Wróć
jedzenie w restauracji

Gastronomiczne trendy, które zdefiniują rok 2023!

Rynek gastronomiczny niezwykle szybko się zmienia. Stale pojawia się mnóstwo nowości w obszarze serwowanych dań, wystroju restauracji czy sposobu obsługi klientów. Śledząc najnowsze trendy, możesz wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę szerszego grona klientów. Przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jakie trendy gastronomiczne przyniesie 2023 rok!

Co zagości na talerzach? Kulinarne nowości w nadchodzącym roku

W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie kuchnią bogatą w składniki naturalne, zrównoważonego pochodzenia. Tak również będzie w zbliżającym się roku – konsumenci mają coraz większą świadomość tego, jakie znaczenie ma pochodzenie i jakość spożywanych produktów. W 2023 roku stale będzie wzrastać także zainteresowanie kuchnią wegańską. Warto uwzględnić w menu potrawy wege z wykorzystaniem różnego rodzaju roślinnych zamienników mięsa, owoców morza czy nabiału. Oprócz dobrze już znanego mleka migdałowego, sojowego czy owsianego sporą popularnością może cieszyć się zupełna nowość, jaką jest mleko z ziemniaków. Taki substytut ma niską zawartość cukru i tłuszczu oraz nie zawiera cholesterolu. Wzrośnie także zainteresowanie kuchnią fusion, czyli wszelkiego rodzaju zaskakującymi połączenia kulinarnymi, będącymi mieszanką różnych kultur z lokalnymi smakami. Chcąc więc nieco odświeżyć kartę dań w nadchodzącym roku, warto odważyć się na własne, niepowtarzalne kompozycje, dzięki którym lokal przyciągnie większe zainteresowanie klientów. W 2023 roku zaobserwujemy nowe trendy dotyczące nie tylko potraw, ale i napojów. Ze względu na narastającą w społeczeństwie świadomość negatywnych dla zdrowia skutków spożywania alkoholu coraz większą popularnością będą cieszyć się piwa i drinki bezalkoholowe. Warto zatem wzbogacić menu swojego lokalu o wyjątkowe, autorskie koktajle w wersji niezawierającej alkoholu. 

Nadchodzi moda na oszczędność

Szalejąca inflacja i wszechobecne podwyżki mogą wywołać spadek zainteresowania lokalami gastronomicznymi. Już teraz restauracje są zmuszone do podnoszenia cen potraw, przez co wielu klientów decyduje się na samodzielne gotowanie. Podobnie będzie również w nadchodzącym roku, dlatego wśród lokali gastronomicznych z pewnością zaobserwujemy trend na poszukiwanie oszczędności. Jak więc zmniejszyć food cost, aby móc zaoferować gościom bardziej atrakcyjne ceny? Spróbuj zaoszczędzić na koszcie dostaw, wybierając produkty od lokalnych hurtowni. Im krótsze łańcuchy dostaw, tym niższy food cost. W nadchodzącym roku zaobserwujemy jeszcze większy nacisk na wsparcie lokalnych przedsiębiorców i rolników, w szczególności tych, którzy oferują produkty ze zrównoważonych upraw. Jak znaleźć takich dostawców? Dzięki GastroSupplier zautomatyzujesz proces zamówień – narzędzie pozwala tworzyć zestawienia najkorzystniejszych cen interesujących Cię produktów od różnych hurtowni. Poszukując oszczędności w ten sposób, obniżysz food cost i zaoferujesz klientom konkurencyjne ceny.

krótszy łańcuch dostaw

Wciąż zyskują na popularności także rozwiązania zero waste. Na rynku dostępne są aplikacje, pozwalające na sprzedaż w obniżonej cenie pod koniec dnia potraw, które nie zostały wykupione. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie zmarnujesz żywności, a jednocześnie zminimalizujesz straty.

Dobre jedzenie to nie wszystko, czyli nowe podejście do gastronomii

Szukasz pomysłu na nowy lokal w 2023 roku? A może chcesz nieco urozmaicić swój aktualny biznes gastronomiczny? W ostatnim czasie popularność zyskują centra kultury, oferujące odwiedzającym nie tylko pyszne jedzenie i napoje, ale także różnego rodzaju atrakcje, jak muzyka na żywo czy seanse filmowe. Tego typu lokale spotkają się z dużym zainteresowaniem także w 2023 roku. Goście przychodząc do takiego miejsca na kolację, nie muszą szukać innego lokalu, aby znaleźć rozrywkę na resztę wieczoru. Zamiast np. wybrać się do kina lub na koncert, zostaną w Twojej restauracji na dłużej i z pewnością chętnie wrócą do niej ponownie. W takim lokalu warto także wprowadzić programy lojalnościowe dla klientów. Z systemem GoClient stworzysz karty dla stałych gości, upoważniające do skorzystania z atrakcyjnych promocji. Rabaty na bilety na koncert lub seans filmowy w restauracji zdecydowanie zainteresują szerokie grono klientów.

Wyjątkowe doświadczenia nie tylko smakowe

Kolejny oryginalny pomysł na lokal w 2023 roku to stworzenie miejsca oferującego tzw. food as an experience. Polega to na serwowaniu potraw, których klient może doświadczyć nie tylko poprzez smak, ale również inne wyjątkowe wrażenia. Przykładowo, niektóre restauracje podające owoce morza wraz z posiłkiem wręczają gościom słuchawki, aby mogli posłuchać szumu fal. Tego typu działania mogą polegać na różnych doświadczeniach za pomocą zmysłów: słuchu, węchu czy wzroku. Tak wyjątkowe podanie posiłku z pewnością docenią wszyscy koneserzy oryginalnych, nietuzinkowych smaków.

Dołącz do technologicznej rewolucji

Pandemię na szczęście mamy już za sobą, jednak ten ciężki okres rozpoczął w branży gastronomicznej bardzo ważną rewolucję. Wiele restauracji zaczęło korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, dzięki którym działanie lokalu jest jeszcze szybsze i bardziej efektywne. Po zakończeniu pandemii gastronomia nie zrezygnowała z tego rodzaju narzędzi – wręcz przeciwnie! Coraz więcej biznesów z tej branży używa nowoczesnych systemów. Taki trend z pewnością zaobserwujemy również w 2023 roku. 

Jakie narzędzia wybrać, aby przyspieszyć obsługę w lokalu i nadążyć za konkurencją? Najważniejsza kwestia to odpowiedni system sprzedażowy. Dzięki niemu wygodnie przyjmiesz każde zamówienie w zaledwie kilku kliknięciach. Oprogramowanie akceptuje wszystkie rodzaje płatności, a wprowadzone zamówienia błyskawicznie trafiają na kuchnię. W pandemii popularność zyskały narzędzia do bezkontaktowej obsługi. Dzisiaj również są często wybierane, lecz nie ze względu na konieczność zachowania dystansu społecznego, a znacznie większą wygodę. QR code menu to rozwiązanie, polegające na umieszczeniu na stolikach w lokalu kodów do zeskanowania, dzięki którym goście mogą wygodnie przejrzeć menu na smartfonie. Narzędzie pozwala także samodzielnie złożyć i opłacić zamówienie. W ten sposób podniesiesz komfort gości odwiedzających Twój lokal, a jednocześnie zaoszczędzisz sporo czasu i pieniędzy na obsłudze. 

Sztuczna inteligencja w gastronomii

Na rynku istnieją także jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania usprawniające pracę w gastronomii, polegające na wykorzystaniu specjalnych, nowoczesnych robotów. Do tej pory takie urządzenia w polskich lokalach były rzadko spotykane, jednak w 2023 roku może pojawiać się ich coraz więcej. Dostępne są m.in. roboty zajmujące się obsługą kelnerską lub rozwożące zamówienia na wynos. Zupełną nowością na rynku są także roboty pełniące funkcję kucharzy dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Takie urządzenia są aktualnie dość kosztowne, jednak ich ceny stopniowo stają się coraz bardziej przystępne. Ponadto inteligentne roboty mogą pomóc rozwiązać problemy braków kadrowych. Takie wyjątkowe rozwiązania spowodują także, że Twój lokal wyróżni się na tle konkurencji i przyciągnie znacznie większe zainteresowanie klientów.

Trendy w gastronomii to nie tylko nowe pomysły na potrawy, to także coraz bardziej innowacyjne podejście do biznesu, przejawiające się rosnącą popularnością nowoczesnych rozwiązań usprawniających obsługę i sprzedaż. Jeśli Ty także chcesz wypróbować takie narzędzia w swoim lokalu – skontaktuj się z naszymi specjalistami.

grafika kontaktowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *