Dyrektywa SUP (Single-Use Plastics) to unijne przepisy mające na celu ograniczenie wpływu jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Wprowadzenie dyrektywy oznacza znaczące zmiany dla wielu przedsiębiorców, szczególnie tych działających w branży HoReCa. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców oraz jak się do nich przygotować.
Czym jest Dyrektywa SUP? Definicja i cel
Dyrektywa SUP, formalnie znana jako Dyrektywa 2019/904, została przyjęta przez Parlament Europejski w czerwcu 2019 roku. Jej głównym celem jest redukcja odpadów z tworzyw sztucznych. Ponadto zadaniem dyrektywy jest promocja rozwoju alternatywnych produktów i rozwiązań przyjaznych dla planety. Ma wspierać prowadzenie gospodarki o obiegu zamkniętym, w których pierwszeństwo w użyciu mają zrównoważone i nietoksyczne produkty. Do polskiego prawa dyrektywa została implementowana ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Znaczna część przepisów obowiązuje już od 1 stycznia 2024 r. – dowiedz się więcej o wprowadzonych wtedy opłatach za opakowania. Od 1 lipca 2024 r. zakres obowiązków nałożonych przez wdrożenie dyrektywy SUP został rozszerzony.
Dyrektywa SUP – kogo obejmuje?
Dyrektywa SUP dotyczy szerokiego zakresu przedsiębiorców, w tym producentów, dystrybutorów, detalistów oraz operatorów punktów gastronomicznych. Każdy, kto wprowadza na rynek produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, musi dostosować się do nowych przepisów.
Skonfiguruj opłatę SUP w GoPOS!
W systemie GoPOS możesz łatwo skonfigurować opłatę SUP, która będzie automatycznie doliczana do jednorazowych opakowań. Zrobisz to, dodając taką opłatę jako modyfikator do opakowania. W systemie znajdziesz także rozbudowane raporty, w których skontrolujesz ilość i kwotę doliczonych opłat. W ten sposób dowiesz się np. jak dużo opakowań jednorazowych jest wydawanych w Twoim lokalu.
Zmiany w przepisach od 1 lipca 2024 r.
Nowe przepisy dotyczą głównie dwóch następujących kwestii:
- napoje w pojemnikach jednorazowych z tworzyw sztucznych muszą obowiązkowo posiadać nakrętki lub wieczka trwale przymocowane do opakowania,
- Przedsiębiorcy mają obowiązek umożliwiać zakup posiłku bądź napoju w alternatywnych, wielorazowych opakowaniach.
Napoje z trwale przytwierdzonymi nakrętkami
W świetle nowych przepisów, przedsiębiorcy wytwarzający napoje w opakowaniach jednorazowych ze sztucznych tworzyw są zobowiązani zapewniać je w pojemnikach z przytwierdzoną nakrętką. Wiceminister klimatu i środowiska argumentuje decyzję w tej sprawie jako najbardziej ekologiczne rozwiązanie. Nakrętki często nie trafiają do recyklingu, lecz na wysypiska lub spalarnie śmieci. Przytwierdzenie ich do opakowań ma temu zapobiec – nakrętki mają w ten sposób wraz z butelką trafiać do recyklingu.
Alternatywne, wielorazowe opakowania
Ze względu na wprowadzone zmiany, przedsiębiorcy mają także obowiązek zapewnić możliwość wyboru opakowania innego, niż jednorazowe z tworzywa sztucznego. Ten wymóg dotyczy bezpośrednio biznesów z branży HoReCa. Istnieje wiele różnych sposobów zapewnienia takich alternatyw – warto wykorzystać to jako szansę zaoferowania Gościom czegoś innego, wyjątkowego. Możesz np. zdecydować się na opakowania szklane lub z tworzywa sztucznego, lecz wielokrotnego użytku. Ciekawym rozwiązaniem będzie też możliwość zakupu napoju we własnym kubku Gościa – to doskonała alternatywa dla sprzedaży na wynos w kawiarni.
Nagradzaj Gości za ekologiczne wybory!
Stwórz program lojalnościowy, który pomoże Ci bardziej zaangażować Gości w działania sprzyjające ochronie środowiska. Możesz przykładowo zaoferować atrakcyjny rabat dla osób, które przyjdą na kawę z własnym kubkiem czy też zorganizować konkurs z nagrodami dla Gości, którzy w danym miesiącu odwiedzili lokal ze swoim kubkiem najwięcej razy. Wszystkie promocje łatwo skonfigurujesz w systemie GoCRM i sprawnie naliczysz odpowiednie rabaty do rachunków.
Obowiązek ewidencji i składania sprawozdań
Pamiętaj, że na mocy nowych przepisów masz również obowiązek prowadzenia ewidencji ze sprzedanych Gościom opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Ewidencję należy prowadzić w skali roku i może mieć ona formę papierową lub elektroniczną. Jeśli masz kilka lokali, musisz rejestrować ilość opakowań oddzielnie dla każdego z nich. Ewidencja musi być przechowywana obowiązkowo przez 5 lat.
Co także bardzo istotne – jeśli pobierasz opłaty za opakowania, jesteś zobowiązany do składania specjalnych sprawozdań o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami. Sprawozdanie należy złożyć do 15 marca każdego roku za rok ubiegły. Musi ono zostać złożone do marszałka województwa, w którym prowadzisz działalność, za pomocą indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Wykorzystaj system GoPOS do sprawnego i dokładnego gromadzenia ewidencji dotyczącej opakowań. Łatwo i szybko generuj raporty zawierające wszystkie niezbędne informacje, takie jak ilość sprzedanych produktów i opakowań czy kwota pobieranych opłat w zakresie czasowym roku. Przechowuj wszystkie dane w bezpiecznej chmurze i łatwo eksportuj je jednym kliknięciem – kiedy tylko potrzebujesz.
Kary za nieprzestrzeganie przepisów
Za niestosowanie przepisów wprowadzonych 1 lipca 2024 r. przewidziano kary pieniężne. W przypadku niedostosowania opakowań do wymogów o przytwierdzaniu nakrętek wyniesie ona od 10 000 zł do 500 000 zł. Za niezapewnienie alternatywnych rozwiązań dla jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych wyznaczono grzywnę w przedziale od 500 zł do 20 000 zł.
Dyrektywa SUP wprowadziła wiele ważnych zmian dla przedsiębiorców w branży HoReCa. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom możesz łatwiej dostosować się do nowych przepisów. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się o nich więcej.