Wróć
roboty-jako-kurierzy

Roboty, drony i big data w delivery, czyli jak podążać za trendami na rynku dostaw

Nowe technologie wspierają codzienne życie, także w branży gastronomicznej. Są one coraz chętniej wybierane nie tylko stacjonarnie – w lokalu, ale również w przypadku rynku dostaw. Wygoda ich stosowania, bezpieczeństwo oraz wpływ na rentowność biznesu sprawia, że coraz częściej zaczynają wypierać tradycyjne sposoby dowozów. Roboty, drony i big data to przyszłość sektora delivery, które coraz częściej pojawiają się na stałe w wielu punktach gastronomicznych. Sprawdź w poniższym wpisie jak dokładnie działają te rozwiązania i dlaczego warto z nich korzystać, a także przeczytaj wywiad z firmą SzamaExpress, która wprowadziła niektóre rozwiązania w życie.

Roboty

Roboty dostarczające jedzenie to rzeczywistość, która usprawnia dowozy zamówień. Chociaż w Polsce to jeszcze nowość, można spotkać się już z taką usługą w Krakowie czy Warszawie. Jak działa taki robot i czy naprawdę może zastąpić człowieka? O tym dowiesz się od Szama Express – polskiego startupu zajmującego się szybkimi dostawami miejskimi na żądanie.

Jak w Waszej firmie działają kurierzy w postaci robota?

Rozróżnijmy 2 modele zastosowania robota. Pierwszym modelem jest ten, w którym robot dojeżdża do restauracji, odbiera zamówienie i dostarcza je klientowi. Jest to układ idealny, jednak niemożliwy do wykonania. Składa się na to kilka czynników, z których największym problemem jest odległość, na którą należy dostarczyć zamówienie. Niejednokrotnie klienci zamawiają na odległości mieszczące się w przedziale 5-10 km. Wysłanie robota na taką odległość wiązałoby się z niską efektywnością, dlatego roboty są wykorzystywane na możliwie jak najmniejszych dystansach, dodatkowo tam gdzie ruch samochodowy jest ograniczony lub niemożliwy. Kolejnym czynnikiem jest to, czy klient wyrazi chęć odbioru zamówienia bezpośrednio od robota, do którego należy zejść na ulicę. Często zdarza się, że klienci nie chcą zejść lub zwyczajnie nie mogą na przykład z powodu swojej pracy. Statystycznie 50% osób z którymi nawiązujemy w tej sprawie kontakt odbiera zamówienia samodzielnie. W tym miejscu należy powiedzieć o 2 modelu, który wdrożyliśmy w życie. Jak to działa?

  • Robot dostarcza zamówienie do klienta,
  • Robot jedzie pod adres klienta, ale czeka aż kurier wyjmie zamówienie i zaniesie je klientowi – pozwala to na zaoszczędzenie czasu pracy kuriera oraz jest bardziej ekonomiczne, kurier jadący daną trasą zatrzymuje się, żeby dostarczyć zamówienie i jedzie dalej,
  • Robot odbiera zamówienia i zawozi je we wskazany punkt gdzie odbiera je kierowca – pozwala nam to na omijanie korków oraz zmniejszenie czasu pracy kurierów jak również kosztów paliwa.

Jak wygląda odbieranie takiego zamówienia od restauracji?

Proces odbioru zamówienia od restauracji polega na poinformowaniu personelu o tym, że robot czeka na zewnątrz i należy zanieść do niego odpowiednie zamówienie. Po włożeniu zamówienia do środka robot rusza we wskazanym wcześniej kierunku, do wyznaczonego miejsca.

Czy robot zastąpi kuriera – człowieka na dobre?

Roboty nigdy nie zastąpią w 100% kurierów, co wynika z ograniczeń technicznych, odległości czy mentalności klientów. Spotykamy się często z odpowiedziami w stylu, „nie odbiorę zamówienia w trosce o rasę ludzką” lub „nie chce mi się schodzić 4 pięter, proszę przynieść”. Ciężko jest również wyobrazić sobie robota, który w gęstwinie szpitalnych korytarzy jedzie windą na 4 piętro i szuka odpowiedniego gabinetu, żeby dostarczyć zamówienie. Innym ograniczeniem jest kwestia rozliczenia z klientem. O ile przy zamówieniach opłaconych nie ma problemu, o tyle przy tych za gotówkę często pojawiałyby się problemy.

Big Data

Gromadzenie, analiza i wykorzystywanie zebranych danych w celach marketingowych lub biznesowych, to skuteczny sposób na odpowiadanie potrzebom konsumenta. Dlatego istotne jest, aby w swoim biznesie gastronomicznym stawiać na technologię. Systemy POS czy narzędzia, które umożliwiają zbieranie danych to idealne rozwiązania, dzięki którym przedsiębiorca wie, czego oczekuje jego klient, jakie ma potrzeby i co może zmienić. Pomagają one również w przewidywaniu jego przyszłych ruchów i zapobieganiu potencjalnym problemom.

Przykłady wykorzystania danych w branży dostawczej

1. Prędkość i dokładność jazdy
Nieoczekiwane zamknięcie drogi, wypadek czy długotrwała budowa dróg to codziennie przeszkody, które opóźniają dostawy i mogą naruszyć zadowolenie z Twoich usług czekających klientów. Wykorzystywanie danych o pogodzie, warunkach na drodze i informacji GPS może pomóc zapobiegać nieoczekiwanym wydarzeniom w czasie dostawy. Wykorzystaj także wcześniejsze doświadczenia kierowców – zapisuj i przechowuj je dla przyszłych dostaw w tym samym miejscu, aby w każdej chwili mieć łatwy dostęp do potrzebnych danych,

2. Większa wydajność
Zbieranie danych pokaże Ci, jak dobrze wykorzystujesz swoje zasoby. Mowa tu m.in. o tym ile paliwa jest zużywane, jaką odległość pokonuje każdy pojazd lub jak długo trwa wybrany rodzaj dostawy. Kontrola tego na co wydajesz swoje środki – pozwoli Ci na oszczędności i zmiany, które usprawnią Twoje dostawy,

3. Wyższa jakość obsługi klienta
Zbieranie danych może pomóc w zarządzaniu oczekiwaniami klientów, zoptymalizować koszty i co najważniejsze – przyspieszyć czas dostawy. Możliwość prognozowania czasu transportu jedzenia, zapewnia realny wgląd do problemów i potrzeb konsumentów. Dokonywanie dokładnych analiz jest kluczowe dla restauracji działających na rynku dostaw i przynosi bezcenną przewagę konkurencyjną.

grafika-wektorowa-manager-z-tabletem-raporty

Drony

Drony to nowoczesna technologia, która staje się coraz bardziej popularna w różnych sektorach rynku. Chociaż są one zwykle wykorzystywane w szeroko pojętych projektach artystycznych, to znajdują już swoje zastosowanie w rynku usługowym. Są testowane drony, które mogą dostarczać zamówienia do klientów z branży gastronomicznej. Takie rozwiązanie, chociaż na chwilę obecną sprawdzi się w określonych warunkach, to interesująca alternatywa, która może jeszcze bardziej usprawnić dostawy, zmotywować konsumentów do częstszego zamawiania jedzenia bez wychodzenia z domu i co najważniejsze – skutecznie przyspieszyć czas dostaw.

Rynek dostaw i jego trendy rozwijają się w zawrotnym tempie. Warto już dziś wyposażyć swój lokal gastronomiczny w nowoczesne narzędzia, które usprawniają biznes i unowocześniają usługi. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat dostępnych możliwości – zgłoś się do nas już teraz. Nasi specjaliści pomogą dopasować do Twoich potrzeb najlepsze z nich, a także wprowadzą w temat nowych technologii, które już teraz prężnie funkcjonują w wielu restauracjach.

grafika kontaktowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *