Wróć

Jak sprostać wyzwaniom związanym z łańcuchem dostaw dla restauracji sezonowej?

Restauracja sezonowa wymaga wiele wysiłku, aby utrzymać się na rynku. Pandemia sprawiła, że globalne łańcuchy dostaw nie działają tak dobrze jak wcześniej. Braki w personelu czy stale rosnące koszty powodują wiele przeszkód czekających na firmy tworzące łańcuch dostaw. To z kolei może zaszkodzić prawidłowemu działaniu i sprzedaży Twojej restauracji sezonowej. Sprawdź w tym artykule jak się przed tym chronić.

Czym jest łańcuch dostaw?

Łańcuch dostaw to cały proces dostarczania towarów. Ma on kluczowe znaczenie w funkcjonowaniu przedsiębiorstw gastronomicznych, bo pozwala lokalom zapewnić obsługę klienta na wysokim poziomie. Taki łańcuch dostaw jest szczególnie istotny w przypadku lokalu sezonowego, do którego trafiają produkty z większym zapotrzebowaniem w ściśle określonym okresie. Ich brak, może przyczynić się do wielu problemów, takich jak zmienne koszty towarów. Podczas gdy restauracja jest w stanie uzyskać część potrzebnych składników lub zastąpić je innymi, bardzo często to właśnie koszty uniemożliwiają skuteczny biznes. Jak temu zapobiec?

Przygotowanie sezonowe

Prowadząc restaurację sezonową warto zapewnić źródło dostaw jeszcze przed najgorętszym okresem dla Twojej branży. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę. Przeanalizuj poprzedni sezon pod kątem sprzedaży i dostaw. Sprawdź czy ceny są aktualne, a Twoje dotychczasowe źródła dostaw w dalszym ciągu mogą zapewnić Ci satysfakcjonujące usługi. Określ budżet i porównaj oferty. Wykorzystaj czas, w którym Twój lokal nie jest jeszcze w szczycie sezonu do sprawdzenia rynku i przygotowania najlepszych produktów, na które czekają Twoi goście.

Sprawdzone źródła dostaw

Warto pozbyć się wszelkich barier między Twoim przedsiębiorstwem, a dostawcami. Staraj się stworzyć relację, która oparta jest na współpracy. Korzystaj regularnie ze sprawdzonych dostawców, którzy będą doskonale rozumieć potrzeby Twojego lokalu lub znajdź takie źródło, które zaoferuje Ci najlepszy towar z wysokiej półki. Jasno określaj swoje potrzeby. Ustal na początku współpracy możliwe zamienniki produktów oraz ich wartości cenowe, aby Twoi dostawcy wiedzieli jak widzisz Waszą wspólną pracę.

Własny system sprzedażowy

Postaraj się usprawnić cały proces komunikacji oraz planowanie pracy. Ułatwi Ci to system POS, z którym będziesz mógł zarządzać najistotniejszymi danymi. Dostępne raporty i analizy umożliwiają porównywanie sprzedaży z wybranego okresu np. z zeszłego roku. Oprogramowanie pozwala także na przechowywanie danych w bezpiecznej chmurze oraz na zdalny dostęp do analiz – z każdego miejsca na świecie. Ważne jest również monitorowanie KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności. Są to m.in. przychód, marża produktu czy liczba anulowanych zamówień. Wszystkie te dane z łatwością uzyskasz z oprogramowaniem sprzedażowym. Na podstawie zgromadzonych informacji, system wygeneruje raporty, które pomogą Ci wykluczyć błędy i jeszcze bardziej usprawnić zarządzanie na przyszły sezon.

Kontrola magazynu

Kluczowym aspektem jest automatyzacja zakupów, która realnie wpływa na optymalizację kosztów i precyzyjne zamówienia towaru. Istotne jest też regularne sprawdzanie magazynu, aby zapobiegać nieprawidłowościom. Taką kontrolę magazynu umożliwia GoStock. Aplikacja wspiera kontrolę zapasów i stanów magazynowych oraz niweluje wszystkie braki na czas. Ułatwia wyliczanie FoodCost oraz wysyła informacje o przekroczonych stanach minimalnych z wyprzedzeniem. Warto pamiętać o inwentaryzacji, która także jest kluczowa do odpowiedniego zarządzania stanami magazynowymi. Tu pomocna będzie aplikacja do inwentaryzacji, z którą nie będziesz musiał liczyć ręcznie wszystkich produktów i bezbłędnie przejdziesz przez cały proces. Wykorzystaj także możliwości GastroSupplier, czyli narzędzie z którym zminimalizujesz koszty i łatwo zestawisz najkorzystniejsze ceny towarów, przypisując je do finalnego zamówienia. 

Korzyść dla producentów i restauratorów, czyli krótkie łańcuchy dostaw żywności

Krótkie łańcuchy dostaw żywności są rozwiązaniem, które przynosi korzyści zarówno producentom, jak i restauratorom. To także dobry ruch z punktu widzenia klienta, bo zapewnia mu świeży, dobrej jakości towar. Jako właściciel lokalu sezonowego wiesz, jak ważne są dobre produkty, które będą zarówno gotowe do użycia, jak i zapewnią gwarancję właściwego przechowywania i transportu. Koncepcja ta powstała w ramach wspierania rolnictwa w Unii Europejskiej. Jej założenie to eliminacja firm lub osób pośredniczących w procesie produkcji żywności przez rolników. Dzięki temu wszystko to, co stworzy rolnik, trafi bezpośrednio do klienta.

Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Jeśli znikną wynagrodzenia dla pośredników, będzie można zminimalizować ceny i zdobyć lepszą marże na produkty. Konsumenci dostaną świeże, nieprzetworzone produkty na talerzach, które wpłyną pozytywnie na ich zdrowie i satysfakcję z wizyty w lokalu. Poza tym, bezpośredni kontakt rolnika z klientami pozwoli mu na lepszą ocenę zapotrzebowania i ulepszenie swoich produktów tak, aby jak najbardziej dostosować je do potrzeb odbiorców lub gości danej restauracji.

Sprawny łańcuch dostaw to część odpowiedniego funkcjonowania biznesu. Aby cały proces przebiegał bezproblemowo, należy korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. Jeśli chcesz wprowadzić je do swojego lokalu i ulepszyć swoją firmę na wielu poziomach – zgłoś się do nas już teraz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *