Na generowanie zysków w lokalu gastronomicznym wpływa wiele czynników. Poza atrakcyjnym menu, najlepszymi daniami i ofertą wyróżniająca się na tle konkurencji, dużo zależy od naszej obsługi. Mówi się nawet, że to kelner staje się wizytówką restauracji, a jego umiejętności sprzedaży mogą skutecznie wpłynąć na zyski lokalu. Jaki zatem sposób pozwoli zwiększyć wartość zamówień oraz poprawić satysfakcję klientów. Więcej o nim dowiesz się z tego artykułu.
Jak skutecznie zwiększyć wartość zamówień w restauracji dzięki obsłudze?
Sprzedaż, jej skuteczność i finalna wartość zależy od kelnera. W końcu to z tym pracownikiem klient ma największy kontakt w lokalu. Od skuteczności obsługi zależy wiele. Składają się na nią umiejętność i znajomość odpowiednich technik sprzedaży, osobiste wyczucie i komunikatywność oraz zdolność do szybkiego nawiązywania kontaktu z konsumentem. Kelner, który wywarł pozytywne wrażenie na kliencie sprawi, że ten chętniej zdecyduje się na zaproponowane dodatki, domówi extra pozycja, a także zostawi większy napiwek. Na zalety sprzedaży sugestywnej składa się zatem szansa wzrostu wartości zamówień, nawet o 30%, a także poprawa wizerunku całego lokalu. Ważne jednak, by podczas takiej sprzedaży klient czuł, że jest to jego dobrowolna decyzja, a nie dania domówione w pośpiechu i z obowiązku. Jak zatem prawidłowo przeprowadzać sugestywną sprzedaż w gastronomii ?
Technika sprzedaży sugerowanej – kiedy oferować?
Sprzedaż sugerowaną oferujemy w momencie składania zamówienia w lokalu. To najczęściej wtedy klient jest już zdecydowany co zamówić, a wszelkie dodatki zaproponowane przez kelnera mają szansę doskonale wzbogacić wybrane pozycje. Jednak nie każdy pracownik wie, jak zrobić to skutecznie. Do tego dochodzi częsty problem nieznajomości karty czy zwykłe pomijanie proponowania dodatków, ze względu na duży ruch w lokalu czy niechęć pracownika do większych interakcji z gościem.
Na szczęście dziś nie trzeba polegać jedynie na zaufaniu do naszego personelu, bo w skutecznej sprzedaży pomagają także rozwiązania technologiczne. Szczególnie przydatne będą w tym przypadku narzędzia typu Mobilny Kelner. Dzięki możliwości sprzedaży poprzez tablety, nasz personel otrzymuje pełen wgląd do wszystkich serwowanych w lokalu dań. Po kliknięciu w wybraną pozycję wyświetli się dodatkowa lista, zawierająca wszystkie proponowane do konkretnego dania dodatki. Dzięki temu pracownik nie musi pamiętać o pozycjach extra i może błyskawicznie dodać do całego zamówienia te, wybrane przez klienta. Listę dodatków, jak i całe menu można aktualizować na bieżąco, w przypadku każdorazowej zmiany pozycji, ceny czy braku produktu w stanach magazynowych.
Sprzedaż bezkontaktowa, a sprzedaż sugerowana
A co w przypadku, gdy w naszym lokalu oferujemy obsługę bezkontaktową? Przy zastosowaniu takich rozwiązań, jak E-Menu, które po zeskanowaniu przekieruje klientów do elektronicznej karty dań lub samoobsługowych kiosków, także z powodzeniem możemy wykorzystywać sprzedaż sugerowaną. Aplikacje te umożliwiają rozbudować nasze menu o listę dodatków, które pokażą się konsumentowi po wybraniu danej pozycji. W systemie, podobnie jak w przypadku Mobilnych Kelnerów, wszystkie elementy można dowolnie modyfikować, dodawać lub usuwać, w zależności od ich dostępności w magazynie. Jak działają rozwiązania samoobsługowe? Jeśli przykładowo klient postanowi samodzielnie zamówić burgera i wybierze taką pozycję na ekranie smartfona lub punktu samoobsługowego, automatycznie wyświetli się panel z rekomendowanymi dodatkami, jak na przykład sos, inne warzywa czy wybór pieczywa bezglutenowego. W ten sposób całkowicie samodzielnie zdecyduje, na które pozycje postawić. Nie musimy zatem martwić się, że nasza obsługa zapomni wspomnieć o dodatkach czy zasugerować je konsumentom, a goście mogą bez dodatkowej presji decydować o najlepszych uzupełnieniach dla swoich zamówień.
Cross i upselling w restauracji
Cross selling w lokalu gastronomicznym to sprzedaż extra pozycji lub napojów, natomiast up selling odnosi się do tych samych dań, ale oferowanych w większych porcjach lub w zestawie z dodatkami. Jeśli proponujemy klientowi zamówienie burgera XL lub hot-doga w zestawie z frytkami i napojem, wówczas oferujemy tak naprawdę ulepszone pozycje, które prowadzą do zwiększenia rachunku gościa poprzez wyższą cenę określonego dania. Ustalając wartość takich pozycji należy pamiętać, że ma ona zachęcać do wyboru większej porcji. Nie może być zatem dużo wyższa niż produkt w standardowym rozmiarze, aby klient miał świadomość oszczędności. Korzystając z rozwiązań samoobsługowych w swoim menu możesz utworzyć osobną kategorię “zestawy”, w których zamieścisz wszystkie pozycje wzbogacone o extra dodatki lub większe porcje. Dzięki temu klienci od razu będą wiedzieć, na jaką oszczędność mogą liczyć i co konkretnie zyskają wybierając dane zestawienie.
Aktywna sprzedaż może skutecznie pomóc pracownikom generować większe zyski dla lokalu i poprawiać doznania gości po wizycie w nim. Jeśli chcesz zacząć stosować ją także w swojej restauracji, zrób to przy pomocy nowoczesnych technologii, które całą sprzedaż zrealizują praktycznie za Ciebie. Zgłoś się do nas poprzez czat lub zadzwoń +48 790 295 124, a nasi specjaliści pomogą dobrać rozwiązanie, które doskonale odnajdzie się w Twojej restauracji.