Wiosenne dania ze szparagami, letnie koktajle z truskawek, jesienny krem z dyni i zimowy grzaniec. Sezonowe menu zawsze przyciąga do restauracji wielu klientów, dlatego warto aktualizować kartę dań wraz ze zmieniającymi się porami roku czy zbliżającymi świętami. O tym, jak skutecznie tworzyć sezonowe menu przeczytasz w tym artykule.
Dlaczego warto wprowadzać sezonowe menu?
Każdy lokal gastronomiczny ma swoją stałą kartę dań, z której potrawy goście mogą wybierać przez cały rok. Często znajduje się w nich wiele popisowych, chętnie zamawianych dań. Mimo dużego zainteresowania stałą ofertą prawie każda restauracja tworzy także menu sezonowe, które przyciąga do lokalu jeszcze więcej gości. Dlaczego tak się dzieje? Kuchnia sezonowa w dużej mierze opiera się na owocach i warzywach, których w danej porze roku jest najwięcej. W tym okresie są najbardziej bogate w witaminy i cenne składniki odżywcze, a tym samym – najlepiej smakują. Ponadto w sezonie zbiorów danych owoców i warzyw ich ceny są zwykle znacznie niższe. Korzystanie więc z takich produktów pozwala skutecznie zmniejszyć food cost. Warto także pamiętać, że klienci lubią być zaskakiwani nowościami. Mimo że uwielbiają dobrze znane potrawy z menu Twojej restauracji, to z pewnością ucieszą się, gdy zaoferujesz im świeżo wyciskane soki latem czy dyniowe latte jesienią. Tworzenie sezonowych menu to zatem świetna okazja dla każdego lokalu gastronomicznego, aby zaoszczędzić na zakupach produktów, jednocześnie przyciągając więcej gości.
Wybieraj zawsze najlepsze produkty
W sezonie na dane owoce i warzywa każda hurtownia wprowadza je do swojego asortymentu. Poszczególni dostawcy oferują jednak produkty w różnej jakości i cenach. Przeglądanie wszystkich dostępnych hurtowni i porównywanie cen może być bardzo czasochłonne, jednak z odpowiednim narzędziem usprawnisz ten proces. Program do zamówień dla gastronomii automatycznie tworzy zestawienia najkorzystniejszych cen danego produktu od różnych dostawców. Pozwala to na porównanie różnych ofert i wybór tych w najlepszej cenie. Dzięki takiemu rozwiązaniu zawsze stworzysz precyzyjną listę zakupów dla swojego lokalu, zmniejszysz food cost i zaoszczędzisz mnóstwo czasu.
Jak stworzyć sezonową kartę dań?
Wiesz już, jak szukać najlepszych produktów do sezonowego menu. Pozostaje jednak pytanie, jak zabrać się za ułożenie takiego spisu potraw? Musisz przede wszystkim pamiętać, że taka karta dań nie może być nudna. Powinna być odpowiedzią na to, co lubią i czego oczekują Twoi goście. Warto sprawdzić, co najczęściej kupują klienci odwiedzający Twój lokal, np. dzięki raportom sprzedażowym, których generowanie umożliwia system GoPOS. Analiza takich danych pozwoli ocenić, jakie dania goście wybierają najczęściej. Jeśli np. dużą popularnością cieszą się zupy, to możesz odświeżyć tę kategorię z menu, oferując gościom zupy z sezonowych warzyw. Pamiętaj też, aby nowe pozycje pasowały do specyficznego charakteru lokalu. Pomoże to utrzymać spójny wizerunek, co z pewnością zauważą i docenią wszyscy klienci.
Czy zmiany w menu muszą być kosztowne i czasochłonne?
Dla wielu lokali stworzenie sezonowego menu to problematyczna kwestia. Nową kartę dań trzeba nie tylko dobrze skomponować, ale też w odpowiedniej ilości wydrukować. To zadanie znacznie ułatwi elektroniczne menu – narzędzie pozwala w dowolnym momencie wygodnie skonfigurować spis potraw i napojów. Do menu warto dodać atrakcyjne zdjęcia dań, które jeszcze bardziej przyciągną uwagę klientów. Sporo czasu i pieniędzy zaoszczędzisz także na drukowaniu kart. Dzięki E-menu wprowadzisz wirtualną kartę, do której goście zyskają dostęp po zeskanowaniu specjalnego kodu QR. Możesz umieścić go na stolikach w lokalu, aby każdy odwiedzający miał wygodny dostęp do spisu potraw. Z pomocą tej aplikacji klienci nie tylko przejrzą elektroniczne menu, ale także złożą i opłacą zamówienie. Stwórz własną, wyjątkową kartę sezonową szybko i bez dodatkowych kosztów, a jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat tego rozwiązania – przeczytaj artykuł o cyfrowej rewolucji w restauracji.
Oferuj sezonowe dania także z dostawą i na wynos
Potrawy z sezonowej karty warto także oferować z możliwością dostawy na wskazany adres. Menu swojej restauracji w dowolnym momencie wzbogacisz o nowe, sezonowe pozycje poprzez własny sklep online. GoOrder jest całkowicie bezprowizyjny i założysz go w zaledwie 15 minut. Narzędzie pozwala dowolnie zmieniać nie tylko kartę dań, ale także wygląd sklepu. Stwórz własną, wyjątkową stronę internetową z menu stałym i sezonowym, która przyciągnie do Twojego lokalu jeszcze więcej klientów!
Pamiętaj także, że kluczem do sukcesu sezonowego menu jest odpowiednia promocja. Zawsze informuj klientów o wszystkich nowościach za pośrednictwem social mediów, dodawaj przyciągające uwagę posty z apetycznymi zdjęciami nowych potraw. Przeprowadzaj także kampanie marketingowe, np. poprzez adresy mailowe pozyskane dzięki zamówieniom ze sklepu online. Stwórz własną bazę kontaktów i utrzymuj stałe relacje ze swoimi klientami.
Nie bój się zmian!
Właściciele lokali gastronomicznych często mają obawy, czy tworzenie sezonowego menu nie przyniesie więcej strat, niż zysków. Z odpowiednimi narzędziami zminimalizujesz koszty zmian w karcie, a dobrze zaplanowana promocja pozwoli przyciągnąć szerokie grono gości, którzy chętnie wypróbują sezonowe potrawy. Jeśli chcesz wprowadzić takie zmiany w swoim lokalu – skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy pomogą Ci wybrać najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.