Wróć

Jak założyć salon kosmetyczny krok po kroku i co będzie niezbędne?

Jeśli planujesz założenie swojego salonu kosmetycznego, to przed przystąpieniem do działania musisz przemyśleć kilka ważnych kwestii. Dowiedz się z tego artykułu jak krok po kroku założyć salon kosmetyczny oraz co będzie niezbędne, aby móc rozpocząć taką działalność.

Krok 1: Wybierz lokalizację

Pierwszym krokiem do założenia salonu kosmetycznego jest wybór odpowiedniej lokalizacji. Warto pomyśleć o miejscu, gdzie będą chętni klienci, czyli np. w pobliżu dużych osiedli lub w centrum miasta. Zwróć uwagę na dostępność komunikacyjną oraz na to, czy łatwo dojechać do Twojego salonu. Sprawdź również czy w pobliżu wybranego przez Ciebie miejsca nie ma zbyt wielu konkurencyjnych opcji.

Krok 2: Wykonaj analizę rynku

Kolejnym ważnym krokiem jest wykonanie analizy rynku detalicznego. Przeprowadź badania, aby dowiedzieć się, jaki jest popyt na usługi kosmetyczne w Twoim rejonie. Zwróć uwagę na to, jakie usługi oferują Twoi konkurenci oraz na ich ceny, a także popytaj znajomych specjalistów i osoby z branży o rady. Dzięki temu będziesz w stanie zarówno stworzyć ofertę, która będzie konkurowała na rynku, jak i uniknąć wielu niepotrzebnych błędów.

Krok 3: Stwórz biznesplan

Biznesplan dla salonu kosmetycznego powinien składać się z wielu elementów, aby zapewniał jak najwięcej informacji na temat funkcjonowania i prowadzenia tego typu biznesu. Spisz cały plan działalności, bo dzięki temu łatwiej zaplanujesz całe przedsięwzięcie – określ planowane przychody, koszty, strategię marketingową czy profil wymarzonego klienta. Możesz podzielić swój biznesplan na kilka punktów:

  • Wstęp, czyli zarówno wprowadzenie, ogólny zarys i cel biznesu, jak i Twoje wizje i cele, które chcesz osiągnąć nie tylko w najbliższym czasie działania biznesu, ale i w dalszej przyszłości. Jeśli nie wiesz jak zacząć, wykorzystaj SMART cele biznesowe oraz analizę SWOT, które naprowadzą Cię na określenie Twoich potrzeb,
  • Analiza rynku, czyli identyfikacja potencjalnych klientów, potrzeb, preferencji oraz konkurencji,
  • Oferta produktowa, czyli opis usług, które będą oferowane przez salon kosmetyczny, wraz z wyceną i promocjami, które przyciągną klientów,
  • Marketing, czyli strategia marketingowa, w tym sposób dotarcia do klientów i promocja salonu kosmetycznego,
  • Zarządzanie, czyli plan zarządzania, w tym struktura organizacyjna, zatrudnienie pracowników, szkolenia i rozwój,
  • Finanse, czyli plan finansowy, w tym prognozy przychodów, kosztów i zysków, analiza rentowności, źródła finansowania i budżet,
  • Harmonogram, czyli harmonogram wdrożenia, w tym daty otwarcia, promocje, szkolenia, a także kalendarz wcześniej ustalonych działań marketingowych,
  • Ryzyko, czyli analiza ryzyka i sposoby jego minimalizacji, w tym ochrona przed ryzykiem finansowym i regulacyjnym, jak również ochrona przed stratami wynikającymi z uszkodzeń sprzętu i utraty klientów,
  • Podsumowanie, czyli wyniki biznesplanu, ogólny zarys przyszłego biznesu,
  • Załączniki, czyli potrzebne wnioski, dokumentacja potwierdzająca zgodność z wymogami prawa, certyfikaty, rekomendacje, wskazanie dostawców i wyposażenia, jak również szczegółowe specyfikacje dotyczące oferty produktowej.

Krok 4: Zarejestruj firmę

Następnie musisz zarejestrować swój salon kosmetyczny i uzyskać niezbędne pozwolenia. Zwróć uwagę na to, jakie wymagania są stawiane przed przedsiębiorcami w Twoim kraju i regionie. Przygotuj niezbędne dokumenty, takie jak umowa najmu lub własności nieruchomości, dokumenty rejestracyjne i inne konieczne wnioski w obrębie Twojego biznesu.

Ważne!
Wymagania, dotyczące pozwolenia i wniosków zależą od lokalizacji Twojego salonu i obowiązujących w danej jurysdykcji przepisów. Część z nich jest jednak ogólna. Zapewnij m.in: zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej, którą należy uzyskać od organu odpowiedzialnego za rejestrację działalności gospodarczej; zgodę na zmianę przeznaczenia pomieszczenia – jeśli chcesz umieścić salon w budynku mieszkalnym, będzie Ci potrzebna zgoda organu odpowiedzialnego za planowanie i zagospodarowanie przestrzeni; zgodę sanepidu; koncesję na wykonywanie określonych zabiegów, jak np. depilacja laserowa; wniosek o VAT, jeśli wartość sprzedaży w salonie przekroczy określony limit czy ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które należy wykupić, aby pokryć szkody wyrządzone przez pracowników salonu lub wynikające z wykonywanych zabiegów.

Krok 5: Wyposaż salon

Kolejnym krokiem jest wyposażenie salonu, które powinno być dopasowane do oferowanych usług. Niezbędne są: stoły kosmetyczne, krzesła, lustra, urządzenia do pielęgnacji ciała i twarzy oraz narzędzia kosmetyczne. Szczególną uwagę zwraca się dziś również na higienę, sterylność, wspieranie środowiska i zasady BHP. To ważne, aby klient przychodząc do Twojego salonu, czuł się bezpiecznie. Poza tym, warto zainwestować w narzędzia technologiczne, jak system sprzedażowy dostosowany do branży retail, pozwalający łatwo dodawać aktualne usługi, ceny i inne, istotne dane – w tym sprzedażowe. Oprogramowanie ułatwia także analizę całego funkcjonowania firmy oraz generuje potrzebne raporty, co prowadzi do podejmowania lepszych decyzji biznesowych i zysku.

Krok 6: Zatrudnij personel

W zależności od wielkości salonu, będziesz potrzebował personelu. Poszukaj wykwalifikowanych specjalistów, którzy oferują usługi kosmetyczne, takie jak pielęgnacja twarzy, masaż, pedicure, manicure i depilacja. Zwróć uwagę na ich doświadczenie i kwalifikacje. Przygotuj się również do rozmów kwalifikacyjnych, aby jak najbardziej usprawnić proces zatrudniania. Pomoże Ci w tym Business Staffing GuideZainwestuj w GoManager, dzięki której będziesz mógł zarówno nadzorować pracę personelu, jak i działanie całego lokalu – nawet zdala od niego. Aplikacja umożliwia korzystanie z analiz i raportów sprzedażowych, a także przechowuje wszystkie dane w bezpiecznej chmurze.

Krok 7: Stwórz ofertę

Oferta powinna być jak najbardziej dopasowana do potrzeb Twoich klientów. Zwróć uwagę na to, jakie usługi oferują Twoi konkurenci oraz jakie proponują ceny. Następnie przygotuj ofertę, która będzie atrakcyjna dla potencjalnych konsumentów, ale jednocześnie opłacalna dla Twojego salonu. Pamiętaj o tym, że oferta powinna być także elastyczna. Poszukaj czegoś nowego, postaraj się wyróżnić i zdobądź jak największą wiedzę w obrębie oferowanej usługi.

Krok 8: Zadbaj o marketing

Aby przyciągnąć klientów, musisz zadbać o marketing Twojego salonu. Opracuj strategię marketingową, która pozwoli Ci na dotarcie do klientów w Twoim rejonie. Wykorzystaj marketing online, czyli media społecznościowe wraz ze stroną internetową oraz ulotki, plakaty i inne dostępne narzędzia. Pozwoli to zwiększyć popularność Twojego salonu oraz da świetną okazję do bezpośredniego kontaktu ze swoimi odbiorcami. Warto wiedzieć, że przed umieszczeniem reklam należy uzyskać zgodę organu odpowiedzialnego za planowanie i zagospodarowanie przestrzeni. Wykorzystaj aplikację GoClient do stworzenia programu lojalnościowego. Zachęć pierwszych klientów do odwiedzin za pomocą zniżek oraz promocji i zmotywuj ich do ponownych odwiedzin, wprowadzając kartę stałego klienta.

Założenie salonu kosmetycznego to wyzwanie, ale również szansa na rozwój własnego biznesu usługowego. Przemyśl każdy krok i nie bój się szukać pomocy nie tylko wśród specjalistów, ale i technologii. Jeśli chcesz wprowadzić je do swojego biznesu lub dowiedzieć się więcej – zgłoś się do nas już teraz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *