Wróć

Z czego wynika sukces Food Trucków?

Food truck to wciąż jedno z najpopularniejszych rozwiązań gastronomicznych. Powodzeniem cieszy się zarówno wśród klientów, jak i właścicieli, którzy zwłaszcza w sezonie wiosenno-letnim coraz chętniej otwierają nowe punkty mobilnej gastronomii. Co świadczy o fenomenie food trucków i czy aby na pewno to wciąż dobry pomysł na biznes? Jeśli sam zastanawiasz się nad uruchomieniem własnej restauracji na kółkach koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca. 

Foodruck – mobilna gastronomia 

W ciągu ostatnich lat branża food trucków na dobre wpisała się w miejski krajobraz. Nic w tym dziwnego, bo w mobilnej gastronomii można dobrze zjeść, gdziekolwiek się przebywa, a do tego spróbować dań niemal ze wszystkich kuchni świata. Na fenomen food trucków wpływa masa czynników, a skoro tak chętnie przyciągają one klientów, właściciele także chcą spróbować sił w mobilnej sprzedaży. Dlaczego warto? 

Szybki start 

Potrzebujesz furgonetki, pomysłu i kilku dokumentów. Tyle wystarczy, by zacząć przygodę z własną gastronomią na kółkach. Food trucki umożliwiają właścicielom wejście do branży gastronomicznej po znacznie niższych kosztach niż otwarcie tradycyjnej, stacjonarnej restauracji. Nie trzeba lokalu, gruntownych remontów czy kilkunastoosobowej kadry, a jedynie auta i niewielkiego wyposażenia, o którym więcej w dalszej części artykułu. 

Jest w czym wybierać!

Z jednej strony konkurencja jest ogromna, ale z drugiej – pomysłów na oryginalny i przyciągający klientów biznes wciąż nie brakuje. To, co wyróżnia ten rodzaj gastronomii, to łatwość w nadążaniu za wszystkim trendami żywieniowymi. Chcesz w jednym sezonie sprzedawać najlepszy ramen, a w następnym otworzyć wegański i organiczny punkt z jedzeniem? Foodtruck będzie idealnym krokiem. Co więcej, niewielka przestrzeń w punkcie może zachęcić Cię do częstszych zmian i urozmaiceń swojego menu  – nie możesz serwować wszystkiego, ale pamiętaj, że zmiany zachęcają klientów do ponownego skorzystania z oferty gastronomii. 

Sam wybierasz następną lokalizację

Dobre położenie restauracji to połowa sukcesu, ale wynajem lub kupno lokalu odstrasza niejednego początkującego restauratora. Ten aspekt nie stanowi jednak problemu, gdy chodzi o food trucki. Biznes możesz otworzyć w niemal dowolnym miejscu, a nawet zmieniać go w trakcie sezonu. Możesz wpisać się w krajobraz letniego festiwalu, spędzić weekend na zlocie foodtrucków albo na stałe zaparkować w centrum miasta i zbudować własną, stałą bazę klientów. 

Jak otworzyć foodtruck? 

Wymogi food trucka to przede wszystkim założenie działalności gastronomicznej (oczywiście, o ile już jej nie posiadasz) oraz spełnienie warunków sanitarnych. Prowadzenie takiej działalności w zakresie usług gastronomicznych jest wolne, co oznacza, że może otworzyć ją każda osoba, bez względu na wykształcenie czy konieczność uzyskania pozwolenia. Znacznie więcej wymogów determinuje sanepid. Foodtruck musi być wyposażony w odpowiednie urządzenia, umożliwiające utrzymanie higieny oraz czystości personelu i całego punktu. Jako właściciel musisz też zadbać o odpowiednią ilość wody pitnej, zapewnić możliwość utrzymania właściwych warunków termicznych żywności oraz przechowywać ja tak, by unikać ryzyka zanieczyszczenia. 

Wniosek o zatwierdzenie i wpis do Państwowej Inspekcji Sanitarnej musisz złożyć co najmniej 14 dni przed planowanym rozpoczęciem działalności. W tym czasie sanepid uda się na kontrolę do Twojego punktu, a po uzyskaniu pozytywnego wyniku otrzymasz decyzję o zatwierdzeniu zakładu oraz wpis do rejestru, co będzie równoznaczne z możliwością rozpoczęcia sprzedaży.  

Wyposażenie, o którym nie możesz zapomnieć 

Skoro wiesz już, jakie formalności będą niezbędne, przyjrzyjmy się jeszcze wyposażeniu dla Twojego mobilnego punktu gastronomicznego, które w dużej mierze zależeć będzie od rodzaju serwowanej kuchni. Poza naczyniami czy specjalistycznymi sprzętami gastronomicznym oczywiście pamiętaj o urządzeniach, które wymagane są dla każdego typu lokalu – okapach, osłonach termicznych, chłodziarkach, lodówkach i zamrażarkach. W przypadku gastronomii na kółkach przydadzą się także agregaty prądotwórcze, zapewniające dostęp do energii elektrycznej, co zwłaszcza w niektórych miejscach może być utrudnione. 

I coś, co wpłynie na Twój wizerunek – opakowania na serwowaną żywność. Oczywiście te też różnić się będą w zależność od tego, co będziesz sprzedawać, ale wybór dobrych pojemników jest bardzo ważny, gdyż także ma wpływ na doznania klientów. Zwróć uwagę, by opakowania były biodegradowalne, przystosowane do wysokich temperatur lub możesz zadbać o ich identyfikację i urozmaicić je własnym logo. 

System do sprawnej obsługi 

Sprzedaż w foodtruckach jest na tyle skomplikowana, że niewielka przestrzeń często ogranicza i uniemożliwia jej przyspieszenie. A skoro myślisz o mobilnej gastronomii, w sezonie możesz spodziewać się tłumów klientów. Nasuwa się zatem pytanie czy POS dla foodtrucka też jest niezbędny? Oczywiście, ale wcale nie musi zajmować całej przestrzeni. W małych punktach idealnie sprawdzi się minimalistyczne rozwiązanie od GoPOS, które także pozwoli Ci prowadzić błyskawiczną sprzedaż, w zaledwie 3 kliknięciach. W systemie możesz też szybko aktualizować pozycje w menu, dzięki czemu nie musisz ograniczać się tylko do kilku dań i także próbować sił w nowych rodzajach kuchni. 

Oprogramowanie działa też offline i umożliwia dalsze prowadzenie sprzedaży, w przypadku gdy na przykład chwilowo zabraknie Internetu. Pamiętaj, że na otwartej przestrzeni to może się zdarzyć, dlatego warto przygotować się na wszystkie ewentualności. 

Klienci przed food truckiem.

A co z masą raportów, faktur i danych? W foodtrucku z pewnością nie będziesz mieć miejsca na wszystkie papiery, ale system przechowa je za Ciebie, w jednym miejscu. Co więcej, zyskasz do nich dostęp z każdego miejsca na świecie. Dzięki dostępnym informacjom możesz tworzyć dowolne raporty, także te porównawcze, które pozwolą Ci prowadzić stałą analizę struktur sprzedażowych, popularności danych produktów czy stanów magazynowych. 

Jak wydawać zamówienia w foodtrucku? 

Jeśli chciałeś wydawać dania wykrzykując ich nazwę i oczekując, aż klient odbierze je od Ciebie, od razu zapomnij o tym pomyśle! To źródło gwarantowanych pomyłek i większych opóźnień. Zamiast tego zamówieniom przypisuj numerki i wyświetlaj je na ekranie. W ten sposób klienci otrzymają jasno informację, na temat statusu zamówionych pozycji, a gdy ta będzie już gotowa, odbiorą ją bez niepotrzebnego angażowania Twojego pracownika. Zadbaj o najwyższy komfort obsługi także w mobilnym punkcie gastronomicznym. Więcej o tym rozwiązaniu dowiesz się z tego artykułu

Klientki oczekujące na odbiór zamówienia, korzystając z systemu numerkowego.

Gotowy na nowy sezon? Otwórz food truck z GoPOS! Jeśli zainteresowały Cię nasze systemy napisz do nas poprzez czat lub zadzwoń +48 790 295 124, a pomożemy dobrać najlepsze rozwiązania dla Twojej gastronomii na kółkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *