Wróć

Jak poprawić efektywność pracy kelnerów?

Chcesz zwiększyć wydajność i poprawić jakość obsługi w swoim lokalu? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jakimi cechami powinien odznaczać się dobry kelner oraz jak dzięki mobilnej obsłudze możesz przyjmować zamówienia szybciej, zwiększyć satysfakcję gości oraz zminimalizować ilość ciągle powracających błędów.

Kelner – wizytówka restauracji


Czy zastanawiałeś się na tym, jaką rolę w systemie sprzedaży à la carte odgrywa kelner? Jest ona bez wątpienia kluczowa. Zadaniem kelnera jest nie tylko sprawienie, aby gość wyszedł zadowolony, ale również efektywna praca i skuteczna sprzedaż, przekładająca się na korzyści dla restauracji. 

Dlatego profesjonalny kelner powinien być kompetentny w trzech wymiarach. Pierwszy to zdolność nawiązania odpowiedniej, satysfakcjonującej gościa relacji. Drugi to kompetencje sprzedażowe, pozwalające na osiąganie jak najwyższego obrotu oraz marży na sprzedawanych daniach i napojach, przy jednoczesnym utrzymaniu zadowolenia gościa. Trzeci wymiar to aspekt techniczny obsługi, na który składa się między innymi odpowiednia postawa, umiejętność prawidłowego nakrycia stołu, przynoszenie i serwowanie dań oraz ogólna obsługa stołu, które także mają wpływ na efektywność pracy. Brak umiejętności lub chęci do prawidłowego wykonywania choćby jednego z tych trzech aspektów sprawia, że albo gość wychodzi niezadowolony, albo niezadowolony zostaje restaurator.

Kelner kiedyś a dziś


Relacja, technika obsługi, efektywna praca oraz zdolności sprzedażowe od zawsze były częścią obowiązków dobrego kelnera. Jednak proporcje pomiędzy nimi zmieniają się w czasie. W latach międzywojennych XX wieku, świetnie przedstawionych w filmie Janusza Majewskiego „Zaklęte rewiry” (film obowiązkowy dla każdego pracującego w gastronomii!), relacje bazowały głównie na usłużności, a nawet służalczości wobec gościa, a technika serwisu była niesłychanie ważna. Dzisiaj goście mniej zwracają uwagę na to, po której stronie nakrycia stoi talerzyk na surówki czy kieliszek na wodę, za to są bardziej otwarci na równorzędne i bezpośrednie relacje z kelnerem.

Jaki powinien być dobry kelner?


Ta złożoność zakresu obowiązków kelnera sprawia, że jego praca nie jest prosta. Na tym stanowisku może pracować prawie każdy, ale dobry kelner powinien posiadać określone umiejętności, silną psychikę i dużą wiedzę. Ważne są zdolności relacyjne, tworzenie dobrej atmosfery, serdeczność i gościnność. Sprzyja temu umiejętność słuchania i empatii. Istotna jest również wiedza na temat standardów serwisu i, oczywiście, doskonała znajomość karty, co w przypadku rozbudowanego menu z szeroką ofertą alkoholi nie jest prostym zadaniem. Warto też wspomnieć o wytrzymałości fizycznej. W dużym lokalu kelner w ciągu długiego dnia pracy musi pokonać wiele kilometrów, a na to potrzeba dobrej kondycji.

Na szczęście, nowe technologie wspierają dziś pracę kelnerów i zwiększają efektywność pracowników. Terminale POS oraz urządzenia przenośne nie tylko minimalizują ryzyko błędów, ale również przyspieszają przyjmowanie zamówienia, pomagają kelnerowi w sprzedaży sugerowanej, podpowiadają menu, poprawiają komunikację w lokalu i efektywność pracyskracają przebyte na sali dystanse oraz ułatwiają proces obsługi. Jest to szczególnie ważne w godzinach pełnego obłożenia lokalu oraz przy obsłudze spieszących się gości jak na przykład w obsłudze pasażerów na dworcach i lotniskach czy podczas pory lunchowej. Podczas godzin szczytu w restauracji, każde 10-15 minut opóźnienia w obsłudze może spowodować ograniczenie sprzedaży poprzez spadek rotacji stołów (dłuższy pobyt gościa w restauracji = stół zajęty). 

Przykład: Jeśli przy maksymalnym obłożeniu dzienna rotacja stołów wynosi pięć (5 paragonów na stół w danym dniu pracy), to przyspieszenie obsługi, a tym samym efektywna praca i skrócenie czasu gości przy stole o te kilkanaście minut na paragon pozwoli Ci zwiększyć rotację do sześciu. Oznacza to, że przy dziesięciu stołach w lokalu możesz osiągnąć dziennie 10 transakcji więcej. To solidny dodatkowy przychód, więcej tipów i więcej zadowolonych gości.

Czego potrzebują dziś kelnerzy?


Szybki serwis jest dziś bardzo istotny, a to sprawia, że częstym
problemem, z jakim mierzą się restauracje, jest brak wydajności kelnerów. Doskonałe umiejętności i obsługa z uśmiechem nie pomogą, jeśli przyjmowanie zamówień będzie powolne, a goście zmuszeni do zbyt długiego oczekiwania na swoje dania. Dziś pracownicy szczególnie wystawieni są na próbę wymagających konsumentów i potrzebują narzędzi, które sprostają oczekiwaniom każdej gastronomii. Dlatego też stając przed wyborem skutecznych rozwiązań warto wybrać te, które: 

  • przyspieszą obsługę
  • usprawnią komunikację z kuchnią
  • pozwolą dowolnie modyfikować zamówienia
  • zwiększą efektywność pracowników.

Częstym problemem w lokalach jest brak bieżącego informowania kelnerów na temat wykorzystanych składników, a w rezultacie – chwilowego braku dania w ofercie. Wyobraź sobie, że gość przychodzi do restauracji i zamawia ulubioną pastę. Z upragnieniem oczekuje na zamówienie, ale Twój pracownik powraca do niego ze smutną informację, że skończył się sos pomidorowy. Konsument denerwuje się, od niechcenia przegląda na nowo kartę dań, aż w końcu – w najgorszym wypadku – rezygnuje i odchodzi. Chyba nikt nie chce takich sytuacji, dlatego dobra komunikacja w lokalu to podstawa do sprawnej i szybkiej obsługi. 

Wprowadź mobilną sprzedaż


Chcesz znaleźć rozwiązanie na miarę XXI wieku i potrzeb swoich pracowników? Wprowadź mobilnych kelnerów do swojej gastronomii. Aby zredukować czas obsługi do minimum i poprawić efektywność pracy w lokalu, wyposaż pracowników w tablety i zwiększ komfort obsługi. Dzięki temu kelnerzy będą mogli zająć się sprzedażą, a nie ciągłym bieganiem z karteczkami do stanowiska POS lub na kuchnię. Rozwiązanie to pozwala przyspieszyć obsługę nawet o 30% i zredukować liczne błędy, które w gastronomii są nieuniknione. Pamiętaj, że tradycyjne sposoby przyjmowania zamówień, jak kartka i długopis, czy pamięć ludzka nie są niezawodne i to właśnie one często stają się przyczyną niepotrzebnego zamieszania, nerwów w lokalu oraz obniżają efektywność pracy

Słuchaj swoich gości i odpowiadaj na ich potrzeby. Używając mobilnego kelnera, możesz wprowadzać kolejność serwowania dań, dzielić rachunki zgodnie z preferencjami konsumentów oraz dowolnie modyfikować zamówienia. Co więcej, nawet po zmianach wszystkie wykorzystane składniki zostaną automatycznie zaktualizowane w Twoim magazynie, dzięki czemu możesz monitorować go na bieżąco, w dowolnym momencie. Tablety dają także doskonałą możliwość pokazywania poszczególnych posiłków na ekranie urządzenia. W rezultacie znika często pojawiający się problem, że kelner nie za dobrze orientuje się w karcie dań lub nie wie, co dana pozycja zawiera. 

Przyspiesz obsługę, zwiększ komfort i efektywność pracowników oraz wpłyń na satysfakcję gości, dzięki innowacyjnemu narzędziu, jakim są mobilni kelnerzy GoPOSChcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami za pomocą czatu dostępnego na naszej stronie internetowej lub zadzwoń +48 790 295 124. Nasi specjaliści chętnie udzielą odpowiedzi na wszystkie pytania. 

Artkuł powstały przy współpracy z Moja Gastronomia.

Poradniki biznesowe dla właścicieli i menedżerów gastronomii.  100% praktycznej wiedzy – od pomysłu na otwarcie lokalu gastronomicznego do jego stabilnego funkcjonowania i zapewnienia zysków. „Menedżer gastronomii”, „Sprzedaż w gastronomii” oraz „Ciemna strona gastronomii” – te pozycje wydawnicze stanowią kompendium wiedzy o zarządzaniu gastronomią, są oparte na solidnych biznesowych zasadach i polskich realiach rynkowych, napisane przez praktyka gastronomii. Lektura obowiązkowa dla restauratorów, którzy chcą zarządzać świadomie, unikać niepotrzebnych błędów i podnieść swoje zyski. Zobacz ofertę, kup i zarządzaj skutecznie Książki – sklep – Moja Gastronomia (moja-gastronomia.com)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *