Wróć
Klienci składający zamówienie w lokalu.

Inżynieria menu: jak sprawić, by karta dań zarabiała pieniądze?

Dobre menu to coś więcej niż piękny projekt i wymyślne dania. Mało restauratorów zdaje sobie sprawę, że jest także najskuteczniejszym narzędziem marketingowym. Menu może pomóc w zwiększeniu zysków, jeśli dodatkowo połączy się go z odpowiednią strategią, zwaną inżynierią menu. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak przeprowadzić menu engineering w swoim lokalu. 

Czym jest menu engineering?

Zgodnie z sondażem Gallupa przeciętny klient poświęca 109 sekund na zapoznanie się z menu. To niecałe dwie minuty, podczas których nasz gość przegląda i czyta opisy serwowanych pozycji, więc jak sprawić, by ten krótki moment przyniósł najlepsze korzyści dla lokalu? 

Menu engineering jest działaniem polegającym na ocenie i optymalizacji cen oraz zaprojektowaniu odnowionej karty dań restauracji, w celu stworzenia jak najbardziej dochodowej oferty lokalu gastronomicznego. Analiza ta ma pomóc poprawić serwowane pozycje, jak i wyglądu samego menu, by mogło generować jeszcze większe zyski dla restauracji. Dzięki niej wyeliminujesz także produkty o słabych wynikach sprzedaży, wyróżnisz najbardziej dochodowe dania, stworzysz system regularnej analizy menu oraz zoptymalizujesz je tak, by po prostu zarabiało pieniądze. 

Komu powierzyć inżynierię menu?

Przy podejmowaniu decyzji, kto powinien podjąć się zadania analizy i przeprojektowania menu restauracji, należy zastanowić się, kto posiada największą wiedzę na temat kosztów żywności, a przy tym ma pewne doświadczenie w zakresie zasad projektowania i psychologii menu. Może być to szef kuchni, właściciel, czy manager. 

Do całego procesu warto wykorzystać także system sprzedażowy i dostępne dzięki niemu raporty. Oprogramowanie POS przechowuje aktualne dane, umożliwiające wgląd do ważnych statystyk dla naszego menu, jak na przykład sprzedaż najpopularniejszych dań czy ich food cost. 

Konsultant rozmawiający z klientem.

Jak to zrobić?

Inżynierię menu zacznij od wskazania najbardziej rentownych dla lokalu dań. Najlepiej, gdy będą to pozycje o niskim food-cost, bo takie produkty przynoszą Ci największe korzyści. Następnie postaraj się zaprojektować kartę dań tak, by szczególnie wyróżnić je spośród innych. W zależności od tego z ilu stron składa się Twoje menu, takie punkty powinny znajdować się w innym miejscu, na przykład na karcie jednostronnej będzie to jej środkowa część, a w przypadku dwustronnej – środkowy punkt w górnej części menu.

Na podstawie dostępnych raportów sprawdź także, które z dań sprzedają się najgorzej. Takie pozycje przynoszą tylko niepotrzebne koszty i zabierają miejsce na karcie. Postaraj się je wyeliminować i zastąpić nowymi propozycjami, które chętniej będą zamawiać klienci. Tylko jak ocenić to na tym etapie? Wykorzystaj dane, które przechowuje za Ciebie system. Sprawdź, co klienci zamawiają najczęściej i zaproponuj nowe pozycje w oparciu o te dane. Odmieniona karta zwróci uwagę gości i zachęci do wypróbowania nowości. Takie dania mają także szansę stać się Twoimi nowymi specjałami. 

A co z pozycjami, które cieszą się popularnością, ale ich food cost jest zbyt wysoki? Musisz sprawić, by stały się bardziej dochodowe. Możesz zmienić przepis, aby stworzyć bardziej opłacalną wersję tej samej pozycji lub połączyć ją z napojem zwiększającym zyski. Inne opcja to także przyjrzenie się wielkościom porcji – może warto nieco je zmniejszyć, a przy tym poprawić i uatrakcyjnić ich wygląd?

Menu engineering a projekt karty dań 

Projekt karty dań to bardzo ważne zadanie, które restauratorzy często pomijają. Jeśli zastosujesz odpowiednie techniki możesz nawet sprawić, że uwagę klientów przyciągną określone pozycje. Więcej o tym, jak poprawnie przygotować menu dowiesz się z tego artykułu, jednak to, na co szczególnie warto zwrócić uwagę to elektroniczna wersja Twojej karty. Jeśli jeszcze nie posiadasz jej u siebie, koniecznie wykorzystaj mobilnych kelnerówW systemie możesz z łatwością podzielić dania na kategorie i ustalić ich dowolną kolejność, a także dodać zdjęcia, które z pewnością przyciągną uwagę gości (oczywiście, jeśli będą apetyczne!). Dzięki obsłudze poprzez tablety pracownicy mogą pokazywać klientom wszystkie dania bezpośrednio na ekranach urządzeń, przez co ci doskonale będą wiedzieć, jak każde z nich może wyglądać. 

Kelner przyjmujący zamówienie na tablecie.

QR code menu – innowacja z myślą o Twoich gościach

Jeszcze innym, skutecznym rozwiązaniem jest wirtualne menu, które goście będą przeglądać bezpośrednio na swoich smartfonach. W takiej wersji możesz wyróżnić określone pozycje, umieszczając je w kategorii “dania dnia” lub “zestawy promocyjne”. Dzięki temu klienci od razu zwrócą uwagę na Twoje specjały i sami zdecydują, które z nich chcą zamówić. Poza tym takie menu wzbogacisz o atrakcyjne opisy dań. Nie ograniczaj się tylko do wymienienia składników, a używaj sugestywnych słów, które wzbudzą zainteresowanie gości. Opis powinien być zwięzły, tak by każdy mógł zrozumieć czego może spodziewać się na talerzu. Zainteresowało Cię QR code menu? Więcej o nim dowiesz się z tego artykułu.

Klient przeglądający menu na smartfonie.

Menu dedykowane zamówieniom online

Jeśli sprzedajesz także w sieci musisz pamiętać o uwzględnieniu różnych kosztów. Dostawy wiążą się z dodatkowymi opłatami za opakowanie, paliwo czy pensję dostawcy. To wszystko także ma wpływ na cenę dań sprzedawanych online. Inżynieria menu może pomóc Ci w ustaleniu cen adekwatnych do ponoszonych kosztów oraz wskaże, gdzie te powinny być wyższe lub niższe.

Menu engineering to ciągły proces, który może potencjalnie zwiększyć sprzedaż, zmniejszyć marnowanie żywności i poprawić rentowność restauracji. Dzięki niemu już po krótkim czasie możesz zauważyć większe zyski swojego lokalu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o narzędziach, które wspomogą ten proces, skontaktuj się z nami! Napisz poprzez czat lub zadzwoń +48 790 295 124, a nasi specjaliści pomogą dobrać najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *