Wróć

Akademia GoPOS: Najczęściej popełniane błędy na starcie z nowym lokalem

Otwarcie restauracji to wyjątkowe wyzwanie, obfitujące w liczne trudności oraz wymagające podejmowania wielu poważnych decyzji. To zatem całkiem normalne, że rozpoczynając własny biznes gastronomiczny popełnisz wiele błędów, szczególnie jeśli działasz bez doświadczenia. Masz jednak szansę uniknąć pomyłek, wykorzystując strategie i porady od ekspertów. Tematykę najczęściej popełnianych błędów na starcie z nowym lokalem poruszyliśmy w rozmowie z Zuzą Strzelczyk z Projekt Gastro w ramach Akademii GoPOS. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak krok po kroku otworzyć własną restaurację, unikając przy tym najczęściej występujących pomyłek.

Działanie marzycielskie, czyli od czego nie zaczynać

Jednym z najczęstszych błędów na początku drogi do otwarcia restauracji jest entuzjazm, który przysłania rzeczywiste potrzeby rynku. Pomysł na restaurację często rodzi się z pasji lub chęci stworzenia czegoś wyjątkowego, jednak bez gruntownej analizy jest mało wartościowy. Wielu początkujących restauratorów rozpoczyna od szukania miejsca na lokal. Tymczasem, jak radzi ekspertka, Zuza Strzelczyk: Nie powinniśmy zacząć od wyszukiwania lokalu. To jest dopiero kolejny etap. Pierwsza rzecz, którą musimy zrobić, to przemyśleć, jaki mamy pomysł, jakie oczekiwania i możliwości, ile mamy pieniędzy i czasu. Uważam, że zanim zainwestujemy w biznes jakiekolwiek większe pieniądze, np. w wynajem lokalu, to musimy podjąć kilka ważnych kroków. Pierwszy z nich to pomysł, potem mamy kosztorys, finanse, oszacowanie, a następnie analiza rynku. Dopiero po tych wszystkich czynnościach zaczynamy szukać lokalu.

Dowiedz się, jak krok po kroku skutecznie założyć własną restaurację – pobierz darmowy e-book i poznaj praktyczne rady ekspertów.

Solidny kosztorys – ile pieniędzy potrzebujesz?

Jeśli już masz pomysł na swój lokal, dokładnie przeanalizuj koszty całej inwestycji. Zuza Strzelczyk wyjaśnia, jak opracować kosztorys, na praktycznym przykładzie:

Jeżeli np. chcemy otworzyć pizzerię, to zaczynamy od spisania tego, co potrzebujemy kupić do tej pizzerii – piec, lodówki, stoły itd. Rozpisujemy, jakich pomieszczeń będziemy potrzebować, szacujemy jaki mniej więcej będzie koszt remontu. Oceniamy, ile musimy mieć miejsca na taką pizzerię. Jeżeli np. wyliczymy, że wydamy na to 300 tys. i takich pieniędzy nie mamy, a kredyt dla nas nie wchodzi w grę, to w tym momencie robimy krok do tytułu i skupiamy się np. tylko na sprzedaży na wynos lub decydujemy się na mniejszy metraż.

Ekspertka radzi także, aby zawsze zabezpieczyć swój biznes odpowiednią rezerwą finansową. Jej zdaniem, warto przygotować rezerwę na pierwsze 3-6 miesięcy działalności.

Przeanalizuj rynek

Aby ocenić, czy Twój biznes będzie efektywny, musisz dogłębnie przeanalizować rynek, na którym będziesz działać. Zacznij od badania konkurencji. W okolicy, w której planujesz otworzyć restaurację, odnajdź biznesy o podobnym profilu działalności i przeprowadź dla nich analizę SWOT. Pozwoli Ci to ocenić, czy koncept, który planujesz, ma szansę osiągnąć sukces w danej lokalizacji. Dzięki tej analizie sprawdzisz też, czym możesz wyróżnić się wśród lokalnej konkurencji. Przykładowo, jeśli okoliczne pizzerie nie korzystają z włoskich produktów, Ty możesz wprowadzić je w swoim lokalu.

Przeprowadzając analizę konkurencji, wykonaj także audyt marketingowy, audyt satysfakcji klientów i ogólny audyt tego, jak wygląda lokal – sprawdzając media społecznościowe, stronę internetową, a także odwiedzając dany punkt. W ten sposób zyskasz pełen obraz okolicznej gastronomii i lepiej zaplanujesz własny biznes. Dokonaj także analizy potencjalnych Gości – przygotuj ankietę, aby sprawdzić potrzeby Twojej grupy docelowej. Możesz ją utworzyć np. w formularzach Google i udostępnić poprzez media społecznościowe. Dzięki temu zyskasz wiele cennych informacji, np. ile potencjalni Goście Twojego lokalu są w stanie wydawać pieniędzy.

Kwestie formalno-prawne

Jeżeli po analizie rynku uda Ci się wybrać miejsce prowadzenia działalności, pora przejść do kwestii formalnych.  Ten etap obejmuje m.in. wybór formy prawnej, podpisanie umowy najmu, a także uzyskanie wszystkich niezbędnych zezwoleń i licencji – od sanepidu po koncesję na alkohol, jeśli planujesz jego sprzedaż.

Obejrzyj odcinek Akademii GoPOS i dowiedz się, jak skutecznie poradzić sobie ze wszystkimi formalnościami. 

Zbierz swój zespół!

Budowanie zespołu to jeden z najważniejszych elementów przygotowujących do otwarcia restauracji. Ekspertka, Zuza Strzelczyk radzi, jak zacząć tworzyć kadrę pracowniczą w swoim lokalu: Najpierw musimy oszacować, ile pracowników będziemy potrzebować. Często jak otwiera się nowy lokal, to ma tych pracowników albo za dużo, albo za mało. To nie jest łatwe, aby to oszacować, ale musimy policzyć, ile godzin będziemy mieć lokal otwarty, jakie będziemy mieć stanowiska, i tyle ludzi po prostu zatrudnić. 

A gdy już zatrudnisz pracowników, w zarządzaniu zespołem pomogą Ci rozwiązania GoPOS. Sprawdzaj, kiedy Twój personel rozpoczyna i kończy pracę, wygodnie monitoruj czas pracy, a także błyskawicznie generuj bezbłędne rozliczenia. Usprawnij procesy kadrowe dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, oszczędzając swój czas i unikając pomyłek.

Zadbaj o wystrój i wyposażenie lokalu

Kolejna istotna kwestia to wygląd Twojej restauracji. To, jak będzie urządzona powinno być uzależnione od potrzeb Twoich Gości. Masz szansę je poznać, przeprowadzając wcześniej już wspomnianą ankietę. Analizując jej wyniki, jesteś w stanie wyciągnąć wnioski także dotyczącego tego, jak powinien wyglądać lokal. Jeżeli np. w okolicy Twojej restauracji mieszkają ludzie dobrze zarabiający, skłonni wydawać więcej pieniędzy, warto postawić na bardziej luksusowy wystrój. Jak jednak radzi ekspertka: Na samym początku ważne jest, abyśmy nie przeinwestowali, żebyśmy nie wydali kroci na cały nowy sprzęt. Niejednokrotnie restauracje wydają pieniądze na nowe wyposażenie, rezygnując jednak z przeprowadzania profesjonalnych badań, szkoleń czy doradztwa specjalistów. Swoim Klientom polecam, aby część sprzętu kupili z drugiej ręki. Warto jednak takie używane wyposażenie kupować lokalnie – aby móc samodzielnie dokładnie sprawdzić stan tego sprzętu przed zakupem.

Przygotuj menu, które przyciągnie Gości

W konstruowaniu karty dań spore znaczenie ma jej długość. Zdaniem ekspertki, Zuzy Strzelczyk, powinna być ona uzależniona od wielkości lokalu. W przypadku większych restauracji z dużym zespołem, można zdecydować się na większą liczbę pozycji w menu. Otwierając niewielki lokal, ekspertka radzi, aby postawić na dość wąską, lecz rotacyjną kartę. Przykładowo, możesz mieć stałe menu zmieniane sezonowo co 3 miesiące, a oprócz tego oferować miesięczne/tygodniowe wkładki. Tego typu dodatkowe pozycje są również świetnym narzędziem marketingowym dla lokalu.

Aby zaoszczędzić na drukowaniu kart przy każdej zmianie, wykorzystaj qr-code menu. To elektroniczna wersja Twojej karty, którą Goście przejrzą, po zeskanowaniu kodów qr umieszczonych np. na stolikach w Twoim lokalu. Elektroniczne menu możesz rozbudować o funkcję składania i opłacania zamówień, co pozwoli Ci odciążyć obsługę kelnerską w Twoim lokalu i obsługiwać większą liczbę Gości w krótszym czasie.

Nie zapomnij o marketingu

Działania marketingowe są jednym z kluczowych elementów efektywnie działającego lokalu, szczególnie w dzisiejszym świecie cyfryzacji. Młodsze osoby stanowią obecnie ogromną część grupy docelowej większości lokali gastronomicznych, a najskuteczniejszym narzędziem komunikacji właśnie z tymi osobami jest marketing internetowy. Ekspertka Zuza Strzelczyk radzi, ile warto wydać miesięcznie na tego rodzaju działania: Uważam, że ok. 600 zł miesięcznie na reklamy online ( Facebook, Instagram, Google) to jest minimum. Oczywiście nie zapominaj także o elementach marketingu tradycyjnego, jak np. plakaty, banery.

Pamiętaj, aby działania marketingowe swojego lokalu rozpocząć już przed jego otwarciem, aby potencjalni Goście mogli się o nim dowiedzieć wystarczająco wcześniej. Jednym z pierwszych tego typu działań może być np. wywieszenie plakatu na zewnątrz, informującego o tym, jakie miejsce wkrótce tam powstanie.

Kiedy warto skalować biznes?

Niektórzy właściciele lokali gastronomicznych bardzo szybko decydują się na otwarcie kolejnego punktu. Może to jednak okazać się błędem, który będzie mieć wiele negatywnych konsekwencji. Sprawdź, co na ten temat mówi Zuza Strzelczyk: Jeżeli mamy odpowiednie zaplecze finansowe, to możemy założyć nową lokalizację. W przeciwnym razie musimy się nad tym mocno zastanowić. Każda nowa lokalizacja to jest dla nas ryzyko – nasza koncepcja w zupełnie nowej lokalizacji może nie sprawdzić się tak dobrze, jak w dotychczasowej. Analiza konkurencji i badanie otoczenia jest zatem konieczne przy każdego nowego miejsca. 

Poznaj jeszcze więcej praktycznych wskazówek na temat efektywnego otwierania nowego biznesu gastronomicznego w odcinku Akademii GoPOS z Zuzą Strzelczyk.

 

A jeżeli szukasz rozwiązań, dzięki którym jeszcze sprawniej rozpoczniesz swój nowy biznes – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *