Wróć
manager rozmawia z pracownikiem

Jak zapobiegać kradzieżom wewnętrznym w sklepach detalicznych?

Kradzieże wewnętrzne w sklepach detalicznych to problem, który niestety dotyczy wielu firm. Osoby pracujące w sklepie, jak również dostawcy mogą dokonywać kradzieży i oszustw, które szkodzą firmie oraz klientom. Warto wiedzieć, jak sobie z tym problemem radzić oraz jakie działania podjąć, aby im zapobiec. 

Jakiego rodzaju kradzieże pracownicze mają miejsce w sklepach detalicznych?

Kradzieże wewnętrzne w sklepach detalicznych to złożony problem, który obejmuje różne rodzaje oszustw i kradzieży. Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące typy kradzieży pracowniczych.

Kradzież produktów

To najbardziej powszechny rodzaj kradzieży wewnętrznej w sklepach detalicznych. Polega na kradzieży produktów przez pracownika sklepu, poprzez zabranie produktów bez ich opłacenia lub poprzez zdejmowanie z nich zabezpieczeń antykradzieżowych.

Kradzież karty podarunkowej

Ten rodzaj kradzieży polega na wykorzystaniu kart podarunkowych, które są sprzedawane w sklepie. Pracownik sklepu może dokonać kradzieży, poprzez skopiowanie kodu karty podarunkowej lub przelanie jej wartości na inną kartę. Może się także zdarzyć, że personel przekaże klientowi nieważną kartę, zachowując dla siebie tę właściwą. 

Kradzież tożsamości 

Tego typu kradzież opiera się wykorzystaniu informacji osobistych klientów, które zostały uzyskane przez pracowników sklepu. Pracownik może wykorzystać te informacje do dokonania nieuprawnionych transakcji lub otwarcia fałszywych kont.

„Sweethearting”

Określeniem “Sweethearting” nazywana jest kradzież, podczas której pracownik sklepu udziela nieuprawnionych rabatów lub darmowych produktów swoim znajomym lub rodzinie. Może to mieć miejsce poprzez niewłaściwe skanowanie produktów lub wprowadzenie złej kwoty w kasie.

Każdy z wymienionych rodzajów kradzieży wewnętrznych jest niezwykle szkodliwy dla sklepów detalicznych. Tego rodzaju działania prowadzą do strat produktowych, a tym samym finansowych. Konsekwencją tego bywa także utrata zaufania klientów. Dlatego tak ważne jest podejmowanie działań prewencyjnych i monitorowanie pracowników, aby zapobiegać tym rodzajom kradzieży. 

Sposoby na zapobieganie kradzieżom wewnętrznym

Nie każdego incydentu da się uniknąć, jednak odpowiednie kroki zapobiegawcze mogą skutecznie zmniejszyć ryzyko kradzieży ze strony pracowników. Poznaj kilka metod, dzięki którym możesz zapobiec oszustwom w swoim sklepie!

Kontrola przeszłości kandydatów

Przed zatrudnieniem pracownika warto go dobrze poznać. Pozwoli to nie tylko sprawdzić, czy kandydat wpisuje się w wymagania i charakter Twojej firmy, ale także skontrolować, czy dana osoba nie sprawiała problemów we wcześniejszych miejscach pracy. Aby zadbać o sprawdzenie potencjalnych pracowników, warto skorzystać z usług specjalnej agencji w zakresie przeprowadzenia procesu rekrutacji.

Szkolenie z zakresu zapobiegania stratom

Straty w sklepie detalicznym niekoniecznie bywają wynikiem kradzieży. Niekiedy wiążą się z przypadkowymi błędami przy pracy, takimi jak np. wprowadzenie niewłaściwej wysokości rabatu. Aby zapobiec tego rodzaju sytuacjom, warto przeprowadzić szkolenie dla pracowników, dzięki któremu poznają dokładnie zasady pracy a także dowiedzą się, że powinni za każdym razem kontrolować każde swoje działanie. 

Zadbaj o monitoring

Aby skutecznie wychwytywać każde nieodpowiednie zachowanie, warto zainwestować w monitoring. Regularna kontrola nagrań pozwoli Ci mieć pewność, czy Twoi pracownicy są wobec Ciebie uczciwi. Ponadto jeśli już pojawi się podejrzenie kradzieży, nagrania z monitoringu mogą stanowić niepodważalny dowód na to, kto dopuścił się przestępstwa.

Nie zapominaj o przeliczeniu zawartości szuflad kasowych

Aby móc wcześnie wykryć każde oszustwo, powinieneś codziennie dokładnie przeliczać gotówkę w swoich szufladach kasowych. Pozwoli Ci to zachować stałą kontrolę nad ilością pieniędzy w szufladach, a w przypadku wykrycia braków – szybko zareagować i wyciągnąć odpowiednie konsekwencje. 

W zachowaniu stałej kontroli nad ilością pieniędzy w szufladach kasowych pomogą Ci raporty kasowe i zmianowe. Wygenerujesz je w aplikacji sprzedażowej. W takim raporcie możesz umieścić kwotę rozpoczynającą, ewidencjonować wszystkie wpłaty i wypłaty, a na koniec pracy – wprowadzić dane o ilości pieniędzy w szufladzie kasowej. 

Kontroluj stany magazynowe

Efektywną metodą kontroli strat – bez względu na to, czy wynikają z błędów, czy z kradzieży  – jest korzystanie z programu magazynowego. GoStock zapewnia stały wgląd do dokładnej ilości wszystkich wprowadzonych do magazynu produktów za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu. Regularne sprawdzanie tych danych pozwoli Ci w porę wykryć każdą nieprawidłowość. Co więcej, system wysyła powiadomienia o niskich stanach magazynowych – dzięki temu nie tylko zawsze uzupełnisz zapasy na czas, ale także z pewnością zauważysz, gdy produkty skończą się zbyt szybko, co mogłoby świadczyć o kradzieży wewnętrznej.

Przeprowadzaj regularną inwentaryzację

Inwentaryzacja to niezwykle ważny proces, dzięki któremu zyskujesz wiele istotnych danych na temat Twojego biznesu. Należy wykonywać ją regularnie, a czasem nawet warto przeprowadzić inwentaryzację z zaskoczenia. W przypadku ewentualnych kradzieży, inwentaryzacja, której Twoi pracownicy się nie spodziewają z pewnością pozwoli wykryć wszystkie braki. Właściciele sklepów często jednak pomijają ten proces ze względu na konieczność poświęcenia na ten cel wielu godzin pracy. Możesz jednak znacznie przyspieszyć inwentaryzację dzięki odpowiedniej aplikacji. Z tym rozwiązaniem wykonasz inwentaryzację przy użyciu telefonu, kodów kreskowych oraz wagi. Automatyzacja tego procesu pozwoli przeprowadzić go znacznie sprawniej, a tym samym zdecydowanie dokładniej, eliminując niepotrzebne pomyłki.

pracownik przeprowadza inwentaryzację

Co zrobić, gdy odkryjesz kradzież wewnętrzną?

Nawet, jeżeli dołożysz wszelkich starań, aby zapobiec kradzieżom pracowniczym w Twoim sklepie, niestety i tak mogą się one zdarzyć. Jak powinieneś się zachować w takiej sytuacji?

Zgromadź i udokumentuj dowody kradzieży

Nigdy nie możesz bezpodstawnie oskarżyć pracownika. W sytuacji, gdy Twoje podejrzenia będą błędne lub nie uda Ci się ich udowodnić, może grozić Ci odpowiedzialność karna. Dlatego powinieneś najpierw zebrać dowody na kradzież. Aby zawsze mieć odpowiednie zabezpieczenie w takich sytuacjach, regularnie przeprowadzaj audyty i zapisuj materiały z monitoringu.

Porozmawiaj z pracownikiem

Jeżeli zgromadziłeś już niepodważalne dowody na to, że któryś z Twoich pracowników dopuścił się kradzieży – porozmawiaj z nim. Warto poznać także perspektywę drugiej strony, jednak jeśli przyłapałeś kogoś na gorącym uczynku – zwolnienie może okazać się nieuniknione. Przed rozmową przygotuj wszystkie najpotrzebniejsze dokumenty, w tym wypowiedzenie. Warto także, aby rozmowie towarzyszył jakiś świadek, np. pracownik kadr. Takie spotkanie z pewnością nie będzie łatwe, jednak tego typu sprawy musisz rozwiązywać jak najszybciej. Sprawne wyciągnięcie konsekwencji będzie stanowić także ostrzeżenie dla pozostałych pracowników.

Kradzieże wewnętrzne w sklepach detalicznych niestety się zdarzają, jednak nowoczesne narzędzia mogą pomóc w sprawnym ich wykrywaniu, a nawet zapobieganiu. Jeżeli jesteś zainteresowany takimi rozwiązaniami dla swojego biznesu – skontaktuj się z nami.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *