Wróć

Jak stworzyć właściwą atmosferę w restauracji dzięki muzyce?

Restauracje nie tylko oferują wyśmienite dania, ale również starają się dostarczyć klientom niezapomniane wrażenia. Jednym z kluczowych elementów, który może znacząco wpłynąć na atmosferę w restauracji, jest muzyka. Odpowiednio dobrana muzyka może podnieść komfort i zadowolenie klientów, sprawiając, że pobyt w lokalu stanie się jeszcze bardziej przyjemny. W tym artykule przedstawiamy kilka wskazówek, jak stworzyć właściwą atmosferę w restauracji dzięki muzyce.

Określenie grupy docelowej

Pierwszym krokiem do stworzenia odpowiedniej atmosfery muzycznej w restauracji jest zrozumienie grupy docelowej. Restauracje przyciągają różne grupy ludzi o zróżnicowanych gustach muzycznych. Na przykład, elegancka restauracja może preferować stonowaną i klasyczną muzykę jazz, smooth jazz lub „piano bar”, podczas gdy miejsce o młodzieżowym charakterze może stawiać na energetyczne utwory. Warto więc przemyśleć, jaka muzyka najlepiej odpowiada profilowi klientów i charakterowi lokalu.

Dopasowanie do klimatu restauracji

Klimat restauracji powinien być spójny zarówno pod względem wnętrza i oferowanych smaków jak i muzyki. Jeśli restauracja ma nowoczesny design, to warto rozważyć muzykę z gatunków elektronicznych lub jazzu nowoczesnego. Natomiast tradycyjne miejsca mogą postawić na klasyczną lub jazzową ścieżkę dźwiękową. Kluczowe jest, aby muzyka współgrała z ogólnym wrażeniem, jakie chce się przekazać.

Uwzględnienie przestrzeni akustycznej

Akustyka pomieszczenia ma kluczowe znaczenie dla odbioru muzyki. Zbyt głośna lub zbyt cicha muzyka może wpłynąć na komfort klientów. Dobrze jest dostosować poziom głośności muzyki do charakteru lokalu oraz ilości gości. Warto również zadbać o to, aby muzyka nie była zbyt nachalna ani nie przeszkadzała w rozmowach.

Poszanowanie praw autorskich

To element formalny, ale bardzo istotny, o którym każdy restaurator chcący uatrakcyjnić gościom pobyt w swoim lokalu, musi pamiętać. Zgodnie z ustawą o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych, każde publiczne odtworzenie utworu muzycznego (tzw. fonogramu) wymaga poszanowania praw jego twórców i wykonawców.

W Polsce odpowiedzialny za nie jest Zaiks (Stowarzyszenie chroniące twórców utworu – tzn. kompozytorów i autorów tekstu), Stoart i Sawp (Organizacje chroniące wykonawców) oraz Zpav (Organizacja chroniąca producentów).

W przypadku odtwarzania muzyki w restauracji – istnieje prawny obowiązek uzyskania licencji od każdej z tych Organizacji. Licencje te są płatne, a ich wysokość zależy głównie od ilości konsumentów, jaką dana restauracja jest w stanie przyjąć (np. ilość stolików i miejsc siedzących przeznaczonych dla gości restauracji). Na cenę licencji wpływ ma również wielkość miasta, w jakim restauracja jest zlokalizowana jak i jego atrakcyjność turystyczna.  

Alternatywą jest skorzystanie z utworów, które nie podlegają ochronie wspomnianych Organizacji (tzw. muzyka Royalty Free). Komercyjne wykorzystanie muzyki Royalty Free (tak jak w przypadku muzyki w restauracji) również wymaga uzyskania licencji, lecz jej koszt jest znacząco niższy. Dystrybucją muzyki Royalty Free zajmują się wyspecjalizowane firmy audio-marketingowe, w których za niewielką opłatą uzyskuje się dostęp do playlist z utworami zwolnionymi z opłat do Zaiks/Stoart/Sawp/Zpav, przykładowo firma VigorMultiMedia.com.

Stworzenie zróżnicowanej playlisty

Aby zaspokoić różnorodne gusta klientów, warto przygotować zróżnicowaną playlistę. Dobrze skomponowane zestawienie różnych gatunków muzycznych pozwoli na dostosowanie atmosfery do różnych momentów dnia – np. od spokojnej muzyki podczas obiadu, po bardziej energetyczne utwory wieczorem. Rotacja playlisty zapobiegnie również uczuciu monotonii.

Warto korzystać z rozwiązań technicznych, pozwalających na wybór odpowiedniej playlisty do lokalu z uwzględnieniem pór dnia i tygodnia.

Wyspecjalizowane firmy audio-marketingowe dostarczają rozwiązania pozwalające na realizację wspomnianych założeń, oferując dostęp do kilkudziesięciu playlist (zestawów muzycznych) w formie dostępu on-line (tzw. strumienia drogą internetową) lub przy wykorzystaniu specjalistycznych, bezobsługowych urządzeń, pozwalających na zaprogramowanie odtwarzania odpowiedniej playlisty we wskazanych dniach/godzinach (powszechnie określanych jako „juke-boxy”).

Trzeba mieć na uwadze fakt, że restauracje często organizują tematyczne imprezy zamknięte, np. wesela, uroczyste zaręczyny, wieczory kawalerskie, biznesowe spotkania integracyjne czy też uroczystości żałobne. Niezwykle ważny jest również okres bożonarodzeniowy (playlisty z muzyką świąteczną) jak również 14 dzień lutego – Walentynki (np. muzyka nastrojowa dla zakochanych). Na każdą z tych okoliczności właściciel restauracji musi być przygotowany. Wspomniane wyżej rozwiązania (dostęp do playlist on-line czy „juke-box”) zapewniają właściwe zestawy muzyczne dostępne „na żądanie” w każdej chwili.

Wypróbuj panel demonstracyjny i zapoznaj się z różnorodnością brzmieniową i łatwością obsługi dostępu „on-line”.

Widok panelu demonstracyjnego

Śledzenie trendów muzycznych

Świat muzyczny ciągle ewoluuje, dlatego warto być na bieżąco z najnowszymi trendami. Wprowadzanie nowości do playlisty może przyciągnąć uwagę klientów i sprawić, że będą mieli poczucie, że restauracja idzie z duchem czasu.

Podsumowanie

Muzyka ma niebagatelne znaczenie w tworzeniu atmosfery w restauracji. Odpowiednio dobrana muzyka może wzmocnić doznania kulinarne i wpłynąć na ogólną satysfakcję klientów restauracji. Warto inwestować czas i uwagę w wybór muzyki, aby stworzyć niezapomnianą atmosferę, która będzie współgrała z charakterem lokalu oraz oczekiwaniami gości.

Ten artykuł przygotował:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *