Wróć

Jak zrobić menu – zaprojektuj idealną kartę dań

Karta dań to najważniejsze narzędzie sprzedażowe dla Twojej restauracji. Źle skonstruowana i zaprojektowana może sprawić, że klient nie będzie zadowolony z wizyty w restauracji, a w najgorszym przypadku – nie złoży zamówienia. Od czego zacząć jej przygotowywanie i jak sprawić, by przyciągała jak najwięcej nowych gości? Odpowiedź poznasz w dzisiejszym artykule.

Co to jest karta menu i dlaczego musisz ją dobrze zaprojektować?

Menu to drukowana lub dostępna w wersji elektronicznej lista potraw i napojów serwowanych przez daną restaurację. Jeśli stajesz przed wyzwaniem otwarcia zupełnie nowego lokalu gastronomicznego, jej ustalenie powinno być jednym z Twoich pierwszych kroków. To w dużej mierze dzięki niemu zadbasz o spójny profil i koncepcję swojej nowej restauracji. Jak napisać menu i stworzyć zachęcającą kartę dań?

Jak zrobić menu – zaprojektuj idealną kartę dań

Poznaj swoich klientów

Zacznijmy od najważniejszego – ustalenia kto jest lub będzie Twoim potencjalnym klientem. Oczywiście najpierw musisz znać także profil swojej restauracji i określić, jaką kuchnię chcesz serwować, ale dostosowanie karty do potencjalnej grupy docelowej pomoże Ci wybrać dania i pozycje, mające szanse odnieść największy sukces. Jeśli otwierasz restaurację w centrum miasta być może kolejna pizzeria nie będzie dobrym pomysłem, bo w pobliżu mogą znajdować się już podobne lokale. Sprawdź zapotrzebowanie swoich potencjalnych klientów, dowiedz się czego brakuje im na rynku i postaw na oryginalny lokal, który wpisze się w największe trendy gastronomiczne. 

Mniej znaczy więcej…sprzedaży!

Jak zrobić menu, które będzie generować ogromną sprzedaż i zyski? Kluczem do sukcesu jest krótka karta dań, skupiająca się na jednej, konkretnej kuchni. Dziś klienci nie szukają już restauracji, która posiada masę pozycji i niekończących się opcji do wyboru. Powodzeniem cieszą się za to te lokale, które skupiają się nawet na kilku potrawach, ale za to przygotowują je najlepiej, jak tylko potrafią. Takie miejsca wzbudzają zaufanie wśród gości, którzy mogą mieć pewność, że wszystkie składniki są świeże, a dania przygotowywane zawsze na miejscu i z należytą starannością. 

Jeśli nie wiesz jeszcze, czy wszystkie serwowane dania okażą się sukcesem, warto skorzystać z raportów sprzedażowych, które wskażą, co sprzedaje się najczęściej, a które z dań niekoniecznie. Na ich podstawie z łatwością ocenisz, czy warto kontynuować ich sprzedaż, a w rezultacie – zwiększysz swoje zyski i zminimalizujesz straty. 

Zadbaj o układ i wprowadź kategorie

Każdy aspekt Twojego menu wymaga dopracowania, nawet ten związany z układem i odpowiednim pogrupowanym serwowanych potraw. Jeśli chcesz ułatwić zadanie swojemu potencjalnemu klientowi musisz zadbać o odpowiednie ułożenie wszystkich pozycji w menu restauracji. Jak zrobić dobry podział i dobrać kategorie? Podziel posiłki na działy jak przystawki, zupy, dania mięsne, dania wegańskie i desery. Potrawy, które stanowią specjały Twojej restauracji wyróżnij na samym początku w sekcji “szef kuchni poleca”. Zadbaj także o odpowiednie położenie takich kategorii na stronie. W zależności od tego z ilu stron składa się Twoje menu, takie punkty powinny znajdować się w innym miejscu. W przypadku karty jednostronicowej będzie to jej środkowa część, w przypadku karty dwustronnej środkowy punkt w górnej części menu, a w przypadku trzystronnej – środkowa część na dole karty.

Dostosuj menu do sprzedaży online

Sprzedaż w sieci wymaga dostosowania wielu aspektów i dopracowania niezbędnych elementów. Jednym z nich jest karta menu. Jak zrobić, by ta doskonale wpasowała się w Twoje dowozy? Przede wszystkim nie kopiuj wszystkich pozycji, które serwujesz stacjonarnie i pamiętaj, że nie wszystkie dania nadają się na wynos. Aby zachęcać gości do zamówień online warto dodać wyjątkowe zniżki na np. zamówienia złożone w Twoim sklepie online. Co więcej, aby gości mogli mieć większą możliwość wyboru warto wzbogacić menu o dodatki, dzięki którym łatwiej dostosują zamówienia do własnych preferencji. 

Twórz menu zgodnie z kalendarzem

Stała karta dań, w której nic nie będzie się zmieniać może sprawić, że po pewnym czasie klienci, którzy spróbowali już wszystkich pozycji, przestaną Cię odwiedzać. Każdy lubi próbować nowości zwłaszcza, gdy te wiążą się z typowymi dla danego sezonu smakami. Staraj się rozszerzać swoją ofertę o takie pozycje, które doskonale wpiszą się w daną porę roku lub będą idealnie nawiązywać do zbliżających się świąt i okazji. Aby zaoszczędzić na kosztach ciągłego drukowania menu i pracy grafika, warto zastąpić tradycyjne menu elektronicznym. Takie rozwiązanie pozwala konfigurować dowolne zmiany w karcie, a wszystkie otrzymywać automatycznie i na bieżąco.  

Zbliżające się święta to doskonała okazja, aby zaskoczyć klientów wyjątkowym menu także w Twoim sklepie online. Co szczególnie docenią goście? Możliwość zamawiania potrawa na konkretną datę i godzinę! Dzięki temu zyskasz dodatkowy czas na ich przygotowanie, a goście nie będę musieli martwić się, że zabraknie dla nich Twoich specjałów i odbiorą je w dowolnym, wygodnym dla siebie terminie. 

Przyspiesz realizację zamówień 

Pewnie zastanawiasz się, jak menu może wpływać na szybkość realizacji zamówień, ale to właśnie dobrze skonstruowana karta dań i odpowiednie narzędzia mogą znacznie przyspieszyć obsługę w Twoim lokalu. Jeśli wprowadzisz zbyt skomplikowane nazwy, a do tego kelnerzy zamówienia będą przyjmować na karteczkach, cały proces zajmie dwa razy więcej czasu. Dlatego warto postawić na mobilną sprzedaż i przechowywać menu lokalu wygodnie na tablecie. Dzięki temu obsługa będzie mogła przyjmować zamówienia bezpośrednio przy stolikach gości, a następnie wygodnie przesłać je na kuchnię jednym kliknięciem. Tu pomocny może okazać się także system KDS, który nie tylko przyspieszy cały proces, ale też usprawni komunikację pomiędzy pracownikami i zminimalizuje ryzyko błędów wynikających z nieprecyzyjnego przyjmowania zamówień. 

Uatrakcyjnij swoje menu!

Minimalistyczna karta dań bez zdjęć i apetycznych opisów dzisiaj chyba już nikogo nie przekona, w końcu jemy także oczami. Jeśli Twoja oferta ma być najlepsza na tle konkurencji, wzbogać swoje menu o zdjęcia serwowanych potraw. To nie tylko ułatwienie dla Twoich klientów, ale też i kelnerów, którzy zaoszczędzą czas na ciągłym tłumaczeniu, co dana potrawa zawiera i jak wygląda. Dzięki mobilnej sprzedaży i obsłudze za pomocą tabletów mogą oni wybrane przez konsumentów pozycje prezentować wygodnie na ekranie urządzenia. Więcej o mobilnych kelnerach dowiesz się z tego artykułu.

QR code menu – nowoczesność w Twoim lokalu 

Jeśli szukasz sposobu, by zaskoczyć gości innowacjami postaw na E-menu. To narzędzie, które pozwoli klientom przeglądać kartę dań, składać zamówienia i opłacać je bezpośrednio z poziomu ich smartfonów. Jak działa to rozwiązanie? Wystarczy, że na stolikach w lokalu umieścisz specjalne QR code, które po zeskanowaniu przekierują gości do Twojego menu. W ten sposób zyskają oni dostęp do elektronicznej karty dań, pełnej pysznych zdjęć i opisów, dzięki czemu bez problemu sprawdzą skład i wygląd wybranej pozycji. E-menu to szansa na większy komfort konsumentów, a także na ograniczenie do minimum kontaktu między klientem a obsługą w lokalu. Więcej o tym rozwiązaniu poczytasz tutaj

Dostosuj kartę dań dla zagranicznych gości

Aby karta menu była zrozumiała dla wszystkich klientów, w tym tych zagranicznych, warto pamiętać o wprowadzeniu różnych wersji językowych. O ile druk papierowej karty dań w kilku językach może być działaniem kosztownym, tak możliwość wprowadzeniu takiego menu w formie wirtualnej znacznie zaoszczędzi Twój czas i pieniądze. Dzięki E-menu możesz dodawać kartę dań w dowolnych językach, a wszystkie zmiany generować na bieżąco. Twoi konsumenci z pewnością docenią ten gest, a Ty nie będziesz musiał już martwić się wszelkimi nieporozumieniami.

Karta dań to kluczowy element w każdym lokalu. Dobrze zaprojektowana gwarantuje skuteczną sprzedaż i zadowolenie konsumentów. Przy jej tworzeniu pamiętaj o dostępnych rozwiązaniach, które znacznie pomogą usprawnić Ci cały proces, a także kieruj się potrzebami swoich klientów – w końcu to oni są tutaj najważniejsi!

Projektujesz menu lub myślisz nad zmianą obecnego? Wypróbuj dostępne rozwiązania w GoPOS! Skontaktuj się z nami czat lub zadzwoń pod numer +48 790 295 124, a nasi specjaliści pomogą dobrać najlepsze rozwiązanie dla Ciebie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *