Wróć

Łańcuch dostaw – poznaj 5 skutecznych strategii

Chcesz zminimalizować koszty i przyspieszyć czas realizacji zamówienia? Dzięki nam zrozumiesz, na czym polega łańcuch dostaw i czemu to pojęcie jest niezwykle ważne jeśli prowadzisz własną firmę. Pozwoli Ci to zwiększyć efektywność działań oraz dostosować się do zmieniających się oczekiwań klientów. Czytaj dalej i odkryj, na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw!

Łańcuch dostaw – co to?

Łańcuchy dostaw to koncepcja, która upowszechniła się w drugiej połowie XX wieku. Swoją popularność zawdzięcza ciekawemu, jak na te czasy podejściu, według którego pojawia się potrzeba współpracy przedsiębiorstw w dążeniu do realizacji celów każdego z nich. Dostrzeżono, że tempo i skala zmian są coraz większe, dlatego by firma działała efektywnie, należy zwrócić szczególną uwagę na jej powiązania z innymi podmiotami na rynku.

Co to jest łańcuch dostaw? To sieć wzajemnych powiązań logistyczno-operacyjnych, która obejmuje firmy, obiekty i działania biznesowe skupione na pozyskiwaniu, modyfikowaniu i wytwarzaniu towarów oraz ich transporcie. Polega więc na tworzeniu z zasobów naturalnych, komponentów i surowców gotowych produktów i dostarczaniu ich do użytkownika końcowego. Koncepcja ta skupia się także na przepływie informacji między podmiotami biorącymi udział w łańcuchu dostaw. Warto pokreślić, że większość przedsiębiorstw nie mogłaby istnieć bez tej koncepcji.

Każda firma ma własny łańcuch logistyczny dostaw. Dzięki temu może wytwarzać produkty i dostarczać je, realizując zamówienia klientów. Jednocześnie może być ogniwem innego zintegrowanego łańcucha dostawa.

Firmy tworzą rozbudowaną sieć dostawców, gdyż dzięki temu obniżają koszty, przyspieszają cykl produkcyjny i mogą być konkurencyjne. To zaś wpływa na większe zainteresowanie klientów, a tym samym większy zysk. Dlatego właśnie zarządzanie łańcuchem dostaw to kluczowy proces w każdym przedsiębiorstwie.

Cechy

Wiedząc, czym jest łańcuch dostaw, można przejść do jego specyficznych cech. Warto przyjrzeć się zatem, kto bierze w nim udział. Do grupy tej należą: przedsiębiorcy produkcyjni, hurtownie, sprzedawcy, centra dystrybucyjne i dostawcy, którzy muszą współpracować, by dostarczyć klientowi towar. Łańcuch dostaw obejmuje więc nie tylko produkcję i transport, ale także marketing, sprzedaż, obsługę klienta, sieci dystrybucyjne i finanse. By działał optymalnie, należy więc przemyśleć kwestie związane z: projektowaniem produktu, kanałem sprzedaży, pozyskaniem potrzebnych elementów i surowców, organizacją dostawy i wsparciem klientów.

Elementy

Najważniejsze elementy łańcucha dostaw to

  • planowanie – polega na weryfikacji zapotrzebowań klienta na dany produkt czy usługę. To także nieustanne sprawdzanie, czy obecnie wykorzystywany łańcuch dostaw jest wydajny,
  • zaopatrzenie – skupia się na sposobie, miejscu i momencie pozyskania i dostarczenia surowców, które potrzebne są do stworzenia gotowego produktu. To także koordynacja czynności takich jak zamówienie i przyjmowanie towaru, zarządzanie stanami magazynowymi i płatność,
  • produkcja – możliwa jest po przyjęciu potrzebnych surowców od dostawców. To czynności skupione na wytwarzaniu gotowego produktu,
  • dystrybucja – to nie tylko dostarczanie klientom gotowego produktu, ale także jego magazynowanie, planowanie czasu wysyłki, przygotowanie faktur i odbieranie płatności,
  • zwroty – to koordynacja zwrotów wadliwych produktów.

Rodzaje

Kolejną istotną kwestią są rodzaje łańcuchów dostaw. Różnią się one w zależności od strategii, struktury i konkretnych potrzeb firmy. Biorąc te elementy pod uwagę, można wyróżnić m.in.:

  • model elastyczny – wykorzystywany jest przede wszystkim przez firmy, które oferują produkty i usługi sezonowe. Dzięki niemu możliwe jest szybkie rozpoczęcie produkcji, gdy popyt na towary jest wysoki i zakończenie jej, gdy zainteresowanie zmalej. By model elastyczny działa prawidłowo, konieczne jest dobre prognozowanie ilości surowców i zapasów oraz kosztów,
  • model efektywny – skupia się na minimalizacji kosztów i zwiększeniu wydajności. Stosowany jest w firmach, które nieustannie produkują te same produkty, więc nie trzeba ich na nowo projektować. Dzięki temu można wybrać sposoby zwiększające efektywność i nieustannie kontrolować jakość towarów,
  • model reaktywny – polecany jest firmom, które produkują towary w oparciu o aktualne trendy. Przedsiębiorstwa te wprowadzają nieustannie nowe produkty, dlatego muszę na bieżąco kontrolować i modyfikować łańcuch dostaw.

Strategiczne elementy

Strategia łańcucha dostaw powinna opierać się na:

  • strategii operacyjnej – przyjęcie określonego sposobu produkcji i świadczenia usług,
  • strategii dotyczącej outsourcingu – określenie, które zadania powinny być zlecone na zewnątrz firmy, a które wykonywane wewnętrznie,
  • strategii skupionej na kanałach dystrybucji – określenie sposobu, w jaki dostarczane są produkty i usługi,
  • strategii obsługi klienta – ustalenie zyskowności prowadzonej działalności i potrzeb klientów.

Strategie zarządzania łańcuchem dostaw powinny być dostosowane do konkretnej firmy i zapotrzebowań rynku.

Dlaczego warto stosować łańcuch dostaw?

Cele łańcucha dostaw skupiają się przede wszystkim na optymalizacji poziomu zapasów i dostosowaniu ich do potrzeb rynku oraz minimalizacji kosztów, wynikających z dostawy produktów i przepływu informacji. Jednocześnie koncepcja ta duży nacisk kładzie na krótki czas realizacji zamówienia oraz bezproblemowy transport. Wszystkie te cele realizowane są przy zachowaniu dobrego poziomu obsługi klienta.

Odpowiednia struktura łańcucha dostaw przynosi zatem miarodajne korzyści. Zaliczyć do nich można:

  • oszczędności, które powstają dzięki lepszemu planowaniu łańcucha dostaw,
  • zmniejszenie zapasów, stosując np. metodę JiT, która skupia się na zsynchronizowanie produkcyjnych planów wraz z niewielkimi dostawami,
  • uzyskanie ważnych informacji o procesie wytwarzania i dostarczania towarów,
  • szybsza reakcja na sytuacje kryzysowe, dzięki lepszej komunikacji między podmiotami łańcucha dostaw.

Programy ułatwiające zarządzanie łańcuchem dostaw

Chcesz, by zarządzanie łańcuchem dostaw stało się o wiele prostsze? Postaw na systemy POS! Dzięki nim zyskasz większą kontrolę nad biznesem. To spore ułatwienie, które szybko i skutecznie usprawni sposób działania Twojej firmy. Do wyboru masz wiele programów dedykowanych do określonych elementów łańcucha dostaw i branż. Zdecyduj się na:

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą!

grafika kontaktowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *