcie nowego biznesu detalicznego, powinien wdrożyć się w temat kosztów sprzedaży towarów, czyli tzw. COGS. To istotne, aby skutecznie rozwijać swoją działalność i uniknąć niechcianych problemów. Przeczytaj w poniższym artykule czym dokładnie jest koszt własny sprzedaży i jak korzystać z niego w praktyce.

Czym jest COGS w handlu detalicznym?

COGS, czyli Cost of Goods Sold to koszt sprzedanych towarów. Chodzi tu o wszelkie koszty produktów sprzedawanych bezpośrednio przez producenta lub detalistę. Zazwyczaj są to te wydatki, które zaczynają się od nabycia zapasów i doprowadzenia ich do miejsca sprzedaży, czyli koszt zapasów, cła, wysyłki czy opakowania. Co wchodzi w skład COGS typowego sprzedawcy detalicznego? Są to m.in hurtowe koszty produktów, surowce do produkcji czy koszty ogólne zakładu produkcyjnego.

COGS a zysk brutto

Rozumiejąc COGS i zysk brutto, jako właściciel firmy detalicznej możesz lepiej ocenić, jak wycenić sprzedawany towar. W praktyce COGS to koszt zmienny pokazujący, ile wydałeś na towar zanim sprzedałeś go swoim klientom. Czym w tej sytuacji jest zysk brutto? To Twój przychód, który pozostaje po odjęciu całkowitego COGS i kosztów operacyjnych. Różnica pomiędzy ceną detaliczną, którą klienci płacą za Twoje produkty, a ceną COGS to inaczej marża zysku. COGS może mieć na nią ogromny wpływ, ponieważ jest to zazwyczaj najwyższy wydatek dla większości marek.

COGS a koszty operacyjne

Warto pamiętać, że koszty ogólne związane są z pozyskiwaniem lub wytwarzaniem produktów, a także dostarczaniem ich do miejsca sprzedaży. Co ważne – nie są one częścią kosztów operacyjnych. Jeśli działasz w branży detalicznej, to wiesz, że COGS lub zapasy są zazwyczaj największym bieżącym wydatkiem w biznesie, reszta z nich to koszty operacyjne lub wydatki kapitałowe. Jeśli chodzi o te pierwsze, warto pamiętać, że obejmują one znacznie więcej niż tylko koszt zapasów. To także wszystko to, co jest wymagane do prowadzenia działalności – od opłacania czynszu, przez media, po płace pracownicze. COGS jest rodzajem wydatków, które są związane bezpośrednio ze sprzedawanym produktem, podczas gdy inne wydatki to koszty prowadzenia i obsługi biznesu.

Jak obliczyć COGS?

Na COGS wpływa wiele różnych czynników, dlatego też bardzo często trudno dobrze go obliczyć. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przy obliczaniu COGS jest zawyżanie lub zaniżanie poziomu zapasów i nie odzwierciedlanie prawidłowej ilości, za które detalista zapłacił lub które przechowuje jako zapasy. Jednak to, w jaki sposób obliczamy koszt własny sprzedaży zależy od wybranej możliwości:

  • Fifo, czyli First in, first out – sytuacja, w której sprzedając najtańsze produkty, zwiększasz po jakimś czasie dochód netto,
  • Lifo, czyli Last in, first out – sytuacja, w której sprzedając droższe produkty, obniżasz dochód netto,
  • Koszty średnie – sytuacja, w której do wyceny towarów, które sprzedajesz wykorzystujesz średnią cenę wszystkich towarów w magazynie. Dzięki temu wskaźnik KWS nie jest zawyżony przez zakupy, które odbiegają od średniej.

Jak zarządzać COGS?

Jednym ze sposobów na utrzymanie odpowiedniego COGS jest regularne przeglądanie swoich rachunków. Poza odpowiednią księgowością, pomoże Ci w tym system POS, z którym możesz generować szczegółowe raporty i potrzebne analizy. System da Ci wgląd do Twoich przychodów i wydatków, dzięki czemu bez problemu będziesz mógł kontrolować wszystkie kwoty, w tym własny koszt sprzedaży. Z GoManager możesz tworzyć raporty według pory dnia czy produktów, a także analizować raporty porównawcze i jeszcze bardziej kontrolować wydatki.

Czym różni się COGS w przypadku sklepu stacjonarnego a online?

Firmy posiadające sklepy stacjonarne zazwyczaj mają dodatkowe wydatki, które muszą być uwzględnione w całkowitym COGS. Z reguły są one związane z pracą i kosztami operacyjnymi, które są niezbędne do tego, aby produkty trafiły do konsumenta. Mogą to być np. opłaty za dodatkowy personel, czynsz czy media. Marki, które sprzedają wyłącznie za pośrednictwem sieci w większości przypadków nie mają tego typu wydatków. Wynika to z tego, że nie muszą się martwić kosztami związanymi z prowadzeniem czy utrzymaniem lokali w realnym życiu i chociaż wydatki na marketing, wysyłki czy koszty produkcji są równie duże, to jednak w porównaniu do sklepu stacjonarnego – koszty prowadzenia takich lokali okazują się znacznie mniejsze.

Obliczanie własnego kosztu sprzedaży pozwala na szybką reakcję w przypadku różnego rodzaju nieprawidłowości. Najważniejsze, aby sprawdzać rzeczywiste wyniki Twojego biznesu detalicznego i nauczyć się prognozować. Ta umiejętność w połączeniu z nowoczesnym systemem, pozwoli Ci podejmować lepsze decyzje i skutecznie usprawni biznes. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat nowoczesnych rozwiązań dla swojego przedsiębiorstwa – zgłoś się do nas już teraz, a nasi specjaliści pomogą Ci dopasować najlepsze z nich.

Konsultant rozmawiający z klientem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *