Wróć

Zakładanie firmy cateringowej. Czy to się jeszcze opłaca? Policzmy

Marzysz o własnym biznesie gastronomicznym, ale nie wiesz, jaki typ działalności wybrać? Spróbuj sił w cateringu i zamień pasję lub marzenia w dochodowy biznes! Z tego artykułu dowiesz się, jak założyć własną firmę cateringową od podstaw i poznasz przydatne rozwiązania, które usprawnią Twoje dowozy. 

Co na początek?

Firma cateringowa to obecnie bardzo dobry pomysł na biznes. Dlaczego? Polacy coraz chętniej korzystają z diety pudełkowej, firmy i przedsiębiorstwa częściej decydują się na cateringi obiadowe, a zapotrzebowanie na obsługę imprez okolicznościowych ciągle rośnie. Ten rodzaj biznesu wyróżnia jeszcze jedna zaleta – stosunkowo niewielka ilość formalności i względna łatwość jego rozpoczęcia, bo taką działalność – jeśli oczywiście masz do tego warunki – możesz rozpocząć nawet w mieszkaniu! Od tego, na jaki typ cateringu postawisz będzie zależeć także niezbędne wyposażenie. Na początku nie musisz inwestować w drogie sprzęty. Dobrym rozwiązaniem może być leasing lub kupno urządzeń używanych. Więcej o tym, co powinno znaleźć się w każdym lokalu gastronomicznym dowiesz się z tego artykułu.  

Każdy pomysł na działalność powinien zacząć się od biznes planu. Skrupulatna analiza przygotuje Cię na potencjalne trudności i zagrożenia, a także pozwoli przewidzieć średnie koszty związane z uruchomieniem firmy cateringowej. Jak założyć swój własny biznes i co wziąć pod uwagę tworząc jego kosztorys? 

Ile kosztuje otwarcie firmy cateringowej?

Niestety, każdy biznes gastronomiczny wiąże się z dodatkowymi kosztami, a najczęściej nie są to małe sumy. Wysokość wydatków zależeć jednak będzie od typu i zakresu Twojej działalności. Jeśli zdecydujesz się rozpocząć catering kanapkowy, sumy z pewnością będą niższe w porównaniu do kompleksowych usług cateringowych, z przeznaczeniem na imprezy okolicznościowe czy bankiety. To, co na pewno będzie wspólne dla obu działalności, to wszelkie koszty związane z prowadzeniem firmy, jak ZUS i podatki. Poza tym musisz pamiętać o transporcie i innych wydatkach z nim związanych – zakup pojazdu, paliwo, przeglądy oraz być może pensja dla dodatkowego pracownika. Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki własna firma cateringowa może kosztować Cię od 10.000 do 50.000 złotych, ale pamiętaj, że kwota ta może ulec zmianie, a finalny koszt zależeć będzie tak naprawdę od charakteru i zakresu Twojej działalności. Dlatego tak ważne jest, by na początku określić je precyzyjnie. 

Wybór lokalu, a sanepid 

Zakładanie firmy cateringowej należy zacząć od wyboru punkty, w którym będziesz prowadzić swoją działalność. Dobrze wziąć pod uwagę także jego lokalizację, w końcu catering to przede wszystkim dowozy. Dobre położenie może pomóc ograniczyć część kosztów, jak na przykład te potrzebne na paliwo lub skrócić czas samych dostaw. Ważnym elementem jest także odpowiednie dostosowanie lokalu, w którym będzie prowadzona firma cateringowa. Wymagania sanepidu obejmują m.in. dostęp do wentylacji, spełnienie wymogów przeciwpożarowych, doprowadzenie niezbędnych mediów, w tym wody, którą dodatkowo przebada stacja sanitarno-epidemiologiczna. Poza tym musisz też złożyć odpowiedni wniosek, zawierający m.in. imię i nazwisko wnioskodawcy, numer NIP, określenie rodzaju i zakresu działalności, w tym rodzaj żywności, która ma być przedmiotem sprzedaży, a także odpis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej. 

Jak zarejestrować firmę cateringową?

Rejestracja firmy cateringowej jest bezpłatna i sprowadza się tak naprawdę do trzech kroków. Pierwszym z nich jest złożenie wniosku CEIDG-, do rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych. Taki dokument można złożyć drogą elektroniczną, listem poleconym lub osobiście, w wersji papierowej w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy/Dzielnicy. Krok drugi to złożenie VAT-R w Urzędzie Skarbowym, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub usług objętych VAT. Następnie czeka Cię jeszcze złożenie formularzu ZUS ZUA (do ubezpieczenia zdrowotnego) lub ZUS ZZA (do ubezpieczenia zdrowotnego oraz społecznego). 

O czym jeszcze warto pomyśleć?

Jak przyjmować zamówienia? 

Co jeszcze należy uwzględnić w biznes planie cateringu? Skoro ten rodzaj działalności opierać się będzie głównie na dowozach, to z pewnością przydadzą się także narzędzia, które ułatwią ich realizację. Pomocny będzie własny sklep online, gdzie klienci będą mogli składać swoje zamówienia. Wygląd takiego miejsca w sieci możesz dostosować do własnych preferencji. Będziesz mógł także szybko wprowadzać wszelkie zmiany w menu, jeśli na przykład to będzie zmieniać się nawet codziennie. Przydatną funkcjonalnością sklepu jest też możliwość zamawiania na określoną datę i godzinę. Jeśli chcesz sprzedawać i dowozić lunche dla pracowników firm i korporacji, to rozwiązanie pozwoli potencjalnym konsumentom wybrać preferowaną godzinę, a Ty zyskasz wystarczająco dużo czasu na przygotowanie wszystkich zamówień. 

Jak dowozić? 

Dowozy w branży delivery to jeden z kluczowych elementów dobrze prosperującego biznesu. Dla firm cateringowych to właściwie obowiązek, bo tylko w ten sposób zamówienia dotrą do klientów. Być może na początku zatrudnianie własnego kierowcy nie będzie w pełni opłacalne dla Twojej działalności, bo nie wiadomo tak naprawdę, jak wiele dostaw i w jakich godzinach będziesz realizować. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług zewnętrznej firmy kurierskiej. Aby usprawnić proces zarządzania dostawcami warto wybrać dostępną integrację, która pozwala przypisywać kierowców jednym kliknięciem bezpośrednio z ekranu POS. Jeśli wolisz jednak realizować dostawy samodzielnie i wiesz, że chcesz zatrudnić wyłącznie prywatnych kurierów, takie dostawy też możesz usprawnić! Pomocna będzie tutaj specjalna aplikację dla kierowców, dzięki której będziesz mógł w pełni kontrolować ich pracę, a następnie szybko rozliczać na podstawie wszystkich zrealizowanych dostaw czy przebytych kilometrów. 

Każda działalność, wiąże się z wieloma formalnościami i wymogami, które trzeba spełnić. Jeśli jednak chcesz osiągnąć sukces, ich realizacja jest kluczowa, by Twoja sprzedaż mogła odbywać się bez najmniejszych przeszkód. Teraz wiesz już, co przyda się na początku, gdy myślisz o założeniu własnej firmy cateringowej. Zainteresowały Cię rozwiązania delivery i chcesz wprowadzić je do swojego biznesu? Napisz do nas poprzez czat lub zadzwoń  +48 790 295 124, a nasi specjaliści pomogą dobrać idealne rozwiązania dla Ciebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *