Wróć

Jak nagradzać swoich pracowników?

Czy czasem zastanawiasz się nad tym, co mógłbyś zrobić, żeby Twoim pracownikom chciało się chcieć? Motywowanie pracowników to bardzo ważny element w zarządzaniu ludźmi. To czynnik, który wyróżnia restauracje i pozwala osiągać znacznie lepsze wyniki. Przeczytaj nasz artykuł, by poznać najlepsze narzędzia i sposoby motywowania pracowników.

Jak motywować pracowników?

Pracę kadry kierowniczej nad motywacją pracowników można podzielić na dwa etapy: finansowy i poza finansowy. Finansową będą wszystkie premie i bonusy wypłacane w formie gotówkowej lub przelewane bezpośrednio na konto. Ważną rolę odgrywa też ustalenie stawki godzinowej na rynkowym poziomie. Jeśli dostosujemy stawki do kompetencji kandydatów, ale także do możliwości naszej restauracji i wartości oferowanych u konkurencji, wówczas możemy mieć względną pewność, że na starcie zadowolenie z pracy danego pracownika będzie na odpowiednim poziomie. Co motywuje pracowników? Po okresie szkolenia lub w czasie, gdy pracownik jest u nas zatrudniony przez długi okres, można przemyśleć kwestię podwyższenia jego wynagrodzenia. Podwyżka stawki godzinowej jest opcją do rozważenia podobnie, jak kwestia wprowadzenia odpowiedniego systemu premiowego, dzięki któremu pracownik będzie otrzymywał premię według ustalonych zasad, ale tylko wtedy, gdy osiągnie założone cele. Takie podejście do motywowania finansowego sprawia, że koszty wynagrodzeń przeznaczone na premie rosną wtedy, gdy rosną również przychody lub spada food cost. 

Jak nagradzać pracowników?

Proponując personelowi system premiowy, należy odpowiednio go przemyśleć i przeliczyć przed tym, jak ogłosimy go załodze. Premie mogą być uzależnione od osiąganych wyników sprzedażowych. Tutaj z pomocą przychodzą nowoczesne oprogramowania, jak np. GoPOS, które dają możliwości generowania raportów sprzedażowych przyporządkowanych do poszczególnych kelnerów. Dzięki temu rozwiązaniu możemy szybko sprawdzić, który z pracowników osiąga najwyższą sprzedaż dzienną lub miesięczną. Może być to jeden z elementów, które będą premiowane. 

Sposoby motywacji pracowników

Kolejnym aspektem, który można premiować, a tym samym potęgować motywowanie pracowników do osiągania jeszcze lepszych efektów są konkursy sprzedażowe. Ogłaszajcie je zawsze z wyprzedzeniem i konsultujecie z kuchnią, które z dań chcecie promować. Koncentrujecie uwagę i energię Waszych pracowników na jednej potrawie lub napoju – nie rozpraszajcie ich wieloma daniami do sprzedaży w pierwszym miesiącu. Pracownicy powinni skupić się na sprzedaży jednego artykułu – w przeciwnym razie mogą być nieefektywni. Dzięki ewidencji sprzedaży możemy sprawdzić, jak ta rozłożyła się w wybranym okresie sprzedażowym. Możecie też wygenerować raport, który pozwoli nam wyłonić zwycięzcę.
Konkursy sprzedażowe możemy organizować cyklicznie np. raz w miesiącu, ale też drużynowo lub indywidualnie – w zależności od tego, jaki efekt w zespole chcemy osiągnąć. Premie indywidualne sprawią, że kelnerzy będą chcieli osiągnąć jak najlepszy wynik, aby zostać zwycięzcą konkursu. Premia zespołowa spowoduje, że ważny będzie wynik całego zespołu. Istnieje ryzyko, że wówczas nie wszyscy zaangażują się wystarczająco, a osiągnięty efekt nie będzie satysfakcjonujący. Ryzyko przy konkursach indywidualnych jest takie, że walczący o tytuł najlepszego nie będą chcieli współpracować i pracować także dla dobra zespołu, zbytnio skupiając się na osiągnięciu własnego celu. Tak w jednym, jak i w drugim przypadku istnieją zarówno ryzyka, jak i korzyści – wiedząc o nich, należy wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej restauracji i zminimalizować zagrożenia, szczerze rozmawiając z pracownikami, na jakim efekcie Wam zależy. 

Przyznawaj premie swoim pracownikom 

Konkursy sprzedażowe nie są jedyną formą finansowego premiowania. Dobrze ustalony system motywowania pracowników to bardzo ważny aspekt. Premie pracownicze mogą być uzależnione od osiąganych obrotów. Ustalacie wówczas progi i cele do osiągnięcia tak, aby pracownicy mieli jasne wytyczne, co muszą zrobić, aby premia w określonej wysokości im się należała. Bardzo ważne przy przyznawaniu premii finansowych jest ich regulamin, który będzie zawierał wszystkie aspekty: cele, ustalone progi, inne wytyczne, od których uzależnicie wypłatę premii (np. osiągnięcie wskaźnika FC na zadanym poziomie). Ważne jest także to, aby premie były rozliczane i wypłacane na czas oraz aby kwota premii była adekwatna. Jeśli ustalone kwoty będą zbyt niskie pracownicy uznają, że „gra nie jest warta świeczki” i nawet nie podejmą wyzwania. 

Nie rezygnuj z pochwał!

Motywowanie pracowników to trudny i złożony proces. Wart jest jednak pracy, gdyż przynosi zadowalające efekty w długoterminowej perspektywie. Co zatem motywuje pracowników? Najprostszym, najszybszym i najtańszym sposobem jest pochwała. Wbrew pozorom Wasi pracownicy czekają, aż zauważycie zaangażowanie i pochwalicie ich pracę. Świadomość, że szef docenia swojego pracownika i widzi osiągane przez niego efekty, jest bardzo cenna. Motywowanie pracowników poprzez pochwały to rodzaj wzmocnienia pozytywnego, który sprawi, że chwaleni pracownicy będą się starać jeszcze bardziej, aby uzyskać Waszą aprobatę po raz kolejny. To takie pozytywnie nakręcające się koło. Chwalony pracownik odczuwa zadowolenie i chce się czuć tak jak najczęściej, dlatego powtarza zachowania, które wywołały u niego poczucie zadowolenia – czyli mówiąc wprost, oczekuje pochwały po dobrze wykonanym zadaniu.

Pozytywna atmosfera i zdrowe relacje w zespole, a także otwarta komunikacja pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami liniowymi na pewno pomaga w budowaniu zaufania i motywacji wśród personelu. Motywowanie pracowników, jako proces długotrwały, trudny i złożony często odstrasza właścicieli czy zarządzających. Naszym zdaniem warto jednak inwestować czas i energię w to, aby wypracować w zespole optymalne metody, które będą motywowały Waszych pracowników do osiągania coraz lepszych rezultatów. Zmotywowanym zespołem zarządza się z ogromną przyjemnością. Trzymamy kciuki za Wasze sukcesy motywacyjne.

Chcesz nagradzać i wypróbować narzędzia motywowania pracowników? Z systemem GoPOS wprowadzisz atrakcyjne i dowolne premie dla swojego personelu, a także rozliczysz go na podstawie rzeczywistego czasu pracy. Tworząc dowolne konkursy sprzedażowe w lokalu, z oprogramowaniem łatwo porównasz, czy te działają na pracowników, dzięki raportom na temat sprzedaży poszczególnych pozycji na kelnera. Jeśli zarządzasz więcej niż jednym lokalem wówczas swój personel możesz mobilizować także dzięki rywalizacji pomiędzy punktami. Dodatkowo system pozwala na obsługę napiwków dzięki łatwej możliwości przypisania do rachunku odpowiedniej kwoty lub wartości procentowej.

Wypróbuj nasze oprogramowanie już teraz! Skontaktuj się z nami poprzez czat dostępny na stronie internetowej lub zadzwoń pod numer +48 790 295 124. Nasi specjaliści pomogą dobrać najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu.

Artykuł powstał przy współpracy z MWMPartners.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

// End the loop.