Wróć

Jak otworzyć sklep z odzieżą i zrobić wrażenie na klientach?

Zastanawiasz się jak otworzyć sklep z odzieżą? To jeden z tych biznesów, które nie wymagają posiadania specjalnych uprawnień, więc w zasadzie każdy, kto ma na to środki, może podjąć taką działalność. Możesz rozważyć otwarcie sklepu z nowymi ubraniami, jak również odzieżą używaną, która ma coraz więcej zwolenników w Polsce. W obu przypadkach istnieją sprawdzone modele biznesowe. Co wziąć pod uwagę przed startem? Oto najważniejsze wskazówki na początek.

Jak założyć własny sklep z odzieżą?

Po pierwsze: ustal plan

Otwarcie sklepu z odzieżą wymaga wielu kroków i decyzji biznesowych. Choć to dosyć prosta działalność, podstawą do jej sukcesu jest przemyślany biznesplan i dobre rozpoznanie rynku.

Zanim rozpoczniesz planowanie sklepu, musisz określić swoją misję – co chcesz osiągnąć i jakie wartości są dla Ciebie ważne. Możesz stworzyć klasyczny biznesplan, który oprócz misji zawiera analizę mocnych i słabych stron pomysłu, analizę konkurencji, kalkulację przewidywanych kosztów, harmonogram kolejnych wydatków i prognozy finansowe na kilka lat, a także strategię marketingową.

Kolejnym kluczowym krokiem jest wybór lokalizacji, która będzie miała ogromne znaczenie dla sukcesu Twojej firmy. Jeśli interesuje Cię sklep stacjonarny, postaraj się znaleźć miejsce, które jest łatwo dostępne dla Twojej grupy odbiorców i które ma wystarczającą ilość przestrzeni, aby pomieścić Twój asortyment.

Już na początkowym etapie warto wybrać grupę docelową. Zdecyduj, jakie rodzaje odzieży będziesz sprzedawać i kto będzie jej odbiorcą. Pamiętaj, że im lepiej poznasz swoją grupę docelową, tym łatwiej będzie Ci dobrać odpowiedni asortyment, ale również tworzyć skuteczną reklamę i wybierać kanały promocji.

Ważnym elementem planu jest również strategia cenowa. Zastanów się, jakie są Twoje cele finansowe i jakie marże chcesz osiągnąć. Określ, jakie ceny będą konkurencyjne na lokalnym rynku i jakie marże będą adekwatne dla Twojego biznesu. Sprawdź, czy znajdziesz dostawców z cenami, które spełniają te warunki.

Po drugie: zarejestruj działalność i wybierz właściwe PKD

Zanim otworzysz sklep odzieżowy, musisz zarejestrować swoją firmę. W większości przypadków na początek wystarczy jednoosobowa działalność gospodarcza. Jest prosty sposób na to, jak założyć firmę z ubraniami w jeden dzień wystarczy wypełnić wniosek CEIDG online, bez wychodzenia z domu.

Podczas rejestracji firmy należy wybrać odpowiedni kod PKD, który oznacza typ prowadzonej działalności. W większości przypadków osoby prowadzące sklep z odzieżą wybierają następujące kody:

  • 47.71.Z sprzedaż odzieży detaliczna, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  • 47.91.Z sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
  • 47.79.Z – sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Jednoosobowa działalność to nie jedyny sposób na własny biznes. Jeśli masz wspólnika, możesz rozważyć również spółkę z ograniczoną osobowością. A jeśli chcesz tylko przetestować swój pomysł na biznes, ciekawą opcją na to, jak założyć sklep z ubraniami przy minimalnych kosztach będzie działalność nierejestrowana. Nie wymaga ona opłacania składek ZUS, jednak obowiązuje limit przychodów uzyskiwanych w takiej działalności, który wynosi połowę minimalnego wynagrodzenia krajowego. Na działalności nierejestrowanej nie można też odliczać kosztów od podatku.

Po trzecie: zacznij budować markę i zarabiać

Po rejestracji działalności i wyposażeniu sklepu w towar, czas na jego otwarcie. Od początku utrzymuj wysoką jakość obsługi klienta. Zadbaj o przyjazną atmosferę w sklepie, ale jednocześnie nie zapominaj o profesjonalizmie. Szybką i bezproblemową obsługę ułatwi Ci m.in. system obsługi sprzedaży detalicznej, który ułatwia przyjmowanie płatności, przechowuje informacje o stanach magazynowych i pomaga wprowadzać modyfikacje w asortymencie. Na rynku są specjalne systemy POS dedykowane dla sklepów, które doskonale sprawdzają się w handlu odzieżą.

Już od pierwszych dni istnienia sklepu (a nawet przed jego startem) zadbaj o zbudowanie rozpoznawalnej marki. Stwórz strategię marketingową dopasowaną do swojej grupy odbiorców. Zastanów się, gdzie chcesz się promować i z jakimi wartościami i cechami ma kojarzyć się Twój sklep. Czy lepiej będzie zaprezentować się na Instagramie, czy może grupach tematycznych na Facebooku? A może skuteczne okażą się ulotki z rabatami rozdawane w okolicy? Najlepiej prowadzić działania promocyjne na kilku frontach.

Wiesz już, jak założyć sklep z odzieżą od strony formalnej. W poszukiwaniu inspiracji możesz udać się do konkurencji. Sprawdź, jak robią to lokalne butiki – oceń, czego brakuje Ci w tamtych sklepach, a co Ci się w nich podoba. Przyjrzyj się też znanym markom i ich sposobom na zyskanie klienta. Ucz się od najlepszych i wyciągaj wnioski. Powodzenia!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *