Wróć
dłonie-klientki-z-menu

Menu w restauracji jako narzędzie marketingowe? Sprawdź możliwości!

Marketing to w obecnych czasach podstawa dobrej pozycji na rynku każdej restauracji. Z tego powodu dostępnych jest wiele narzędzi, które skutecznie wspomagają prowadzenie go w różnych obszarach. Niektóre z nich są droższe, inne natomiast wymagają większego poświęcenia czy czasu. Warto wykorzystywać to, co już się ma i starać się prowadzić marketing w jak najprostszy sposób. Z pomocą przychodzi menu, którym dysponuje każdy punkt gastronomiczny. Poza prezentacją oferowanych dań i napoi, możesz wykorzystać je jako narzędzie marketingowe. Sprawdź w poniższym artykule jak to zrobić i dlaczego to jeden z najbardziej wpływowych sposobów na reklamę.

Inżyniera menu i pozycja w sieci – co to oznacza?

Chociaż określenie inżynieria menu może brzmieć skomplikowanie, w rzeczywistości to bardzo prosta strategia. Za pomocą regularnej analizy swojej karty dań, a także wprowadzaniu coraz to nowszych ulepszeń, jesteś w stanie zwiększyć zysk swojego lokalu gastronomicznego. Uwagę warto zwrócić nie tylko na serwowane potrawy, ale także cały wygląd menu. To przecież pierwsza rzecz, którą widzą Twoi goście po zajęciu miejsc przy stoliku. Mowa tu zarówno o menu w lokalu, jak i menu wirtualnym. Dowiedz się więcej jak sprawić, by karta dań zarabiała pieniądze.

Obecnie, większość potencjalnych klientów sprawdza restauracyjne menu przed decyzją o zamówieniu online czy odwiedzeniu wybranego lokalu. Dlatego warto wykorzystywać je nie tylko do marketingu stacjonarnego, ale i tego w przestrzeni internetowej. Publikując menu swojej restauracji w sieci, jeszcze bardziej promujesz biznes na swojej witrynie czy mediach społecznościowych. Jeśli chodzi o sferę internetową, pamiętaj, aby Twoje menu można było łatwo odnaleźć. Skorzystaj z SEO, czyli szeregu działań, które mają na celu poprawę widoczności Twoich treści w wyszukiwarce. Co poza tym? Aktualizuj zmiany w menu na bieżąco. Dopilnuj, żeby znalazło się ono we wszystkich odpowiednich witrynach, po to aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, a Twoja restauracja stała się jak najłatwiejsza do znalezienia. Wyróżniając menu na portalach społecznościowych, trafisz do większej ilości nie tylko stałych, ale i nowych klientów. Do promowania swoich kanałów społecznościowych i wszystkich znajdujących się tam materiałów, możesz użyć również swojego fizycznego menu. Pamiętaj, żeby umieścić w nim ikony i nazwy profilu mediów społecznościowych, aby Twoi goście wiedzieli, gdzie Cię znaleźć.

Poza reklamą swojego miejsca w sieci, możesz zwiększyć sprzedaż tych pozycji, na których najbardziej Ci zależy – i to na podstawie kilku prostych zasad. Oto niektóre z nich:

Zasada 1: Monitoruj wszystkie dania w karcie

Jeśli chcesz dodać jakiekolwiek ulepszenia, musisz wiedzieć co chcesz zmienić i dlaczego podejmujesz się takich kroków. Zdobądź szczegółowe informacje na temat swoich dań – sprawdź, co się sprzedaje najlepiej, co najgorzej, a które dania być może kompletnie nie pasują do Twojej restauracji. Pomoże Ci w tym nowoczesny system POS dla gastronomii, który umożliwia zbieranie potrzebnych danych sprzedażowych, a także generuje raporty, które pozwalają na wgląd do realnej sytuacji firmy. Food cost, czyli koszt produktów, które przeznaczasz na przygotowanie określonej potrawy to właściwie stały element wydatków każdej gastronomii. Jego także warto regularnie kontrolować. Ale bez obaw – nie musisz wyliczać tego samodzielnie. Istnieją specjalne programy, które wszystkie obliczenia zrobią za Ciebie. Aplikacja GoStock dzięki rozwiązaniu chmurowemu, przechowuje wszystkie niezbędne dane w jednym miejscu, a następnie na ich podstawie automatycznie wylicza food cost serwowanych przez Ciebie dań.

Zasada 2: Postaw na najlepiej sprzedające się potrawy

Jeśli uzyskasz potrzebne dane na temat pozycji w menu, możesz zacząć wprowadzać zmiany na ich podstawie. Na początku wytypuj te oferty, które dają Twojej restauracji największy przychód – są to tzw. gwiazdy. Mowa tu przede wszystkim o daniach, które mają niski food cost, ale tym samym generują wysoką sprzedaż. Takie potrawy, które obejmują wysoką marżę i regularną sprzedaż, to idealne pozycje, które powinieneś wyjątkowo podkreślić w swoim menu. Możesz to zrobić za pomocą takich słów jak – “najczęściej wybierane” czy “nasze najlepsze specjały”, a także graficznie – dodając do menu ich kolorowe, dużych rozmiarów zdjęcia. Pozwól klientom zauważyć to, co chcesz aby zostało od razu zauważone.

Zasada 3: Korzystaj z ofert specjalnych

Jeśli zainwestowałeś w system POS, możesz z łatwością wykorzystywać dostępne dane, aby sprawdzić tygodniowy lub miesięczny koszt jedzenia. Dla przykładu – jeśli w połowie miesiąca jest on nieco niższy niż zwykle i widzisz, które dania były sprzedawane, możesz zwiększyć ich cenę lub zastąpić w menu jako chwilową ofertę specjalną. Dzięki temu zwiększysz obrót miesięczny. Dodatkowo, wykorzystując dane na temat swoich “gwiazd” w karcie – ustal do nich różnego rodzaju promocje specjalne. W ten sposób jeszcze bardziej podkreślisz ulubione dania klientów i nabijesz sprzedaż. Zwiększy to Twój miesięczny zysk i to tak naprawdę bez większego wkładu z Twojej strony. Jeśli obawiasz się ciągłych zmian w ofercie i straty pieniędzy na drukowanie jej w wersji papierowej – zainwestuj w e-menu. Takie rozwiązanie pozwala na różne modyfikacje karty w dowolnym momencie, wprowadzanie opcji tymczasowych, a także oszczędność czasu i pieniędzy. Dzięki niemu z pewnością  przekonasz się do regularnych zmian w menu, które ulepszą Twój biznes i wzbudzą ciekawość klientów.

grafika-wektorowa-tablet-na-talerzu-emenu

Zasada 4: Zmień wygląd i schemat dotychczasowego menu

Poza konfiguracją pozycji w karcie, dostosuj odpowiedni wygląd menu – z zewnątrz i wewnątrz. To ważne, aby połączyć ze sobą wszystkie wprowadzone zmiany w odpowiednią dla marketingu lokalu całość. Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Wielkość menu

Na początku zmian zastanów się nad inwestycją we wcześniej wspomniane elektroniczne menu, które możesz zmieniać w każdym momencie według swoich preferencji. Jeśli jednak w dalszym ciągu chcesz używać papierowej wersji, pamiętaj podczas jej przeprojektowywania o tym, że nie wszystkie konfiguracje menu są sobie równe. To, jak funkcjonować będzie Twoja karta dań, bardzo często zależy od jej wielkości. W zależności od oferty lokalu, można wymienić menu:

  • Jednopanelowe – goście szybciej podejmują decyzje, ale nie zamawiają dużo, co skutkuje niższym zyskiem
  • Dwustronicowe – to najlepsza konfiguracja menu, ponieważ łatwo je odczytać i zawiera taką ilość dań, wśród której można bezproblemowo się odnaleźć
  • Trzystronicowe – to opcja dla lokalu, który potrzebuje więcej miejsca w karcie ze względu na dużą ilość dań czy napoi. Jeśli jednak uda się zmieścić je w dwóch panelach – lepiej postawić na to rozwiązanie i usunąć klika zbędnych pozycji
  • Wielostronicowe – to opcja dla restauracji z dużą, bardzo zróżnicowaną ofertą, która nie jest w stanie zmieścić się na dwóch czy trzech panelach. Jednak im więcej stron ma Twoja karta, tym tracisz po części wpływ i kontrolę na decyzje podejmowane przez konsumentów.

Opis menu

Pozycje w karcie dań sprzedają się lepiej, jeśli towarzyszy im odpowiedni i przede wszystkim zachęcający opis menu. To prosty, ale skuteczny zabieg, który często przekona klientów do większych zamówień w celu spróbowania różnych potraw. Aby dobrze opisać swoje menu, warto zrezygnować jedynie z prostego wymieniana składników. W zamian za to przedstaw krótko pochodzenie najważniejszych z nich, podkreśl ich świeżość, a także postaraj się ciekawie opisać konsystencję i skomplikowany sposób przygotowania. Podkreśli to trud włożony przez Twoich kucharzy w przygotowanie dań oraz zmotywuje klientów do ponownego spróbowania serwowanych pyszności.

Ciekawy wygląd karty

Pamiętaj, że klient je również oczami. To, jak będzie wyglądać Twoje menu, może realnie wpłynąć na wybory gości. Dopasuj okładkę do całego wizerunku restauracji. Spójne grafiki, opisy i zdjęcia stworzą estetyczny ład, który ułatwi czytelność wszystkich pozycji. Nie pozwól, aby Twój klient szukał cen czy dopatrywał się opisów dań z powodu zbyt małych liter. Postaraj się również używać słów, których znaczenie będzie w stanie zrozumieć odbiorca w każdym przedziale wiekowym. Ułóż najlepsze dania na samej górze, a te, na których mniej ci zależy – przenieś na niższe pozycje. Użyj apetycznych zdjęć swoich potraw, aby przyciągały wzrok i motywowały do zakupu. Sprawdź jak zrobić takie zdjęcia i dlaczego to istotne dla menu restauracji.

Jak widać menu w lokalu to skuteczne narzędzie marketingowe, które dodatkowo wspierane przez różne rozwiązania technologiczne, może przynieść duży i przede wszystkim regularny zysk. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak usprawnić działanie swojego biznesu na różnych płaszczyznach – zgłoś się do nas już teraz. Nasi specjaliści pomogą Ci w doborze takich narzędzi, które najbardziej dopasują się do Twoich potrzeb.

grafika kontaktowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *