Wróć
managerowie podają sobie ręce

Jak opanować system franczyzowy i przeprowadzić udaną ekspansję własnej marki?

Coraz większą popularnością zarówno w gastronomii, jak i handlu detalicznym cieszy się model biznesowy, jakim jest franczyza. Na co zwrócić uwagę, zakładając własny system franczyzowy i jak zbudować silną markę własną? Sprawdź w tym artykule.

Na czym polega franczyza?

Franczyza to model biznesowy, polegający na prowadzeniu przez franczyzobiorcę działalności gospodarczej pod szyldem sieci będącej franczyzodawcą. Tworząc własną franczyzę, przekazujesz swoim franczyzobiorcom know-how oraz całą koncepcję swojego biznesu. Firmy przystępujące do franczyzy działają jednak na własny rachunek. Wszystkie zasady, prawa oraz obowiązki obu stron takiej współpracy uzgadniane są w umowie franczyzy.

Czy sieć franczyzowa to biznes dla każdego?

Własny system franczyzowy można stworzyć, rozwijając działającą już na rynku markę lub zakładając zupełnie nowy biznes. Ta pierwsza opcja to zdecydowanie łatwiejszy i bardziej sprawdzony sposób. Franczyza polega na sprzedaży dobrze opracowanej koncepcji na biznes, a taką koncepcję najlepiej wypracować poprzez doświadczenie na rynku. Ponadto franczyzobiorcy znacznie chętniej decydują się na współpracę z firmą o ugruntowanej pozycji. Dla młodych, dopiero wkraczających na rynek marek proces tworzenia systemu franczyzowego jest zdecydowanie dłuższy i trudniejszy, jednak konsekwentne dążenie do celu i odpowiedni pomysł pozwolą również nowym firmom stworzyć efektywną franczyzę.

Franczyza krok po kroku

Jak stworzyć skuteczny system franczyzowy, który wzbudzi zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców? Sprawdź krok po kroku, co powinieneś zrobić!

Oceń swoje dotychczasowe doświadczenie

Kształtowanie systemu franczyzowego warto zacząć od ewaluacji Twojego dotychczasowego doświadczenia na rynku. Musisz zastanowić się, co jesteś w stanie zaoferować potencjalnym franczyzobiorcom. Opisz historię swojej firmy, proces kształtowania się marki i wszystkie najważniejsze wartości, jakie udało Ci się wypracować przez cały okres działalności. Oszacuj także swoje wyniki finansowe oraz określ swoją pozycję względem konkurencji. Stworzenie takiego dokładnego profilu firmy pozwoli Ci ocenić, z jakim zainteresowaniem spotka się Twoja sieć franczyzowa, a także – gdy już będziesz przeprowadzać rekrutację do swojej sieci – zaprezentować swoją markę jako solidnego, transparentnego partnera biznesowego.

Przygotuj ofertę

Kolejny krok to opracowanie pakietu, który będzie obejmować licencja na Twoją franczyzę. Musisz stworzyć bazę zasobów, które pozwolą przedsiębiorcom działającym pod szyldem Twojej marki utrzymać wypracowany przez Ciebie standard. Warto pamiętać, że największą popularnością wśród franczyzobiorców cieszą się proste koncepcje. Rozbudowane wymogi utrzymania konkretnych standardów w każdym aspekcie działalności często zniechęcają do współpracy. Postaraj się więc jak najlepiej opracować kluczowe dla Twojej marki kwestie i przygotuj dla potencjalnych partnerów konkretną, wartościową ofertę.

Pakiet, za który franczyzobiorcy wykupują licencję najczęściej obejmuje:

  • marka – czyli prawa do używania nazwy i logo Twojej firmy oraz niezbędne materiały reklamowe.
  • know-how – czyli cała niezbędna wiedza, jak prowadzić biznes taki, jak Twój. Takie zasoby zazwyczaj są przekazywane w postaci podręcznika operacyjnego. W przypadku lokalu gastronomicznego taki podręcznik może zawierać informacje np. o tym, jakie menu powinno obowiązywać w restauracji, jak przyrządzać dania, w jaki sposób zarządzać personelem czy jak skutecznie prowadzić sprzedaż.
  • niezbędne wsparcie –  polega przede wszystkim na przeprowadzeniu odpowiednich szkoleń, ale także np. na wsparciu logistycznym czy serwisowym zarówno podczas otwierania lokalu, jak i w trakcie działalności. 

Zadbaj o kwestie formalne

Jeżeli opracowałeś już swój pakiet franczyzowy, musisz ustalić opłaty, jakie franczyzobiorcy będą Ci przekazywać. Zazwyczaj w ramach umowy franczyzowej ustalane są dwa rodzaje opłat: opłata wstępna, na pokrycie kosztów niezbędnych do rozpoczęcia działalności w ramach franczyzy, jak np. szkolenia oraz bieżąca opłata za licencję. Nowe firmy wkraczające na rynek franczyzowy często ustalają niską opłatę wstępną, aby zachęcić franczyzobiorców do wykupienia licencji. Zwykle jednak taka opłata wynosi kilka tysięcy. Bieżące opłaty wyliczane są najczęściej jako pewien procent od miesięcznego obrotu franczyzobiorcy.

Pamiętaj także o wszystkich niezbędnych dokumentach, czyli o:

  • umowie franczyzy,
  • biznesplanie,
  • podręczniku operacyjnym.

Umowę współpracy franczyzowej sporządza się w oparciu o przepisy Kodeksu Cywilnego.

Przeprowadź rekrutację

Gdy spełnisz już wszystkie wcześniejsze kroki, pozostanie tylko znaleźć chętnych franczyzobiorców. Potrzebne będzie tutaj podjęcie odpowiednich działań marketingowych, aby jak najwięcej przedsiębiorców lub osób, które planują otworzyć biznes, dowiedziało się o Twojej franczyzie. Wykorzystaj do tego social media, stwórz atrakcyjną wizualnie grafikę reklamową i opublikuj ją na swoich profilach społecznościowych. Aby dotrzeć do jeszcze szerszego grona, wykorzystaj płatne reklamy. Dobrym sposobem będzie także udział w targach branżowych, np. takich, które organizuje Polska Organizacja Franczyzodawców.

Systemy, które usprawnią działanie franczyzy

Jednym ze standardów, jakie określa franczyzodawca dla franczyzobiorców, mogą być kwestie związane ze sposobem prowadzenia sprzedaży oraz zarządzania biznesem. Wysoki poziom obsługi klienta we wszystkich lokalach swojej sieci utrzymasz, korzystając z jednego oprogramowania sprzedażowego. System GoPOS pozwoli na szybką sprzedaż w zaledwie 3 kliknięciach, a także błyskawiczne procesowanie płatności. Dzięki aplikacji wygenerujesz także różnego rodzaju rodzaju raporty, z którymi w każdej chwili i na dowolnym urządzeniu skontrolujesz wyniki dotyczące sprzedaży w każdym z lokali Twojej sieci i wygodnie je porównasz.

sprzedawca przy pos

Magazyn pod kontrolą w każdym lokalu

Tworząc sieć franczyzową, warto wprowadzić także jednolity system magazynowy. Narzędzie zapewnia stały wgląd do wszystkich stanów magazynowych. System wysyła powiadomienia o przekroczeniu minimalnych stanów produktów, co pozwala zawsze uzupełniać zapasy na czas. Z wszystkich tych funkcjonalności możesz korzystać w każdym z magazynów, co umożliwi utrzymanie porządku we wszystkich lokalach Twojej sieci.

Założenie własnej sieci franczyzowej to spore wyzwanie. Dzięki odpowiednim, nowoczesnym rozwiązaniom stworzysz jednak sprawnie działającą franczyzę. Jeżeli jesteś zainteresowany takimi narzędziami dla swojego biznesu – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *